Aineistot
Linkkejä tehtäviin ja aineistoihin opettajille ja kouluttajille
Alta löydät opintojakson mukaisesti jaoteltuna linkkejä tehtäviin, esimerkkitoteutuksiin ja aineistoihin. Voit käyttää niitä omassa työssäsi opiskelijaryhmien kanssa ihmisoikeus- ja demokratiakasvatuksessa.
A. Tarkkailen ja tutustun
Johdatus osallisuuspajoihin (pdf), esimerkki osallisuuspajan toteuttamisesta opettajayhteisöille tai opettajankouluttajille.
Teachers’s Emotions and Wellbeing -workshop
Aineiston linkit ja lukemista
- Eurostudent-sivusto – tutkittua tietoa korkeakouluopiskelijoiden elinoloista, opiskelusta, liikkuvuudesta, sosiaalisesta taustasta ja toimeentulosta.
- Amisbarometri-tutkimus
- Oppimisen osana – minkälainen koulutus edistää osallisuutta, eSignals, Haaga-Helia amk
- Osallisuus, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
- Unelmien amis -kuulemiskiertueen loppuraportti, OSKU ry
- Toisen asteen opiskelijoiden kouluhyvinvointi ja osallisuus – kouluterveyskyselyt, THL
- Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Isola, Kaartinen, Leemann, Lääperi, Schneider, Valtari, Keto-Tokoi 2017. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
- Osallisuus ei ole keino tai väline, palvelut ovat! Raivio & Karjalainen 2013. Lue artikkeli Osallisuus – oikeutta vai pakkoa? -julkaisussa (toim. T. Era). Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja.
Hagenauer, G & Volet, S. E. ‘‘I don’t hide my feelings, even though I try to’’: insight into teacher educator emotion display. Aust. Educ. Res. (2014) 41:261–281. DOI 10.1007/s13384-013-0129-5
- Postareff, L. & Lindblom-Ylänne, S. 2011. Emotions and confidence within teaching in higher education. Studies in Higher Education, Vol. 36, Issue 7. https://doi.org/10.1080/03075079.2010.483279
- Teacher’s values and ethical principles. Trade Union of Education, OAJ.
- Teachers’ working conditions. Trade Union of Education, OAJ.
Lähteet: Eurostudent VI, Opiskelijabarometri 2016-2017, Amisbarometri 2017.
B. Syvennyn ja toimin
Opettajuuden muutos ja eettinen ajattelu – Kättä pitempää eettisen ajattelun portfolion rakenteluun
Osallisuuden ja ihmisoikeusperustaisuuden vahvistaminen ammatillisessa koulutuksessa
Aineiston linkit ja lukemista:
- Jauhola, L.-. ja Kortelainen, J. 2018. Osallisena opinnoissa. Tutkimus oppijoiden osallisuuden vahvistamisesta ammatillisessa koulutuksessa. Opetushallitus.
- Kauppi, A., Hanski, K., Nousiainen, R. & Lahtiranta, K. 2003. Arviointi pedagogisen kehittämisen välineenä. Portfolioita verkossa. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.
- Vanhanen–Nuutinen L. 2005. Portfolio oppimisessa ja sen arvioinnissa ja kehittämisessä. Teoksessa Kohti asiantuntijuutta. Oppiminen ja ammatillinen kasvu sosiaali–ja terveysalalla. Toim. S. Janhonen & L. Vanhanen-Nuutinen. Helsinki: Wsoy, 57–72.
- Hakkarainen, K. 2000. Oppiminen osallistumisen prosessina. Aikuiskasvatus, 20, 84-98.
- Malaska, R. 2007. Opettajan työn eettinen luonne. Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies.
- Värri Veli-Matti. 2004. Hyvä kasvatus –kasvatus hyvään. Dialogisen kasvatuksen filosofinen tarkastelu erityisesti vanhemmuuden näkökulmasta
- Lindqvist M. 2006. Auttajan varjo.
