Sisällön elävöittäminen
Aloita introsta ja outrosta, jotka ovat yleensä valmiiksi nauhoitettuja ja miksattuja musiikin kera. Tämä asettaa tunnelman koko jaksolle ja brändää podcastisi. Saman musiikkikatkelman käyttäminen introssa ja outrossa toimii eräänlaisena tunnusmusiikkina .
- Ensimmäinen intro on yleinen ja selittää, mikä podcast on – kuka olet (tai isännät), ehkä miksi teet tätä podcastia, mitä se pyrkii tekemään, mitä ihmiset voivat odottaa jne. Tämä intro sisällytetään jokaisen julkaisemasi jakson alkuun, ja se voidaan / pitäisi tallentaa etukäteen .
- Toisen intron tulisi erityisesti esitellä jakso , kenen kanssa puhut ja mitä käsittelet . Tämä voidaan nauhoittaa etukäteen ja pudottaa tuotannon aikana tai voit puhua sen nauhoittaessasi ensimmäistä segmenttiäsi. On tärkeää tietää mitä haluat sanoa johdannoissasi , käsikirjoitus on hyvä olla , mutta muista, että sen pitää kuulostaa sinulta Ajattele sitä kuin selittäisit ystävällesi jotain tärkeää asiaa omin sanoin. Sen ei pitäisi kuulostaa siltä, että luet sitä paperista.
- Outrojen tulisi noudattaa samanlaisia ohjeita , mutta päinvastaisessa järjestyksessä . Ensimmäisen outron tulisi nopeasti kertoa, mistä seuraavassa jaksossasi on kyse ja kiittää kuuntelijoita liittymisestäsi .
- Yleisemmän ennalta tallennetun outron tulisi sisältää linkkejä sosiaaliseen mediaan, verkkosivustoosi ja kaikkeen muuhun, mikä liittyy tähän podcastiin. Tämä suoritetaan jokaisen jakson lopussa sisällöstä riippumatta .
Vierailijoiden haastattelut ja / tai rinnakkaisjuontaja elävöittävät kerrontaa. Myös ”äänituntumalla” voi elävöittää. Kun haastattelet vieraita, haluatko sen tuntuvan mukavalta ja keskustelevalta vai ammattimaiselta ja suoraviivaiselta? Haluatko äänesi olevan ”edessä ja keskellä” vai keskitytkö esittelemään muiden ihmisten näkökulmia jättäen itsesi taka-alalle? Millaisen sävyn haluat podcastilla olevan ja minkä tyyppinen musiikki auttaa tuottamaan tämän tunnelman? Minkälaisia tunteita haluat musiikkisi välittävän?
Millainen on hyvä haastattelu?
- Perspektiivi. Missä tahansa haastattelussa , sinun tehtäväsi on kerätä tosiasiat ja raportoida niistä yleisöllesi . Mutta sinun tehtäväsi on myös kerätä näkökulmia eri ihmisiltä ja käyttää heidän lainauksiaan (tässä tapauksessa , tallenteet) tarinan kertomiseen . Ensimmäinen askel kohti haastatteluun valmistautumista on haastattelua edeltävä tutkimus .
- Valmistautuminen. Tee taustatutkimusta aiheestasi . Tietäen vähän siitä, mitä he tekevät , missä he työskentelevät , tai tutustuen aiheen historiaan, auttaa sinua muotoilemaan kysymyksiä .
- Tutkimus. Tee suhteellisen syvällinen tietojen haku ja merkitse muistiin tarinat, jotka he ovat kertoneet aiemmin tai mitä tietoja on jo olemassa ja on toistettu . Haluat käsitellä osan tästä haastattelijasi kanssa, mutta on parasta muotoilla se kysymykseksi, joka saattaa johtaa erilaisiin tietoihin sen sijaan, että he vain sylkevät pois sen, mitä he ovat kertoneet kaikille muille tiedotusvälineille toistuvasti.
- Kysy etukäteen . Jos haluat tietää asioita, jotka eivät ole helposti saatavilla Internetissä, voit lähettää heille sähköpostitse luettelon kysymyksistä. Tätä kutsutaan ” esihaastatteluksi ”, ja se säästää aikaa haastattelun aikana, jotta voit tiivistää joitain perusasioita – kertoa alkuperätarina jo valmiiksi tallenteelle, tai antaa sinulle käsityksen siitä, mitä kysyä ja miten se kehystetään. Voit myös käyttää tätä tilaisuutta kysyäksesi heiltä, haluaisivatko he sinun kysyvän heiltä jotain – tämä voi vaikuttaa haastattelusi kaareen.
