Organisaatio viittaa ihmisiin, jotka ovat organisoituneet yhteistä tarkoitusta varten. Mikä on liiketoimintamme tarkoitus? Mistä meidät tunnetaan? Tunnetaanko meitä? Keitä me olemme?

Aloittelijatasolla ymmärrys yrityksen työnantajakuvasta ja työntekijäkokemuksesta hakevat vielä muotoaan. Yrityksellä ei esimerkiksi välttämättä ole verkkosivuja, tai ne ovat informaatioarvoltaan vähäiset tai vanhentuneet. Ei ole myöskään selvitetty millainen käsitys yrityksestä välittyy ulkopuolisille tai työntekijöille. Yrityksen toiminnan kehittämiselle ei ole välineitä eikä taustatietoa saatavilla.

Tällaisessa tilanteessa ensimmäinen askel on tarkastella yrityksen verkkosivuja ja tietoa, jota yrityksestä on saatavilla. Nykypäivänä organisaatiolla on oltava verkkosivut ja niiden sisällöstä ja rakenteesta saadaan ensivaikutelma yrityksestä ja tämän organisaation mahdollisuuksista asiakkaille ja henkilöstölle.

Työntekijäkokemuksen kannalta on olennaista kirkastaa miten henkilöstön asioista pidetään kirjaa ja kuinka esimerkiksi sopimuksia tehdään tai palkkoja maksetaan. Työntekijäkokemukseen panostaminen on hyvä aloittaa esimerkiksi kuulemalla henkilöstöä ja heidän toiveitaan yrityksen toiminnan kehittämisessä.

DigiHR -hankkeen tuottaman videosarjan kautta voi tutustua esimerkkitilanteeseen, joka on joksenkin tyypillinen suomalaisissa pk-yrityksissä. Henkilöstöjohtamisessa ei hyödynnettä digitaalisia järjestelmiä, ja vastuu henkilöstöjohtamisesta on toimitusjohtajalla muun yrityksen johtotyön ohella.

Uusien verkkosivujen perustaminen on nykypäivänä kohtuullisen vaivatonta, mutta ongelmaksi voi koitua vanha verkkosivu, jota ei olekaan niin helppo päivittää nykyajan standardien mukaiseksi. Molempiin tilanteisiin on kuitenkin ratkaisuja olemassa. Yksi ratkaisu on osallistaa henkilöstöä ja heillä olevia tietoja ja taitoja esimerkiksi verkkosivujen uudistamisprosessissa. Lisäksi henkilöstö on avain asemassa organisaation tarkoituksen selventämisessä ja roolissaan asiakaspintana, joka tuo tietoa yrityksestä myös työstä kiinnostuneiden osaajien tietoisuuteen.

Materiaalista suoritettu

Materiaalista suoritettu

Näkökulma 1: Organisaatio
Organisaatio: aloittelijaOrganisaatio: edistynytOrganisaatio: ammattilainen