Opetussuunnitelman arviointityökalu
Ihmisoikeusperustaisuus ja osallisuuden tukeminen ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmassa ja sen toteutumisessa
Arvioinnissa tarkastellaan ammatillisen opettajankoulutuksen osaamistavoitteita ja pedagogisia ratkaisuja sekä tarvittaessa myös niiden toteutumista
Arviointityökalua voi käyttää joko
- opetus- ja toteutussuunnitelmien arviointiin tai
- opettajan tai opettajatiimin itsearvioinnin työkaluna.
Arvioinnin pohjalta voidaan tunnistaa kehittämiskohteita ja laatia kehittämissuunnitelma.
Arviointityökalun on kehittänyt Jyväskylän ammattikorkeakoulu, ja se perustuu Toimintaa ja kohtaamisia -hankkeen viitekehykseen.
Arvioitavat teemat ja arvioinnin kohteet:
- Ihmisoikeuksiin ja demokratiaan liittyvät määräykset ja sopimukset: Opetussuunnitelman osaamiskuvaukset, tavoitteet, sisällöt ja kriteerit
- Ihmisoikeus- ja demokratiakasvatus ja sen johtaminen: Opetussuunnitelman osaamiskuvaukset, tavoitteet, sisällöt ja kriteerit
- Opiskelijan kohtaaminen ja osallisuuden tukeminen vuorovaikutustilanteissa: Opettajankoulutuksen toteutuksen periaatteet
- Ihmisoikeusperustainen pedagogiikka opettajankoulutuksessa: Opetttajankoulutuksen pedagogiset periaatteet ja menetelmät
Lataa arviointityökalu:
Materiaalista suoritettu
Materiaalista suoritettu