Saavutettava sisällöntuotanto ja materiaali

Digipalvelulaki edellyttää, että julkisen sektorin digitaalisten palveluiden ja verkkosisältöjen tulee olla saavutettavuusvaatimusten mukaisia. Laki velvoittaa myös osaa kolmannen sektorin toimijoista ja yksityisistä yrityksistä.

Digitaalisia palveluita ovat esimerkiksi verkkosivustot ja mobiilisovellukset.

Verkkosisältöjä ovat kaikki verkossa jaettava sisältö: verkkosivut, kuvat, videot, ääni ja tiedostot (esim. Word, PowerPoint, PDF). Esimerkiksi oppilaitoksen digitaalisia palveluita ovat julkisten verkkosivujen lisäksi muun muassa opiskelijahallintajärjestelmät, verkko-oppimisalustat ja verkkokokousjärjestelmät. Laki koskee myös oppilaitoksen suljetuissa verkko-oppimisympäristöissä olevia opintojaksoja ja verkkokursseja.

Tuotamme nykyään enemmän verkkosisältöä kuin itse ehkä tajuammekaan. Esimerkiksi oppimisalustalla olevat ohjeistukset ja sisällöt sekä ihan arkipäiväinen sähköposti ovat kaikki verkkosisältöä. Opetuksessa verkkosisältö on useimmiten oppimisalustalla olevaa sisältöä, esitysgrafiikkaa kuten PowerPoint-tiedostoja, tekstidokumentteja tai videoita.

Saavutettavuus tulee huomioida myös erilaisissa esitystilanteissa (esimerkiksi kokouksissa), joissa kaikki osallistujat tai osa osallistujista on paikan päällä. Jos esitysmateriaalin sisältöä on vaikea ymmärtää tai PowerPoint-esityksen tekstin fonttikoko on niin pientä, että tekstiä ei näe lukea takariviltä, sisältö ei ole saavutettavaa.

Saavutettavuuden huomioiminen helpottaa kaikkia käyttäjiä

  • kokonaisuutta on helpompi hahmottaa
  • etsitty tieto löytyy helpommin
  • sisältö on ymmärrettävää.