Monialaisen työn nelikenttä

Monialainen Ohjaamotyö -nelikenttätyöväline tarjoaa erilaisia näkökulmia Ohjaamon monialaisen yhteistyöosaamisen tarkasteluun ja kehittämiseen. Siinä kuvataan monialaisen yhteistyön, yhdessä tekemisen ja verkostotyön elementtejä.

Tämä nelikenttä on holistinen kuvaus siitä, millaista erilaista osaamista Ohjaamoissa tulee olla kaiken kaikkiaan. Kuvion avulla ohjaamolaiset pystyvät jäsentämään ja käsitteellistämään omaa toimintaansa, ja se auttaa toimijoita näkemään monialaisen yhdessä tekemisen kokonaisuuden. Työvälineeseen liittyy kysymyssarja, joka avaa ja selkeyttää työvälineen teemoja ja auttaa Ohjaamo-tiimiä käsittelemään näitä aiheita itsenäisesti.

Kuva nelikentästä

Monialainen Ohjaamotyö

TESSU-projektin (2015-2019, ESR) kehittämä väline sopii Ohjaamon monialaisen yhteistyöosaamisen kehittämiseen.

Neljän pääteeman tarkasteluun ohjaa kysymyspatteristo, joiden käsittely yhdessä monialaisen tiimin kanssa auttaa löytämään kehittämiskohteita ja sopimaan monialaisen yhteisen työn periaatteita.

Monialainen yhteistyö

Miten olemme määritelleet työmme yhteiset tavoitteet?

  • Miten olemme varmistaneet, että meillä on riittävästi yhteistä aikaa työntekijöiden kesken?
  • Mistä yhteisistä pelisäännöistä on sovittu?
  • Miten varmistamme, että työskentelemme yhteisten tavoitteiden mukaisesti?
  • Miten monialainen ohjaus näkyy asiakkaan saamissa palveluissa?
  • Miten varmistamme riittävän ajan monipuoliseen asiakastilanteiden arviointiin?
  • Miten huolehdimme, että asiakkaamme ymmärtää käytetyn kielen ja käsitteet?
  • Mitä asiakastietoa kootaan ja miten? Mitä tietoa jaetaan, miten ja kenelle?

Millaista ohjausosaamista Ohjaamossa tarvitaan?

  • Miten varmistamme, että tunnemme toistemme asiantuntijuuden ja osaamisen?
  • Miten opimme toinen toisiltamme?
  • Mitä asiantuntijuutta meidän Ohjaamossamme on ja mitä puuttuu?
  • Miten varmistamme, että kaikkien asiantuntemusta hyödynnetään tarkoituksenmukaisesti?
  • Miten eri alojen normit ja säädökset vaikuttavat yhteistyöhömme? Miten jaamme toisillemme tietoa näistä?

  • Miten huolehdimme avoimesta keskustelukulttuurista?
  • Miten vahvistamme keskinäistä luottamustamme?
  • Miten kehitämme tiimityötaitojamme?
  • Miten vahvistamme arvostavaa työkulttuuria?

  • Mitä asiakaslähtöisyys Ohjaamossamme tarkoittaa?
  • Mitä asiakkaan osallisuus Ohjaamossamme tarkoittaa?

Miten Ohjaamon toimintaa koordinoidaan?

  • Millaisia rooleja Ohjaamon työntekijöillä on? Miten olemme sopineet työnjaosta?
  • Miten Ohjaamon arkea johdetaan?
  • Miten varmistamme, että yksintyöskentely ja tiimityö ovat tasapainossa keskenään?
  • Miten huolehdimme työhyvinvoinnista Ohjaamossa?

Ohjaus ja neuvonta

Miten Ohjaamon arvot näkyvät ohjauksessa?

Mitä ohjaus tarkoittaa Ohjaamossamme? Miten se näkyy käytännössä?

  • Miten asiakaslähtöisyys näkyy toiminnassamme?
  • Mitä olemme sopineet asiakkaan kohtaamisesta? Miten tämä näkyy käytännössä?
  • Minkälaisia vaiheita asiakkaan palvelupolulla on?
  • Miten varmistamme sen, että asiakas pääsee asiassaan eteenpäin?
  • Miten vahvistamme asiakkaan omaa toimijuutta?

  • Miten varmistamme, että Ohjaamossamme on ajankohtaista koulutus- ja työelämätietoa?
  • Mitä uraohjaus tarkoittaa Ohjaamossamme?
  • Millaista vuorovaikutusosaamista tarvitaan asiakastyössä?
  • Miten kehitämme Ohjaamo-toimijoiden ohjaus- ja neuvontaosaamista?
  • Miten varmistamme, että asiakas ymmärtää käyttämämme kielen ja käsitteet?

Millainen ohjaaja olen?

