Digitaaliset perehdytysalustat

Digitaalisen henkilöstöjohtamisen edistynyttä tasoa oppimisessa kuvaa yrityksen korostunut huomio oppimislähtöisyyteen henkilöstön kehittämisen ja perehdyttämisen järjestelyissä.

Kuten organisaatio näkökulman edistyneellä tasolla myös osaamisen edistyneellä tasolla yrityksellä on tyypillisesti aktiivisia henkilöstöjohtamisen prosesseja käynnissä perustuen omaan tai ostettuun HR-osaamiseen. Oppimisen kannalta keskeisiä prosesseja ovat osaamisen kehittäminen ja perehdytys, joiden keskeisenä edellytyksenä on osaamisen kartoituksen ja -hallinnan prosessien kuvaaminen systemaattisesti.

Osaamisen kartoittamista ja -hallitsemista voi toteuttaa lukuisilla keinoilla. Useimmat HR-järjestelmät tarjoavat keinoja kerätä ja hallita tietoja henkilöstön osaamisesta ja sen kehittämismahdollisuuksista. Lopulta kuitenkin yrityskohtaisesti oleellinen osaaminen on kerättävä ja tuotettava sellaiseen muotoon, että henkilöstö voi sitä hyödyntää kehittääkseen osaamistaan. Tällöin esimerkiksi on kuvattava videoita ja saatettava ne helposti hyödynnettävään muotoon. Nykypäivänä datayhteydet mahdollistavat korkealaatuisen videon toistamisen melkein missä tahansa olosuhteissa, joten videoiden hyödyntäminen perehdyttämisessä tarjoaa lukuisia hyötyjä, jotka voivat ylittää myös kielimuureja.

Miksi ja miten digitaalinen perehdytys?

Perehdytysprosessin tulisi olla käyttövalmiina heti, kun uusi työntekijä on aloittamassa työn ja myös pidempään poissaolleiden työntekijöiden osalta, eli käytännössä koko ajan. Perehdytys on lakisääteinen toiminto ja erityisesti työturvallisuuden näkökulmasta kriittistä. Perehdytysprosessi on monella yrityksellä hyvin suppea, sitä ei ole lainkaan laadittu tai tiedot ovat hajallaan. Se on kuitenkin erittäin merkityksellinen vaihe uuden tulokkaan tai pitkällä vapaalla olleen työntekijän näkökulmasta ja vaikuttaa suoraan työmotivaatioon, työhyvinvointiin ja työntekijäkokemukseen.

Digitaalinen perehdytys mahdollistaa valitun henkilön perehtymisen yritykseen jo ennen työn aloitusta vaikkapa esittelyvideoiden muodossa. Työn alkaessa henkilö voi tutustua aineistoihin itsenäisesti omaan tahtiin, kun ne ovat digitaalisella alustalla loogisessa järjestyksessä ja houkuttelevasti esitettynä. Perehdytyksessä digitaaliseen muotoon voidaan viedä kaikki ohjeaineistot, tarkistuslistat, kuva-aineistot, kartat, esittely- ja ohjevideot ja oppimismateriaalit.

Perehdytyksessä tulisi ja näin voidaankin ottaa huomioon perehdytettävien erilaiset oppimistyylit. Monipuolinen perehdytysaineisto palvelee parhaiten erilaisia oppijoita, sillä käytännössä perehdytysjakso on oppimisprosessi, vaikka perehdytettävä olisikin ammattilainen. Materiaaleihin voi palata aina tarvittaessa ja kokonaisuuteen voi lisätä testauspisteitä. Etuna on myös materiaalin nopea päivitettävyys. On myös tärkeää, että perehdytettävän polku aineiston läpikäymisessä voidaan todentaa.

Miksi ja miten digitaalinen oppiminen?

Yleisesti yrityksissä on hyvä kiinnittää huomiota siihen, miten henkilöstö voi oppia ketterästi ja joustavasti työssään. Oppimista tapahtuu joka päivä, mutta siitä kannattaa rakentaa systemaattinen kokonaisuus, joka parhaiten voidaan koordinoida ja tukea digitaalisessa muodossa. Opittavat kokonaisuudet tukevat henkilöstön tekemistä ja niihin on nopea sekä perehtyä että soveltaa käytäntöön. Henkilöstöllä tulee olla tarjolla nopeita ja joustavia tapoja oppia tai kytkeä oppiminen työnsä tekemiseen. Oppimismuotojen on oltava nopeita ja helposti saavutettavia sekä riittävän lyhyitä, jotta niihin jaksaa keskittyä. Moderneihin oppimiskokonaisuuksiin sisältyy videosisältöjä, personointia, pelillisyyttä, simulaatioita ja mobiilin ehdoilla toimimista. Yritykset, jotka mahdollistavat yksilöille jatkuvan kehittymisen uutta oppimalla ovat halutuimpia työpaikkoja.

Seuraavassa kolme esimerkkiä digitaalisesta perehdyttämisestä, jotka perustuvat DigiHR-hankkeen aikana toteutettuihin yritysten kehityspolkuihin ja caseen, josta kuultiin hankkeen webinaarissa.

Ensimmäisenä esimerkkinä siivousalan yrityksen videot, jotka esittelevät standardienmukaiset tavat erilaisten paikkojen siivoamiseen. Siivousstandardi voidaan esittää myös tekstinä tai suullisesti, mutta liikkuvana kuvana esitettynä perehdytettävälle tulee selkeä käsitys tarvituista toimenpiteistä ja käytetyistä välineistä siten, että esimerkin voi katsoa toistuvasti kunnes menetelmä on tullut tutuksi.

Toinen esimerkki on jätehuoltoyhtiön uudelle työntekijälle suunnatut perehdytysvideot, jossa esitellään yhtiön toimintaa ja työn kannalta keskeisiä periaatteita.

Video, jolla Mustankorkean työntekijät kertovat terveisiä uudelle työntekijälle.
Video, jolla Mustankorkean toimitusjohtaja kertoo yrityksen toiminnasta ja yhteiskunnallisesta merkityksestä.

Kolmas esimerkki tulee älykkäiden sähkönmittausratkaisujen kehittämiseen ja toimittamiseen erikoistuneelta yhtiöltä, joka lanseerasi e-learning oppimisympäristön työntekijöilleen.

Oheinen linkki ohjaa DigiHR -hankkeen webinaariin, joka järjestettiin 5.5.2022. Webinaarissa Aidonin HR Business Partner Anneli Björk esitteli Aidonin digitaalisen perehdytysalustan käyttöönottoprosessin sekä siitä kertyneitä oppeja. Tutustu Aidonin käyttöönottoprosessiin

Digitaalista perehdytysalustaa ei rakenneta hetkessä ja Aidonin esimerkki on hyvä lähtökohta siihen, mitä kaikkea on tärkeä ottaa huomioon perehdytysalustan käyttöönottoprosessissa. Oppimisen automatisointi verkkopohjaisella oppimisalustalla voi tehostaa toimintaa huomattavasti, mutta oppimisalustan ylläpitäminen ja sisältöjen päivittäminen vie myös aikaa.

Materiaalista suoritettu

Materiaalista suoritettu

Näkökulma 2: Oppiminen
Oppiminen: aloittelijaOppiminen: edistynytOppiminen: ammattilainen