- Tiedä mitä haluat tietää . Ennen kuin menet haastatteluun , mieti, mitä tietoja ja ideoita sinun on kerättävä tarinasi täydentämiseksi . Se kuulostaa yksinkertaiselta , mutta se on tärkein askel hyvään haastatteluun .
Ennen kuin istut haastattelemaan jotakuta tee luettelo kysymyksistä, tyypillisesti seitsemän kysymystä riittää n. 20 minuutin keskusteluun.
Vaikka tuntisit vieraasi läheisesti, on tärkeää muistaa, että jokaisella kestää jonkin aikaa sopeutua mikrofoniin tai laitteisiin. Olet isäntä ja siksi hallitset taltiointitilannetta, joten sinun tehtäväsi on saada heidät tuntemaan olonsa mukavaksi ja opastetuksi . Suosittelen aloittamaan selittämällä, mitä olet tekemässä .
- Varmista, että ymmärrät käsillä olevasta tarinasta kuka, mitä, missä, milloin, miksi.
- Älä kysy kyllä tai ei kysymyksiä .
- Älä kysy johdattelevia kysymyksiä .
- Älä tuhlaa aikaa kysymyksiin, joihin löydät helposti vastauksia itsekin.
- Hanki tietosi pieninä paloina. Vältä useita kysymyksiä kerralla tai valtavia kysymyksiä, jotka ovat liian avoimia .
- Kerro minulle . . . ” Jos et tiedä mitä kysyä, ” Kerro minulle . . . ” on loistava tapa kerätä tietoa . . .
- Emotionaalisten kysymysten esittäminen . Osa perspektiivin saamisesta on saada tarinaan mukaan henkilön mielipiteet ja tunteet .
- Et ole tarinan keskiössä : Olet siellä puhumassa henkilön (tai henkilöiden) kanssa, et itsestäsi .
- Ota katsekontakti .
- Kun henkilö puhuu , yritä katsoa heitä ja vastata siihen, mitä he sanovat – tee tämä ei-SANALLISILLA vihjeillä , äänettömästi , käytä nyökkäyksiä tai ilmeitä .
- Kuuntele mitä sanotaan. Joskus olemme niin uppoutuneet kysymysten esittämiseen, että unohdamme kuunnella vastauksia . KIINNITÄ HUOMIOTA SIIHEN, MITÄ HE SANOVAT, EIKÄ SIIHEN, MITÄ ODOTAT HEIDÄN SANOVAN .
- Pyydä heitä toistamaan jotain tärkeää . Joskus joku häiriö keskeyttää haastattelun tai aiheesi lähtee rönsyilemään tärkeän idean sijasta. Älä pelkää pyytää kyseistä henkilöä toistamaan uudestaan tärkeät asiat.
- Älä pelkää ohjata uudelleen heitä oikeille raiteille jos juttu lähtee rönsyilemään .
- Esitä yksi kahdesta viimeisestä kysymyksestä: ” Onko jotain muuta, mitä en ole kysynyt, mitä luulet minun tietävän tätä haastattelua varten? ”
- ” Kaikista asioista, joista olemme puhuneet tänään, mikä on mielestäsi tärkein tieto, jonka haluat kuuntelijoidemme ymmärtävän? ”
- Kiitä heitä ja välitä lopuksi lisätietojen ääreen.
Paneelityyliset haastattelut
Valitse ihmiset, joilla on hyvät kemiat keskenään . On hyvä, että sinulla on useita asiantuntijoita, jos tarvitset sellaista sisältöösi , mutta tärkeintä on, että keskustelu on helposti soljuvaa ja kuunneltavaa .
Rinnakkaisjuontaja?
Rinnakkaisjuontajan lisääminen voi parantaa kuuntelijan kokemusta . Rinnakkaisjuonto voi tehdä podcastistasi nautinnollisemman sinulle ja yleisöllesi . Mahdollisuus paikata ja tarkentaa toinen toistaan sekä heittää läppää pitää kuulijat paremmin sitoutuneina . Se auttaa myös yleisöä kuulemaan enemmän persoonallisuudestasi, kun olet vuorovaikutuksessa toisten kanssa .
Lähde:
Mayo, A. (2019). Podcasting: How to Start a Podcast and Create a Profitable Podcasting Business.Monkey Publishing.
McHugh, S. (2022). The power of podcasting: Telling stories through sound. Columbia University Press.
Kortesuo, K. (2019). Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille: Tee teksti, kokoa kuva, puhu podcast (1 painos.). Kauppakamari.
Materiaalista suoritettu
Materiaalista suoritettu