Opettajuuden muutos ja eettinen ajattelu – Kättä pitempää eettisen ajattelun portfolion rakenteluun
Sivu sisältää otteen Leena Nuutilan (Haaga-Helia ammattikorkeakoulu) alkuperäisestä diamateriaalista tekstinä.
Mikä on eettinen portfolio? Mikä on portfolio?
Viitekehyksenä opetuksen ja erityisen tuen eettiset näkökulmat
- Persoonallinen kokoelma kuvia, papereita, videoita, multimediamateriaalia, suunnitelmia, tekstejä, palautteita, arviointeja jne.
- Väline, keino, menetelmä kehittää tekijänsä persoonallisuutta ja ammattietiikkaa eettisestä näkökulmasta
- Tuotos esim. opettajan- ja erityisopettajakoulutukseen liittyvät oppimiskokemukset, työparikeskustelut, opetuksen ja ohjauksen kehittäminen, päiväkirjamerkinnät jne.
- Uuden tai erilaisen ajattelun ja luomisen/kehittämisen kuvaus
- Eettisen kasvun ja oppimisen kuvaamisen ja näkyväksi tekemisen prosessi.
Ammatillisen erityisopettajan portfolio eettisten näkökulmien valossa
- Edistää tavoitteellista oppimista ja kasvua työskentelyprosessin aikana
- Konkreettinen väline tarkastella ja pohdiskella omasta työstä nousevia eettisiä opettajuuden tai erityisopettajuuden kysymyksiä
- Arvostaa opettajan/erityisopettajan työtä ammattina ja arvioida eettisten periaatteiden ja esim. vammaiskäsityksen merkitystä omissa valinnoissaan sekä yleisemmin opetus- ja ohjaustyön arjessa
Laajentaa näkökulmia mietintääsi
- Kehittää reflektiotaitoja sekä auttaa tunnistamaan eettisiä näkökulmia opetus- ja ohjaustyön arjessa
- Selkiyttää näkemään kokonaisuuksia > opiskelijalähtöistä ajattelua ja toimintaa omassa työssä
- Auttaa tiedostamaan ja tunnistamaan omia erilaisuuteen ja erilaisuuden kohtaamiseen liittyviä käsityksiä, asenteita, arvoja tai pelkoja.
- Auttaa soveltamaan ammatillisen opetuksen ja erityisopetuksen historian ja nykyhetken tietoutta, ajankohtaisia ammatillisen opetuksen/erityisopetuksen kysymyksiä jne.
- Auttaa pohtimaan ammatillisen opetuksen/erityisopetuksen tulevaisuuden haasteita oman työ kehittämisen suunnassa
- Pohjautuu ammatillisen opettajan/erityisopettajan ammattipedagogisiin osaamisalueisiin.
Portfolio eettisen kasvun tarkasteluna/prosessina
- Toimii sinun kasvun ja oppimisen kuvaamisen prosessina
- Mahdollistaa oppimisesi ja kehittymisesi tutkimiseen ja tarkasteluun suhteessa menneeseen, nykyiseen ja tulevaan
- Kuvaa juuri sinun työskentely- ja reflektointiprosessia sekä itsearviointiprosessia
- Tukee sinun kasvu- ja kehittymishaasteiden asettelua
- Juuri sinun näköinen persoonallinen kokonaisuus
Muistathan, että portfolion eettisessä suunnittelussa ja rakentamisessa on tärkeää
- Asettaa ja pohtia omia tavoitteitasi ja päämääriäsi opettajuuden/erityisopettajuuden eettisistä lähtökohdista
- Kerätä ja valikoida aineistoa/materiaalia koko prosessin ajan (hyödynnä myös verkkokurssin ideoita, materiaaleja)
- Päättää ja valita portfolioon sisältyvät eettistä toimintaa koskevat dokumentit ja tuotokset
- Arvioida omaa opettajuuttasi/erityisopettajuuttasi sekä eettistä kasvua ja kehittymistäsi > reflektoida kokemuksiasi matkan varrella
- Ratkaista ja nostaa näkökulmia omaan eettiseen kehittymiseen ja kasvuusi liittyvissä kysymyksissä
- Analysoida omaa arkityötäsi eettisistä näkökulmista ja tehdä siitä konkreettinen itsesi näköinen persoonallinen yhteenveto
Eettinen reflektiivisyys ja portfolio – ideointivinkkejä
- Tukee oman toiminnan ja kokemusten reflektiivistä tarkastelunäkökulmaa
- Tukee käsitystä omasta ajattelusta, uudesta ammattiidentiteetistä ja opettajksi/erityisopettajaksi kehittymisestä
- Mahdollistaa tarkastella, kontrolloida ja kehittää omaa ajattelua/tunneälyä
- Tukee tietoisuutta omasta erityisopettajuudesta
- Mitä pidän tärkeänä tai merkityksellisenä
- Mitkä ovat omaa toimintani ohjaavat arvot
- Mitkä asiat opettajan/erityisopettajan työssä minua pohdituttavat
- Näkemys itsestä yhteisön jäsenenä jne.