Musiikin ja kuvan äärellä:
- Nuutila Leena 2018. Toimintaa ja kohtaamisia – työyhteisö musiikin ja kuvan äärellä, eSignals
Valokuvan keinot ja mahdollisuudet – ”Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa”:
- PhotoVoice-menetelmä ryhmän käytössä
- Sosiaalinen sirkus ja valokuva opiskelijan osaamisidentiteetin vahvistajana valmentavissa koulutuksissa (pdf), Ammattikasvatuksen aikakauskirja 22(3), 2020
C. Analysoin ja reflektoin
Aineiston linkit:
- eMateriaaleja, arvo-osaaminen: http://www.oamk.fi/amok/emateriaalit/fi/osaamisen-kehittaminen/arvo-osaaminen/
- Ohjeita tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien laatimiseen, Opetushallitus
- Opetussuunnitelmia ja tutkinnon perusteita https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi
- Tasa-arvolaki 609/1986
- Yhdenvertaisuuslaki 1325/2014
- Demokratia ja ihmisoikeudet. Tavoitteet ja sisällöt opettajankoulutuksessa (pdf), Valtioneuvosto
- Ihmisoikeuskeskus https://www.ihmisoikeuskeskus.fi/
- Suomi 100 – Demokratiassa kuplii https://oikeusministerio.fi/documents/1410853/5025472/Suomi100-Demokratiassa_kuplii_FINAL_FI_low.pdf/
- Rakentavaa vuorovaikutusta https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/rakentavaa-vuorovaikutusta
- Demokratiapoliittinen toimintaohjelma https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2017-AK-141461.pdf
- Lapsen oikeudet, Lastensuojelun keskusliitto
Ihmisoikeuskasvatus ja koulutus Suomessa: https://www.ihmisoikeuskeskus.fi/julkaisut2/ihmisoikeuskeskuksen-julkaisut/
Ihmisoikeuskasvatus: kasvatusta yleiseen ihmisarvoon. Velvoite perustuu kv. Ihmisoikeusasiakirjoihin ( esim. YK 1989, UNESCO 2006) http://www.ihmisoikeudet.net/ihmisoikeuskasvatus/
- https://taokk.wordpress.com/2014/02/21/oppimisymparistoista/
- Esim. Saranpää, M. 2018. Oppimisen osana – minkälainen koulutus edistää osallisuutta? Haaga-Helia eSignals 11.1.2018
Eriarvoisuutta käsittelevän työryhmän loppuraportti 1/2018
- http://www.ihmisoikeudet.net/
- http://materiaalit.maailmankoulu.fi/
- Gaia – Kansojen kokous –roolipeli, Youtube-video
- Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Eriarvoisuutta käsittelevän työryhmän loppuraportti 1/2018 http://www.julkari.fi/handle/10024/135356
- Saranpää, M. 2018. Oppimisen osana – minkälainen koulutus edistää osallisuutta? Haaga-Helia eSignals 11.1.2018.
- Vanhanen-Nuutinen, L. 2017. Työtä osallisuuden edistämiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi – demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus opettajankoulutuksessa. Haaga-Helia Pedagogi 1, 4-5.
- Männistö, P., Rautiainen, M. & Vanhanen-Nuutinen, L. (toim.) 2017. Hyvän lähteillä – Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus opetustyössä. Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos.
D. Osallistun ja osallistan
Elävä kirjasto (pdf)
Etsivä nuorisotyö (pdf)
Keskittymisharjoitus (pdf)
Opettajuuden muutos ja eettinen ajattelu arjen työssä – noppapeli (pdf)
Osallisuuden iloa marraskuun harmaudessa
Sovittelu yhteiskunnallisena toimintana (pdf)
Aineiston linkit:
- Kunnas, M. 2014. Sovittelutoimiston sekä poliisilaitoksen välinen moniammatilli-nen yhteistyö ja sen kehittäminen Pirkanmaalla. Ylempi AMK-Opinnäytetyö, Tampereen ammattikorkeakoulu. Viitattu 18.11.2018. http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/77428/Kunnas_Maiju.pdf?se-quence=1&isAllowed=y
- Laki rikosasioiden ja eräiden riita-asioiden sovittelusta 9.1.2005/1015. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20051015
- Brunila, T. 2010. Sovittelu – tie tulevaisuuteen. Teoksessa Poikela, E. (toim.) Sovittelu. Ristiriitojen kohtaamisesta konfliktien hallintaan. Jyväskylä: PS–kustan–nus, 23-43.
- Iivari, J. 2007. Rikos- ja riita-asioiden sovittelijan opas. Vaajakoski: Gummerus Kirjapaino Oy.
- Iivari, J. 2010a. Oikeutta oikeuden varjossa – restoratiivisen oikeuden tausta ja kehitys. Teoksessa Poikela, E. (toim.) Sovittelu. Ristiriitojen kohtaamisesta konfliktien hallintaan. Jyväskylä: PS-kustannus, 45–65.
- Souza, K. & Dhami, M. 2008. A Study of Volunteers in Community-Based Restorative Justice Programs. Canadian Journal of Criminology & Criminal Justice 1/2008, 31-57.
- Flinck A. 2013. Rakennamme sovintoa. Opas rikosten ja riitojen sovitteluun. Opas 23. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tampere: Juvenes Print – Suomen yliopistopaino Oy.
E. Levitän ja vaikutan
Vaikuttava puhe tai posteri – harjoitus
Sivua on päivitetty 2023.
Materiaalista suoritettu
Materiaalista suoritettu