Opettajuuden muutos ja eettinen ajattelu – Kättä pitempää eettisen ajattelun portfolion rakenteluun

Sivu sisältää otteen Leena Nuutilan (Haaga-Helia ammattikorkeakoulu) alkuperäisestä diamateriaalista tekstinä.

Mikä on eettinen portfolio? Mikä on portfolio?

Viitekehyksenä opetuksen ja erityisen tuen eettiset näkökulmat

  • Persoonallinen kokoelma kuvia, papereita, videoita, multimediamateriaalia, suunnitelmia, tekstejä, palautteita, arviointeja jne.
  • Väline, keino, menetelmä kehittää tekijänsä persoonallisuutta ja ammattietiikkaa eettisestä näkökulmasta
  • Tuotos esim. opettajan- ja erityisopettajakoulutukseen liittyvät oppimiskokemukset, työparikeskustelut, opetuksen ja ohjauksen kehittäminen, päiväkirjamerkinnät jne.
  • Uuden tai erilaisen ajattelun ja luomisen/kehittämisen kuvaus
  • Eettisen kasvun ja oppimisen kuvaamisen ja näkyväksi tekemisen prosessi.

Ammatillisen erityisopettajan portfolio eettisten näkökulmien valossa

  • Edistää tavoitteellista oppimista ja kasvua työskentelyprosessin aikana
  • Konkreettinen väline tarkastella ja pohdiskella omasta työstä nousevia eettisiä opettajuuden tai erityisopettajuuden kysymyksiä
  • Arvostaa opettajan/erityisopettajan työtä ammattina ja arvioida eettisten periaatteiden ja esim. vammaiskäsityksen merkitystä omissa valinnoissaan sekä yleisemmin opetus- ja ohjaustyön arjessa

Laajentaa näkökulmia mietintääsi

  • Kehittää reflektiotaitoja sekä auttaa tunnistamaan eettisiä näkökulmia opetus- ja ohjaustyön arjessa
  • Selkiyttää näkemään kokonaisuuksia > opiskelijalähtöistä ajattelua ja toimintaa omassa työssä
  • Auttaa tiedostamaan ja tunnistamaan omia erilaisuuteen ja erilaisuuden kohtaamiseen liittyviä käsityksiä, asenteita, arvoja tai pelkoja.
  • Auttaa soveltamaan ammatillisen opetuksen ja erityisopetuksen historian ja nykyhetken tietoutta, ajankohtaisia ammatillisen opetuksen/erityisopetuksen kysymyksiä jne.
  • Auttaa pohtimaan ammatillisen opetuksen/erityisopetuksen tulevaisuuden haasteita oman työ kehittämisen suunnassa
  • Pohjautuu ammatillisen opettajan/erityisopettajan ammattipedagogisiin osaamisalueisiin.

Portfolio eettisen kasvun tarkasteluna/prosessina

  • Toimii sinun kasvun ja oppimisen kuvaamisen prosessina
  • Mahdollistaa oppimisesi ja kehittymisesi tutkimiseen ja tarkasteluun suhteessa menneeseen, nykyiseen ja tulevaan
  • Kuvaa juuri sinun työskentely- ja reflektointiprosessia sekä itsearviointiprosessia
  • Tukee sinun kasvu- ja kehittymishaasteiden asettelua
  • Juuri sinun näköinen persoonallinen kokonaisuus

Muistathan, että portfolion eettisessä suunnittelussa ja rakentamisessa on tärkeää

  • Asettaa ja pohtia omia tavoitteitasi ja päämääriäsi opettajuuden/erityisopettajuuden eettisistä lähtökohdista
  • Kerätä ja valikoida aineistoa/materiaalia koko prosessin ajan (hyödynnä myös verkkokurssin ideoita, materiaaleja)
  • Päättää ja valita portfolioon sisältyvät eettistä toimintaa koskevat dokumentit ja tuotokset
  • Arvioida omaa opettajuuttasi/erityisopettajuuttasi sekä eettistä kasvua ja kehittymistäsi > reflektoida kokemuksiasi matkan varrella
  • Ratkaista ja nostaa näkökulmia omaan eettiseen kehittymiseen ja kasvuusi liittyvissä kysymyksissä
  • Analysoida omaa arkityötäsi eettisistä näkökulmista ja tehdä siitä konkreettinen itsesi näköinen persoonallinen yhteenveto

