Osallisuus ja oppimisympäristöt
Tämä on tekstiversio diasarjasta, jonka avulla on käsitelty osallisuutta ammatillisen opettajankoulutuksen opiskelijaryhmän kanssa opintojaksossa, jossa teemana oli oppimisympäristöihin tutustuminen. Materiaalin on laatinut Päivi Vartiainen, etunimi.sukunimi@tuni.fi.
Ihmisoikeus-ja demokratiakasvatus
Ihmisoikeuskasvatus: kasvatusta yleiseen ihmisarvoon. Velvoite perustuu kv. Ihmisoikeusasiakirjoihin ( esim. YK 1989, UNESCO 2006).
Demokratiakasvatus: tavoitteena kasvattaa kansalaisista demokraattisen yhteiskunnan autonomisia jäseniä.
- Lähtökohtana John Deweyn ajatus: rakentamalla maailmaa yhdessä rauhanomaisesti, voidaan saavuttaa kaikille parempi yhteiskunta.
- Perustiedot ja ymmärrys siitä, miten yhteiskunnat toimivat ja kehittyvät eri tasoilla, mahdollistaa yhteiskunnan täysivaltaisena jäsenyyden.
Hankkeen kaksi näkökulmaa
- Opettaja ja ohjaaja yhteiskunnallisena toimijana/muutosagenttina – herättää opiskelijat yhteiskunnalliseen tietoisuuteen (Fullan Michael)
- Opiskelijoiden osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistäminen
Oppimisympäristö ei rajoitu vain fyysiseen ympäristöön
- Oppimisympäristö käsittää kaikki oppijan ulkopuoliset oppimiseen vaikuttavat tekijät.
- Opettaja voi vaikuttaa oppimisympäristöön, mutta kaikkia oppimisympäristön osia ei voi kontrolloida, vaan opetus on sovitettava ympäristön vaatimuksiin.
Sosiaalinen oppimisympäristö ja osallisuuden kokemus
Pohdimme tänään seuraavia opintojakson ydinkysymyksiä:
- Minkälaisia hyvinvointia edistäviä tekijöitä kuuluu hyvään oppimisympäristöön?
- Miten oppilaitoksen toimintakäytänteet ovat yhteydessä hyvinvointiin, jaksamiseen ja opintoihin kiinnittymiseen?
Ammatillisen koulutuksen piirissä osallisuus voi tarkoittaa
- Opiskelijan omaa vastuuta osaamisen kehittymisestä.
- Olla osa yhteisöä ja tulla kuulluksi.
- Kokea oppimisprosessi merkitykselliseksi.
- Olla turvassa, kokea itsensä rakastetuksi.
Esim. Saranpää, M. 2018. Oppimisen osana –minkälainen koulutus edistää osallisuutta? Haaga-Helia eSignals 11.1.2018
Miksi aihe on ajankohtainen?
Kouluterveyskysely 2017, Amisbarometri 2017, Opiskelijabarometri 2014 mukaan:
Yksinäiseksi kokee itsensä:
- Tytöt:15 %
- Pojat: 6 %
(Kouluterveyskysely)
Syrjivää kiusaamista:
- 13 % Kiusaamisen kohteena
- 21 % Itse kiusannut 13%
(Amisbarometri)
Kokee olevansa tärkeä osa luokkayhteisöä:
- Tytöt: 62 %
- Pojat: 75 %
(Kouluterveyskysely)
42 % yliopisto- ja 35 % ammattikorkeakouluopiskelijoista ei koe kuuluvansa opiskeluyhteisöön.
- Psyykkisiä oireita päivittäin: 16 %
- Erittäin runsas stressi: 18 %
- Runsas stressi: 33 %
- Psyykkisiä ongelmia: 30 %
(YTHS kysely 2016: AMK ja YO)
Syrjivää kiusaamista kokee yli 40 prosenttia
- kodin ulkopuolelle sijoitetuista
- toimintarajoitteisista ja
- ulkomailla syntyneistä nuorista
Yhdenvertaisuus-ja tasa-arvosuunnitelmat, Yhdenvertaisuuslaki, Perustuslaki YK:n ihmisoikeuksien julistus, lasten oikeuksien julistus.
