5.2 Saavutettavuus
Saavutettavuus palveluissa
Saavutettavuus on moniulotteinen käsite, jolla ei ole yhtä selvää määritelmää. Palveluissa saavutettavuus liitetään usein yhdenvertaisuuden edistämiseen ja asiakaslähtöisyyteen. Saavutettavuutta voikin ajatella näkökulmana, joka kiinnittää huomion erilaisiin käyttäjiin, heidän erilaisiin tilanteisiinsa, tarpeisiinsa ja mahdollisiin rajoitteisiinsa tai haasteisiinsa. Saavutettavuus on palveluiden ja niiden ympäristön soveltumista mahdollisimman hyvin erilaisten ihmisten käyttöön.
Toisinaan samaan ilmiöön viitataan esteettömyydellä, jolla voidaan tarkoittaa fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön soveltumista yhtäläisesti kaikille. Esteettömyydestä puhutaan erityisesti fyysisen ympäristön, kuten rakennusten, ulkoalueiden ja julkisten liikennevälineiden yhteydessä, kun taas saavutettavuudella viitataan ”aineettomaan” ympäristöön eli tietoon, verkkosivuihin, palveluihin ja asenteisiin. Palveluiden tarjoajilta esteettömyys edellyttää joka tapauksessa palveluiden saavutettavuuden jatkuvaa arviointia ja valmiutta muutosten tekemiseen.
Saavutettavuuden lajit
Sosiaalinen saavutettavuus:
- Hyväksyvä ilmapiiri
- Kannustetaan osallistumaan ja olemaan aktiivinen omien kykyjensä ja taitojensa mukaan
- Yhdenvertainen asiakaspalvelu ja avoin asenne
- Epäasialliseen kohteluun puututaan
Psyykkinen saavutettavuus:
- Arvostetuksi ja kuulluksi tuleminen
- Mahdollisuus käyttää kykyjään, tietojaan ja taitojaan, joita tarvitsee voidakseen hyvin
- Kyvyt, tiedot ja taidot eivät jää käyttämättä psyykkisesti kuormittavien tai häiritsevien asioiden takia
Fyysinen saavutettavuus:
- Esteettömät tilat
- liikkuminen, turvallisuus
Kielellinen saavutettavuus:
- Tiedonsaanti
- Ohjauksen, materiaalien ja sähköisten palvelujen selkokielisyys
- Ymmärretyksi tuleminen
- Ohjeiden ymmärtäminen
Mietittäväksi!
Vältä näitä:
- ammattisanasto
- yksikanavainen viestintä
- vaikeat sanat ja käsitteet
- keskustelu puhelimitse
Suosi näitä:
- yhteinen kieli
- monikanavaisuus
- asioiden toisto ja kertaus
- keskustelu kasvokkain
Lue lisää:
- Ikonen, T., Lilja, T., Pukkila, P. & Rinne, S. (2018). Monikulttuuriset nuoret Ohjaamoissa: palvelun saavutettavuuden vahvistaminen. HAMK Unlimited Journal 29.8.2018.
- Pukkila, P., Rinne, S., Lilja, T. & Ikonen, T. (2019). Monikulttuurinen ohjauskompetenssi vahvistaa Ohjaamojen saavutettavuutta. HAMK Unlimited Journal 21.2.2019.
- Lilja, T., Pukkila, P. & Rinne, S. (2019). Katsaus kielelliseen saavutettavuuteen Ohjaamoissa. HAMK Unlimited Professional 21.2.2019.
- Lilja, T. (2019). Kielitietoinen ohjausosaaminen saavutettavuuden edistäjänä Ohjaamoissa. HAMK Unlimited Professional 29.3.2019.
Materiaalista suoritettu
Materiaalista suoritettu