Podcast-tuotantojen vaiheet

Yleiset vaiheet podcast-tuotannon käynnistämiseen ovat:

  • konseptointi,
  • formaatin / teeman valinta
  • käsikirjoitus,
  • sisällön herättäminen eloon eli elävöittäminen,
  • tallentaminen,
  • muokkaaminen,
  • jakelun käynnistäminen,
  • markkinointi ja kaupallistaminen.

Konseptoimalla hahmotellaan ensin podcastin perusidea, ja sen osatekijät kuten mm. kohdeyleisö, käyttötapa, äänituntuma, julkaisusyklit, pituus, tuotantoaikataulu.

Käsikirjoittamisen alkuvaiheessa valitaan ohjelman formaatti eli tyyli, joka vaikuttaa osaltansa tarinan rakenteeseen ja antaa sille tietyn tulokulman.

Käsikirjoitusvaiheessa on syytä pohtia myös tapoja elävöittää kerrontaa esim. erilaisten segmenttien avulla: introt, outrot, välimusiikit tai äänitehosteet, haastattelut, tietoiskut tai muut vastaavat. Myös äänituntumaan liittyvillä valinnoilla (mukava, asiallinen, keskusteleva, sekä välimusiikkien tyylit) voi elävöittää kerrontaa.

Tallentamiseen liittyvillä valinnoilla on vaikutusta lopputuloksen laatuun, tallennatko studiossa, etänä, hybridisti, vaiko jossakin vain?

Laadukas tallennusympäristö vähentää muokkamisen ja jälkitöiden tarpeita. Useimmiten studiossa tehtyihin tallenteisiin riittää keskustelijoiden välisten äänen voimakkustasojen tarkistukset, sekä mahdollisten yskimisten, harjoitusosien, tai epäonnistuneiden kohtien poistot. Vasta jälkitöissä lisätään yleensä introt, outrot ja musiikit.

Jakelu käynnistetään valitulla jakelualustalla konseptoinnissa määritellyn suunnitelman mukaisesti. Yleensä on hyvä olla vähintään kolme jaksoa valmiina, jos sarjasta on kyse.

Kun sarja on julkaista, sitä on syytä markkinoida valitulle kohdeyleisölle. Oppimateriaalit osana opetusta ja hankkeiden tai vastaavan sarjat esim. sosiaalisen median välityksellä.