- Peili, katsotaan itseään sisäänpäin
Reflektiivinen eettisesti ajatteleva ammatillinen opettaja/erityisopettaja
- Tunnistaa, tiedostaa, mitä tekee, miten tekee ja miksi toimii niin kuin toimii
- On tietoinen omista kokemuksista, taustalla olevista arvostuksista ja omasta arvomaailmasta
- Tiedostaa tietojensa ja taitojensa kehitettäviä alueita ja myös vahvuuksia/voimavaroja
- Oppii näkemään ja arvioimaan laajempia kokonaisuuksia > Mitä on hyvä elämä?
- Tunnistaa normalisaation, integraation ja inkluusion periaatteet koulutuksen/palvelujen järjestämisen näkökulmasta ja osaa edistää niiden toteutumista
- Hyödyntää laatuajattelua omassa opetus- ja ohjaustyössä sekä kuntoutus- ja palvelujärjestelmiä kehitettäessä
- Soveltaa tietoutta eri kulttuurien suhtautumisesta esim. erilaisuus, vammaisuus, monikulttuurisuus jne.
Portfolio on konkreettisena osana opettajan- ja erityisopettajan opintoja
- Itsenäinen/työparin kanssa työskentely/suunnittelu
- Aineiston kerääminen ja oman ”portfolion” toteuttaminen
- Koottua aineistoa tarkastellaan ja analysoidaan sekä arvioidaan eri menetelmin pienryhmässä
- Portfolion luovutus ja aikataulu sovitaan erikseen oman ohjaajan kanssa.
Tsemppiä eettisen portfolion suunnittelun ja toteuttamiseen!
Vinkkilistaus ja kättä pitempää työskentelyysi
- Osallistu avoimin mielin verkkokurssin työpajoihin ja kurssin keskusteluihin
- Keskustele ja ideoi prosessia sekä portfolion sisältöä muiden opiskelijakollegoidesi kanssa.
- Tee suunnitelma omalle toteutustavalle ja työskentelylle
- Aloita portfolionideointi ja rakentaminen heti
- Seuraavanlaiset kysymykset voivat auttaa sinua työskentelyssä:
- Millaisia tavoitteita asetan itselleni:
- Ajan käyttö
- Oman kehittymisen tutkiminen ja tarkastelu suhteessa menneeseen, nykyisyyteen ja tulevaisuuteen: mitkä merkittäviä, arvokkaita kohtia juuri itselleni
- Millaista opettajuutta/erityisopettajuutta tavoittelen
- Millaista aineistoa ja materiaalia, valintakriteerit, valikoidun aineiston reflektointi
- Vaihda ajatuksia opiskelija- ja työtovereittesi kanssa
Vinkkejä:
Kauppi, A., Hanski, K., Nousiainen, R. & Lahtiranta, K. 2003. Arviointi pedagogisen kehittämisen välineenä.
Portfolioita verkossa. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.
Vanhanen-Nuutinen L. 2005. Portfolio oppimisessa ja sen arvioinnissa ja kehittämisessä. Teoksessa: Janhonen S, Vanhanen-Nuutinen L. 2005. Kohti asiantuntijuutta. Oppiminen ja ammatillinen kasvu sosiaali- ja terveysalalla. wsoy. Sivut: 57–72.
Hakkarainen, K. 2000. Oppiminen osallistumisen prosessina. Aikuiskasvatus, 20, 84-98. Artikkeli, Rauni Malaska, opettajan työn eettinen luonne http://ejbo.jyu.fi/articles/0201_3b.html
Värri Veli-Matti. 2004. Hyvä kasvatus – kasvatus hyvään. Dialogisen kasvatuksen filosofinen tarkastelu erityisesti vanhemmuuden näkökulmasta
Lindqvisti M. 2006. Auttajan varjo
Kirjoittaja:
Leena Nuutila, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu
Sisältö päivitetty 2023.
Materiaalista suoritettu
Materiaalista suoritettu