Osallisuus ja oppimisympäristöt

Tämä on tekstiversio diasarjasta, jonka avulla on käsitelty osallisuutta ammatillisen opettajankoulutuksen opiskelijaryhmän kanssa opintojaksossa, jossa teemana oli oppimisympäristöihin tutustuminen. Materiaalin on laatinut Päivi Vartiainen, etunimi.sukunimi@tuni.fi.

Ihmisoikeus-ja demokratiakasvatus

Ihmisoikeuskasvatus: kasvatusta yleiseen ihmisarvoon. Velvoite perustuu kv. Ihmisoikeusasiakirjoihin ( esim. YK 1989, UNESCO 2006).

Demokratiakasvatus: tavoitteena kasvattaa kansalaisista demokraattisen yhteiskunnan autonomisia jäseniä.

  • Lähtökohtana John Deweyn ajatus: rakentamalla maailmaa yhdessä rauhanomaisesti, voidaan saavuttaa kaikille parempi yhteiskunta.
  • Perustiedot ja ymmärrys siitä, miten yhteiskunnat toimivat ja kehittyvät eri tasoilla, mahdollistaa yhteiskunnan täysivaltaisena jäsenyyden.

Hankkeen kaksi näkökulmaa

  • Opettaja ja ohjaaja yhteiskunnallisena toimijana/muutosagenttina – herättää opiskelijat yhteiskunnalliseen tietoisuuteen (Fullan Michael)
  • Opiskelijoiden osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistäminen

Oppimisympäristö ei rajoitu vain fyysiseen ympäristöön

  • Oppimisympäristö käsittää kaikki oppijan ulkopuoliset oppimiseen vaikuttavat tekijät.
  • Opettaja voi vaikuttaa oppimisympäristöön, mutta kaikkia oppimisympäristön osia ei voi kontrolloida, vaan opetus on sovitettava ympäristön vaatimuksiin.
Piirrettyjä opiskelijoita ja opiskeluvälineitä ympyröiden sisällä. Ympyrän eri puolilla asioita, jotka vaikuttavat oppimisympäristöön. Kulttuurinen: oletukset, arvot, perinteet, odotukset. Sosiaalinen: ihmiset, vuorovaikutus. Pedagoginen: toiminta, tehtävät, ohjaus. Psykologinen: oppimiskäsitykset, kognitio, tunnetilat. Praktinen: resurssit, tilat, välineet.
Kuva 1. Oppimisympäristöön vaikuttavia tekijöitä.

Sosiaalinen oppimisympäristö ja osallisuuden kokemus

Pohdimme tänään seuraavia opintojakson ydinkysymyksiä:

  • Minkälaisia hyvinvointia edistäviä tekijöitä kuuluu hyvään oppimisympäristöön?
  • Miten oppilaitoksen toimintakäytänteet ovat yhteydessä hyvinvointiin, jaksamiseen ja opintoihin kiinnittymiseen?
Kuvio jakautuu kahteen osioon, jossa asiat on kirjattu kärjellään seisovan neliön sisään ja ympärille. Yläpuolella Osallisuus, jossa Acting-kohtaan liittyy valtaisuus ja toimijuus. Having-kohdan yhteydessä riittävä toimeentulo, hyvinvointi, turvallisuus. Belonging-kohdassa yhteisyys ja jäsenyys. Alapuolella isona otsikkona Syrjäytyminen, jossa Acting-kohdassa mainittu vieraantuminen ja objektius. Belonging-kohta näyttäytyy syrjäytymisen puolella vetäytymisenä ja osattomuutena. Kuvion alareunassa myös taloudellinen ja terveydellinen huono-osaisuus sekä turvattomuus. Kuva: Raivio & Karjalainen 2012, THL, Osallisuuden edistämisen yksikkö.
Kuva 2. Raivio & Karjalainen 2012, THL, Osallisuuden edistämisen yksikkö. Lähde: Osallisuus – oikeutta vai pakkoa? Toim. Era T. 2013.

Ammatillisen koulutuksen piirissä osallisuus voi tarkoittaa

  • Opiskelijan omaa vastuuta osaamisen kehittymisestä.
  • Olla osa yhteisöä ja tulla kuulluksi.
  • Kokea oppimisprosessi merkitykselliseksi.
  • Olla turvassa, kokea itsensä rakastetuksi.

Esim. Saranpää, M. 2018. Oppimisen osana –minkälainen koulutus edistää osallisuutta? Haaga-Helia eSignals 11.1.2018

Vahva teksti, jossa nuoli osoittaa viimeiseen sanaan. Human rights start with you.

Miksi aihe on ajankohtainen?

