Podcast koulutuksessa
Oma erityinen lukunsa on podcast koulutuksessa ja siihen on kaksi tulokulmaa,
- toisaalta ohjelmaformaattina ja
- toisaalta pedagogisena menetelmänä.
Podcast ei ole mikä tahansa äänitiedosto-julkaisu, vaan Podcast on audiosarja, jossa keskustellaan jostakin aiheesta. Se muistuttaa radio-ohjelmaa, mutta on rakenteeltaan vapaampi ja ilmestyy yleensä vain internetissä ja sillä on joku oletettu yleisö. Äänitiedostoja sinänsä voi monella tapaa hyödyntää opetuksessa ja ohjauksessa, esim. palautteen antoon ja vaikka tehtävän palautukseen, mutta ollakseen podcast sen täytyy täyttää edellä mainittu ohjelman vaatimus.
Aiemmin tässä jutussa on ohjelmaformaattien kohdalla jo käsitelty koulutuspodcastit, eli podcastit joiden sisällöllä on koulutuksellinen tarkoitus. Tässä sen määrittely vielä kertauksena. Koulutuspodcastit: Lainaavat formaatteja haastattelu- ja keskustelupodcasteista, mutta kohdennetummalla lähestymistavalla. Koska koulutuspodcastin tarkoituksena on tarjota jonkinlainen oppitunti, on tärkeää, että segmentit ovat jäsenneltyjä ja selkeitä sisällön toimittamisessa. Erityinen, koulutuksellinen sisältö antaa sinulle helpon rakenteen ja sitouttaa kuuntelijasi. Helpompi ylläpitää uskollista yleisöä. Lisäsisältö on helppoa luoda, esimerkiksi: pdf-lataukset, opetussuunnitelmaideat, resurssiluettelot, kurssit jne. Sinun on oltava luova siinä, miten ”opetat” sisältöä, koska et pysty esittämään visuaalisia elementtejä.
Podcastien tekemistä on alettu käyttää myös opetusmenetelmänä, kutakuinkin niin että opettaja antaa oppilaille tehtävän valmistella ja toteuttaa podcast-jakso jostakin opintoihin liittyvästä aiheesta, yksin, pareittain tai pienessä ryhmässä. Menetelmä toimii myös viestinnän harjoituksena. Lopuksi podcasteja saatetaan arvioida ristiin ryhmien kesken kuunnellen ja kommentoiden niitä käytössä olevan jakelualustan välineillä.
Podcasteja on alettu julkaista myös opinnäytetöinä joissakin korkeakouluissa. Siihen liittyy myös kirjallinen tuotos ja asianmukaiset lähdeviittaukset. Podcast-julkaisujen sarja voi olla osana opinnäytettä niin, että julkaistaan jotain aihetta käsittelevä ja mahdollisesti tiedottava sarja, ja opinnäytteessä dokumentoidaan sarjan tekoprosessia.
Esimerkkejä löytyy jo niin ammatillisesta opetuksesta kuin lukioistakin, ja tehtävän suoritus onnistuu helposti saatavilla olevilla välineillä, älypuhelimilla tai tietokoneen mikrofonilla.
Koulutusviennin osalta podcastit sopivat mainiosti esim. kehittyviin maihin, missä mediaa kulutetaan mobiiliverkon yli mobiililaitteilla ja käytettävissä verkon kaista on vaatimaton.
Lähde:
Mayo, A. (2019). Podcasting: How to Start a Podcast and Create a Profitable Podcasting Business.Monkey Publishing.
Materiaalista suoritettu
Materiaalista suoritettu