  • Mikä ohjauksessa on mielestäni helppoa? Mikä on haastavaa?
  • Millaisia työtapoja käytän ohjaustyössäni?
  • Mikä minua motivoi ohjaustyössä?
  • Minkälaisia kehittymishaasteita minulla on ohjaustyössäni Ohjaamossa?

Verkostoyhteistyö

  • Kuka vastaa Ohjaamo-verkoston rakentamisesta?
  • Minkälaista osaamista Ohjaamo-verkostossa tulee olla?
  • Minkä lisäarvon Ohjaamo tuottaa alueen jo olemassa oleviin nuorten palveluihin?
  • Millä tavoitteilla, ehdoilla ja toimintatavoilla yhteistyötä tehdään?
  • Ohjaamo-toiminnalle on asetettu valtakunnalliset suositukset (Työ- ja elinkeinoministeriö). Keitä Ohjaamo-verkostossa tulee olla, jotta suositukset toteutuvat?
  • Mitä hyötyä Ohjaamosta on asiakkaalle?
  • Mitä on tärkeä tietää verkostokumppaneista sekä heidän palveluistaan ja toiminnastaan?
  • Minkälaisten vaiheiden kautta olette rakentaneet verkoston?
  • Tulisiko Ohjaamolle laatia oma strategia? Millainen strategia tukisi Ohjaamon rakentumista ja toimintaa?

Kuka koordinoi Ohjaamo-verkostoa?

Mitä verkoston koordinointi tarkoittaa?

Millä toimenpiteillä verkosto pidetään aktiivisena?

  • Kuka Ohjaamo-verkostoa johtaa eli mahdollistaa ja valtuuttaa toiminnan?
  • Miten verkostoa käytännössä johdetaan?
  • Miten Ohjaamo-verkoston toimintaa arvioidaan?
  • Miten edistetään verkostokumppaneiden sitoutumista Ohjaamon tavoitteiden mukaiseen toimintaan?
  • Miten verkostokumppaneiden keskinäistä luottamusta rakennetaan ja ylläpidetään?
  • Mitä tietoa verkostossa jaetaan? Keiden kesken ja miten?

  • Miksi olen mukana Ohjaamo-verkostossa?
  • Mitä asiantuntijuutta minä tuon Ohjaamo-verkostoon?
  • Mitä oma organisaationi odottaa minulta Ohjaamo-verkoston toimijana?
  • Mihin kohtaan Verkostotutkaa asetan itseni ja miksi?
  • Millaisin oman organisaationi valtuuksin ja ehdoin toimin Ohjaamo-verkostossa?

Verkostotutka 

Verkostoitujan apu: Verkostotoimijana tarvitset työssäsi avointa mieltä, ennakkoluulottomuutta ja ennen kaikkea halua, tahtoa ja tarvetta yhteistyöhön erilaisten kumppanien kanssa. Yhteisesti sovittu tavoite jäsentää ja raamittaa verkostotyötä. Tässä julkaisussa on verkostovalmentajien koottuja oivalluksia verkostotyöstä ja verkostomaisesta työotteesta. Tutustu Verkostoitujan apu -oppaaseen

Palvelu

  • Mitä Ohjaamon suositusten mukaisia palveluja tarjoamme?
  • Millaisia asiakasryhmiä olemme tunnistaneet?
  • Miten palvelut vastaavat erilaisten asiakkaiden tarpeisiin?
  • Miten toteutamme ohjauspalveluja (henkilökohtainen ohjaus, ryhmä- tai pienryhmäohjaus, omaehtoinen ohjaus)?
  • Miten asiakas on mukana palvelujen kehittämisessä ja arvioinnissa?
  • Millaista seurantatietoa keräämme asiakkaista palvelun päätyttyä? Miten hyödynnämme sitä palvelujen kehittämisessä?

  • Mistä nuoret saavat tietoa Ohjaamo-palveluista?
  • Millainen mielikuva asiakkailla on ohjaamostamme? Millaista mielikuvaa haluamme välittää ja miten?
  • Miten Ohjaamon sijainti ja tilat tukevat toimintaamme?
  • Miten edistän omalla toiminnallani Ohjaamo-palvelujen tunnettuutta?
  • Miten Ohjaamo-verkosto ja yhteistyökumppanit tukevat Ohjaamo-palvelujen tunnettuutta?
  • Miten osallistamme nuoria palvelun markkinointiin ja sen suunnitteluun?
  • Miten nuoret saadaan palvelun piiriin?
Ohjaamon verkostoa

Lataa Monialainen Ohjaamotyö -väline

Avaa/lataa tiedosto Jamk.fi-sivustolta.

Tutkaile muita välineitä:

Sivu päivitetty 2023.

Materiaalista suoritettu

Materiaalista suoritettu

Välineitä
VerkostotutkaMonialaisen työn nelikenttäMonialaisuusmittariOsaava Ohjaamo