Nuorten osallisuudesta tutkimusten kertomaa
- Vuoden 2015 nuorisobarometrin mukaan ammatillisen koulutuksen opiskelijat saavat heikommat valmiudet yhteiskunnalliseen osallistumiseen kuin lukiota käyvät nuoret.
- Vuoden 2017 kouluterveyskyselyn mukaan noin 74 % ammattikoululaisista ja 68 % lukiolaisista koki elämänsä olevan hyvin hallinnassa.
- Amisbarometri2017: Ammatilliset oppilaitokset eivät yhteisöinä tue riittävästi eri etnisten ja muiden vähemmistöryhmien opiskelijoita opetuksessa ja työssäoppimisessa.
- Näihin opiskelijoihin kohdistuu syrjintää työnantajien taholta työssä oppimisessa ja myös koulujen ilmapiirissä vähättelyä ja opiskelijoita eriarvoistavaakohtelua.
Tutustu: Tuoreimpia Amisbarometrin tuloksia Sakki ry:n verkkosivulla.
Tehtävät
Opintojakson ydinkysymyksistä
- Minkälaisia hyvinvointia edistäviä tekijöitä kuuluu hyvään oppimisympäristöön?
- Miten oppilaitoksen toimintakäytänteet ovat yhteydessä hyvinvointiin, jaksamiseen ja opintoihin kiinnittymiseen?
Ryhmätehtävä, vaihe 1
Miettikää ja kirjatkaa padletteihin 1. ja 2.
- Kuvatkaa sellaisia oppimisympäristön tekijöitä/toimintatapoja, jotka edistävät psyykkistä/sosiaalista hyvinvointia?
- Kuvatkaa sellaisia oppimisympäristön tekijöitä/toimintatapoja, jotka voivat heikentää psyykkistä/sosiaalista hyvinvointia?
Ryhmätehtävä, vaihe 2
Padlettiin 3.
- Miten kysymyksen 1. kaltaisia tekijöitä/toimintatapoja voidaan edistää ja juurruttaa oppimisympäristössä?
Opiskelijoiden vastauksia padletilla
- Kuvatkaa sellaisia oppimisympäristön tekijöitä/toimintatapoja, jotka edistävät psyykkistä/sosiaalista hyvinvointia? Tutustu vastauksiin padlet-sivulla.
- Kuvatkaa sellaisia oppimisympäristön tekijöitä/toimintatapoja, jotka voivat heikentää psyykkistä/sosiaalista hyvinvointia? Tutustu vastauksiin 2. padlet-sivulla.
- Miten kysymyksen 1. kaltaisia tekijöitä/toimintatapoja voidaan edistää ja juurruttaa oppimisympäristössä? Tutustu vastauksiin 3. padlet-sivulla.
Tietoa, kokemuksia ja materiaaleja
Mikä on yhdenvertaisuus? Yhdenvertaisuus.fi
Ihmisoikeudet.net
Rauhankasvatusinstituutin oppimateriaalit
Gaia-Kansojen kokous –roolipeli -video Youtubessa
Luettavaa
Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa
Eriarvoisuutta käsittelevän työryhmän loppuraportti 1/2018
Saranpää, M. 2018. Oppimisen osana – minkälainen koulutus edistää osallisuutta? Haaga-Helia eSignals 11.1.2018.
Vanhanen-Nuutinen, L. 2017. Työtä osallisuuden edistämiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi –demokratia-ja ihmisoikeuskasvatus opettajankoulutuksessa. Haaga-Helia Pedagogi 1, 4-5.
Männistö, P., Rautiainen, M. & Vanhanen-Nuutinen, L. (toim.) 2017. Hyvän lähteillä –Demokratia-ja ihmisoikeuskasvatus opetustyössä. Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos.
Tämä materiaali liittyy Analysoin ja reflektoin -osioon.
Materiaalista suoritettu
Materiaalista suoritettu