Kouluterveyskysely 2017, Amisbarometri 2017, Opiskelijabarometri 2014 mukaan:

Yksinäiseksi kokee itsensä:

  • Tytöt:15 %
  • Pojat: 6 %
    (Kouluterveyskysely)

Syrjivää kiusaamista:

  • 13 % Kiusaamisen kohteena
  • 21 % Itse kiusannut 13%
    (Amisbarometri)

Kokee olevansa tärkeä osa luokkayhteisöä:

  • Tytöt: 62 %
  • Pojat: 75 %
    (Kouluterveyskysely)

42 % yliopisto- ja 35 % ammattikorkeakouluopiskelijoista ei koe kuuluvansa opiskeluyhteisöön.

  • Psyykkisiä oireita päivittäin: 16 %
  • Erittäin runsas stressi: 18 %
  • Runsas stressi: 33 %
  • Psyykkisiä ongelmia: 30 %

(YTHS kysely 2016: AMK ja YO)

Syrjivää kiusaamista kokee yli 40 prosenttia

  • kodin ulkopuolelle sijoitetuista
  • toimintarajoitteisista ja
  • ulkomailla syntyneistä nuorista

Yhdenvertaisuus-ja tasa-arvosuunnitelmat, Yhdenvertaisuuslaki, Perustuslaki YK:n ihmisoikeuksien julistus, lasten oikeuksien julistus.

Nuorten osallisuudesta tutkimusten kertomaa

  • Vuoden 2015 nuorisobarometrin mukaan ammatillisen koulutuksen opiskelijat saavat heikommat valmiudet yhteiskunnalliseen osallistumiseen kuin lukiota käyvät nuoret.
  • Vuoden 2017 kouluterveyskyselyn mukaan noin 74 % ammattikoululaisista ja 68 % lukiolaisista koki elämänsä olevan hyvin hallinnassa.
  • Amisbarometri2017: Ammatilliset oppilaitokset eivät yhteisöinä tue riittävästi eri etnisten ja muiden vähemmistöryhmien opiskelijoita opetuksessa ja työssäoppimisessa.
  • Näihin opiskelijoihin kohdistuu syrjintää työnantajien taholta työssä oppimisessa ja myös koulujen ilmapiirissä vähättelyä ja opiskelijoita eriarvoistavaakohtelua.

Tutustu: Tuoreimpia Amisbarometrin tuloksia Sakki ry:n verkkosivulla.

Tehtävät

Opintojakson ydinkysymyksistä

  • Minkälaisia hyvinvointia edistäviä tekijöitä kuuluu hyvään oppimisympäristöön?
  • Miten oppilaitoksen toimintakäytänteet ovat yhteydessä hyvinvointiin, jaksamiseen ja opintoihin kiinnittymiseen?

Ryhmätehtävä, vaihe 1

Miettikää ja kirjatkaa padletteihin 1. ja 2.

  1. Kuvatkaa sellaisia oppimisympäristön tekijöitä/toimintatapoja, jotka edistävät psyykkistä/sosiaalista hyvinvointia?
  2. Kuvatkaa sellaisia oppimisympäristön tekijöitä/toimintatapoja, jotka voivat heikentää psyykkistä/sosiaalista hyvinvointia?

Ryhmätehtävä, vaihe 2

Padlettiin 3.

  • Miten kysymyksen 1. kaltaisia tekijöitä/toimintatapoja voidaan edistää ja juurruttaa oppimisympäristössä?

Opiskelijoiden vastauksia padletilla

  1. Kuvatkaa sellaisia oppimisympäristön tekijöitä/toimintatapoja, jotka edistävät psyykkistä/sosiaalista hyvinvointia? Tutustu vastauksiin padlet-sivulla.
  2. Kuvatkaa sellaisia oppimisympäristön tekijöitä/toimintatapoja, jotka voivat heikentää psyykkistä/sosiaalista hyvinvointia? Tutustu vastauksiin 2. padlet-sivulla.
  3. Miten kysymyksen 1. kaltaisia tekijöitä/toimintatapoja voidaan edistää ja juurruttaa oppimisympäristössä? Tutustu vastauksiin 3. padlet-sivulla.

Tietoa, kokemuksia ja materiaaleja

Mikä on yhdenvertaisuus? Yhdenvertaisuus.fi
Ihmisoikeudet.net
Rauhankasvatusinstituutin oppimateriaalit
Gaia-Kansojen kokous –roolipeli -video Youtubessa

Luettavaa

Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa

Eriarvoisuutta käsittelevän työryhmän loppuraportti 1/2018

Saranpää, M. 2018. Oppimisen osana – minkälainen koulutus edistää osallisuutta? Haaga-Helia eSignals 11.1.2018.

Vanhanen-Nuutinen, L. 2017. Työtä osallisuuden edistämiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi –demokratia-ja ihmisoikeuskasvatus opettajankoulutuksessa. Haaga-Helia Pedagogi 1, 4-5.

Männistö, P., Rautiainen, M. & Vanhanen-Nuutinen, L. (toim.) 2017. Hyvän lähteillä –Demokratia-ja ihmisoikeuskasvatus opetustyössä. Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos.

Tämä materiaali liittyy Analysoin ja reflektoin -osioon.

Materiaalista suoritettu

Materiaalista suoritettu