Eettinen reflektiivisyys ja portfolio – ideointivinkkejä

  • Tukee oman toiminnan ja kokemusten reflektiivistä tarkastelunäkökulmaa
  • Tukee käsitystä omasta ajattelusta, uudesta ammattiidentiteetistä ja opettajksi/erityisopettajaksi kehittymisestä
  • Mahdollistaa tarkastella, kontrolloida ja kehittää omaa ajattelua/tunneälyä
  • Tukee tietoisuutta omasta erityisopettajuudesta
  • Mitä pidän tärkeänä tai merkityksellisenä
  • Mitkä ovat omaa toimintani ohjaavat arvot
  • Mitkä asiat opettajan/erityisopettajan työssä minua pohdituttavat
  • Näkemys itsestä yhteisön jäsenenä jne.
  • Peili, katsotaan itseään sisäänpäin

Reflektiivinen eettisesti ajatteleva ammatillinen opettaja/erityisopettaja

  • Tunnistaa, tiedostaa, mitä tekee, miten tekee ja miksi toimii niin kuin toimii
  • On tietoinen omista kokemuksista, taustalla olevista arvostuksista ja omasta arvomaailmasta
  • Tiedostaa tietojensa ja taitojensa kehitettäviä alueita ja myös vahvuuksia/voimavaroja
  • Oppii näkemään ja arvioimaan laajempia kokonaisuuksia > Mitä on hyvä elämä?
  • Tunnistaa normalisaation, integraation ja inkluusion periaatteet koulutuksen/palvelujen järjestämisen näkökulmasta ja osaa edistää niiden toteutumista
  • Hyödyntää laatuajattelua omassa opetus- ja ohjaustyössä sekä kuntoutus- ja palvelujärjestelmiä kehitettäessä
  • Soveltaa tietoutta eri kulttuurien suhtautumisesta esim. erilaisuus, vammaisuus, monikulttuurisuus jne.

Portfolio on konkreettisena osana opettajan- ja erityisopettajan opintoja

  • Itsenäinen/työparin kanssa työskentely/suunnittelu
  • Aineiston kerääminen ja oman ”portfolion” toteuttaminen
  • Koottua aineistoa tarkastellaan ja analysoidaan sekä arvioidaan eri menetelmin pienryhmässä
  • Portfolion luovutus ja aikataulu sovitaan erikseen oman ohjaajan kanssa.

Tsemppiä eettisen portfolion suunnittelun ja toteuttamiseen!

Vinkkilistaus ja kättä pitempää työskentelyysi

  • Osallistu avoimin mielin verkkokurssin työpajoihin ja kurssin keskusteluihin
  • Keskustele ja ideoi prosessia sekä portfolion sisältöä muiden opiskelijakollegoidesi kanssa.
  • Tee suunnitelma omalle toteutustavalle ja työskentelylle
  • Aloita portfolionideointi ja rakentaminen heti
  • Seuraavanlaiset kysymykset voivat auttaa sinua työskentelyssä:
  • Millaisia tavoitteita asetan itselleni:
    • Ajan käyttö
    • Oman kehittymisen tutkiminen ja tarkastelu suhteessa menneeseen, nykyisyyteen ja tulevaisuuteen: mitkä merkittäviä, arvokkaita kohtia juuri itselleni
    • Millaista opettajuutta/erityisopettajuutta tavoittelen
    • Millaista aineistoa ja materiaalia, valintakriteerit, valikoidun aineiston reflektointi
  • Vaihda ajatuksia opiskelija- ja työtovereittesi kanssa

Vinkkejä:

Kauppi, A., Hanski, K., Nousiainen, R. & Lahtiranta, K. 2003. Arviointi pedagogisen kehittämisen välineenä.
Portfolioita verkossa. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.
Vanhanen-Nuutinen L. 2005. Portfolio oppimisessa ja sen arvioinnissa ja kehittämisessä. Teoksessa: Janhonen S, Vanhanen-Nuutinen L. 2005. Kohti asiantuntijuutta. Oppiminen ja ammatillinen kasvu sosiaali- ja terveysalalla. wsoy. Sivut: 57–72.
Hakkarainen, K. 2000. Oppiminen osallistumisen prosessina. Aikuiskasvatus, 20, 84-98. Artikkeli, Rauni Malaska, opettajan työn eettinen luonne http://ejbo.jyu.fi/articles/0201_3b.html
Värri Veli-Matti. 2004. Hyvä kasvatus – kasvatus hyvään. Dialogisen kasvatuksen filosofinen tarkastelu erityisesti vanhemmuuden näkökulmasta
Lindqvisti M. 2006. Auttajan varjo

Kirjoittaja:

Leena Nuutila, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu

Sisältö päivitetty 2023.