Osallisuuden iloa marraskuun harmaudessa
Tampereen ammattikorkeakoulun pääkampuksella vietettiin marraskuun harmaassa iltapäivässä 16.11.2018 kaikille avointa Osallisuuden iloa! -iltapäivää. Tapahtuman valmistelivat ammatillisen opettajakoulutuksen opiskelijat yhdessä monenmoisten järjestöjen kanssa. Tapahtuma oli TAMKin suurin ponnistus Toimintaa ja kohtaamisia -hankkeessa. Tapahtumaan osallistui yhteensä noin 200 henkilöä.
TAMKin auloihin levittäytyneiden toiminnallisten toripöytien lisäksi tarjolla oli valokuvanäyttely (Erityisopettajaopiskelijat Katja Karinen, Kirsi-Marja Kasteenpohja, Riitta Lehtonen ja Sari Maaninka olivat koonneet kuvakollaasin nimellä Erityisiä kohtaamisia.) ja neljä työpajaa, joissa pohdittiin opiskelijoiden kokemaa yksinäisyyttä, päihdeongelmien puheeksi ottoa, kokeiltiin pieniä osallisuuden esteitä ja saatiin maistiaisia MOD-koulutuksesta. Torilta löytyi tietoa ja toimintaa päihteettömyydestä setlementiliikkeen ja Tampereen ev.lut. seurakunnan kautta kiusaamista vastustaviin motoristeihin.
Toiminta ja osallistuminen olivat iltapäivän pääosassa, mutta mukaan mahtui yksi luento, joka sitten olikin huippua: professori Juho Saari luennoi otsikolla Kuinka paljon eriarvoisuutta suomalainen yhteiskunta kestää? Sosiaali- ja terveyspolitiikan professori Saari on professuurinsa ohella selvityshenkilö sosiaaliturvan kokonaisuudistuksessa ja Tampereen yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan dekaani. Hän on toiminut myös pääministeri Juha Sipilän asettaman eriarvoisuusryhmän puheenjohtajana.
Miten teimme?
Osallisuuden iloa! -tapahtuma on esimerkki siitä, kuinka projektitoiminta voidaan integroida koulutukseen. TAMKin Toimintaa ja kohtaamisia -projekti sovitettiin osaksi ammatillista opettajankoulutusta, erityisopettajan koulutusta ja opinto-ohjaajan koulutusta. Lähdimme liikkeelle niin, että projektin työntekijät vetivät opettajaopiskelijoille työpajan, jossa opiskelijat pohtivat, mitä kaikkea ihmisoikeusperustaisuus tarkoittaa ja miten osallisuutta voidaan edistää opetuksessa ja oppilaitoksissa.
Samalla ryhmille kerrottiin Osallisuuden iloa! -tapahtuman raamit, joista oli sovittu ryhmien vastuuopettajien kanssa. Tämän jälkeen ryhmät saivat tehtäväkseen lähteä suunnittelemaan tapahtuman sisältöjä. Mukaan tapahtuman tuottamiseen lähti yhteensä viisi opiskelijaryhmää: kolme ammatillisen opettajankoulutuksen ryhmää, yksi erityisopettajaopiskelijoiden sekä yksi opinto-ohjaajaopiskelijoiden ryhmä.
Ammatillisen opettajankoulutuksen ryhmissä tapahtuma osui mainiosti opintokokonaisuuteen 3. Kohti monialaista yhteistoimintaa. Opintokokonaisuuden keskeisenä tavoitteena on, että opiskelija osaa tarkastella ja analysoida opettajuutta osana yhteiskunnallista ja koulutuspoliittista päätöksentekoa ja toimintaa. Tapahtuman valmistelu ja toteuttaminen yhdessä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa tarjosi mahdollisuuden verkostoitua ja perehtyä seuraaviin kokonaisuuden teemoihin:
- oppilaitoksen moniammatilliset sisäiset ja ulkoiset verkostot
- opiskelijoiden moninaisuutta huomioivat verkostot
- opiskelun erityisen tuen järjestäminen
- kansalaisvaikuttaminen
- monikulttuuriset ja kansainväliset verkostot.
Opiskelijat hakivat pienryhmissä itseään kiinnostavan aiheen, hakivat aiheen piirissä toimivan kolmannen sektorin yhteistyökumppanin ja valmistelivat yhdessä työpajan tai toiminnallisen toripisteen tapahtumaan. Pienryhmät valmistelivat omaa osuuttaan opiskeluryhmänsä Moodle-alustalla ja lähipäivinä kasvokkain. Kaikkien tapahtumaan osallistuvien ryhmien vastuuopettajat olivat sitoutuneita hankkeen tavoitteisiin ja tukivat opiskelijoita. Myös projektipäällikkö tapasi opiskelijoita lähipäivinä. Jotta koko homma ei leviäisi käsistä, yksi kolmen hengen opiskelijaryhmä otti vastuulleen tapahtuman koordinoinnin yhdessä projektipäällikön kanssa.
Opiskelijoiden luovuutta ja tapahtuman monimuotoisuutta kuvastaa mukaan saatujen ulkopuolisten toimijoiden kirjo. Mukana oli kolmattakymmentä järjestöä lähtien suurista valtakunnallisista (esim. Setlementtiliitto, Pelastakaa lapset ry) pieniin alueellisiin (esim. YSTI ry). Koulutuskenttää edustivat muun muassa Pirkanmaan ammatillisen erityisopetuksen koordinaatiokeskus PAEK ja Seurakuntaopisto. Kaikkia tapahtuman tekijöitä yhdisti halu edistää osallisuutta ja yhdenvertaisuutta ja ennaltaehkäistä syrjäytymistä. Erikoisimmasta päästä lienee ollut Motoristit koulukiusaamista vastaan ry, jonka kautta moottoripyöräilijät ottavat yhteisönä kantaa koulukiusaamista vastaan.
Miten onnistuimme?
Tässä opiskelijaryhmien tapahtumaan tuottamia toteutuksia valitsemistaan aiheista:
- Etsivä nuorisotyö (Etsivä_nuorisotyö pdf)
- Sovittelu yhteiskunnallisena toimintana (Sovittelu yhteiskunnallisena toimintana pdf)
Yhteyshenkilö: Päivi Vartiainen, Tampereen ammattikorkeakoulu, paivi.vartiainen@tuni.fi
Materiaalista suoritettu
Materiaalista suoritettu