Kohtaamisia
Mitä opin tällä kurssilla
Kokonaisuuden avulla voit pohtia omaa näkemystä ihmisoikeusperustaisuudesta ja tutustua osallisuuden ja syrjäytymisen ilmiöihin. Mitä ihmisoikeudet ovat? Mitä on ihmisoikeus- ja demokratiakasvatus?
- Mitä ihmisoikeusperustaisuus tarkoittaa opettajan työssä?
- Miten ammatillinen opettaja toteuttaa ihmisoikeus- ja demokratiakasvatusta? Miten ammatillisessa opettajankoulutuksessa aihetta voi opiskella?
Opettajaopiskelijana tai jo valmiina opettajana tämän kokonaisuuden avulla pohdit omaa näkemystäsi osallisuudesta ja ihmisoikeusperustaisuudesta sekä tutustut osallisuuden ja syrjäytymisen ilmiöihin. Perehdyt myös ihmisoikeuksiin liittyviin lakeihin, sopimuksiin ja määräyksiin ja sovellat oppimaasi käytännön tilanteisiin. Kokonaisuus antaa sinulle valmiuksia toimia ihmisoikeus- ja demokratiakasvattajana ammatillisessa koulutuksessa. Itsenäisesti tai pienryhmässä opiskellen voit suorittaa n. 5 op laajuiset opinnot ihmisoikeusperustaisuuden ja osallisuuden tukemisesta.
Opettajankouluttajana löydät kokonaisuudesta esimerkkejä, tehtäviä ja aineistoja, joita voit hyödyntää ihmisoikeusoikeusperustaisuuden ja osallisuuden tukemisessa ammatillisessa opettajankoulutuksessa, täydennyskoulutuksessa ja ammatillisissa oppilaitoksissa. Aineisto sisältää myös käytännön ideoita siitä, miten ihmisoikeusperustaisuutta ja osallisuuden tukemista voi käsitellä opettajatyöyhteisössä ja itsearviointityökalun opetussuunnitelmien arviointiin. Kouluttajalle osat ovat sekä teemojen loppuosassa että koottuna linkkeineen Aineistot -sivulle.
Ihmisoikeusperustaisuus – johdattelua aiheeseen
Tervetuloa löytämään uusia lähestymistapoja ja menetelmiä ihmisoikeuksien ja osallisuuden edistämiseen omassa työssäsi ammatillisessa koulutuksessa ja opettajankoulutuksessa! Opettajankouluttajana saat ideoita aiheiden käsittelyyn opettajakoulutuksessa ja täydennyskoulutuksessa. Voit ohjata opiskelijasi suorittamaan itsenäisesti kokonaisuuden (n. 5 op) ja/ tai hyödyntää materiaaleja ja menetelmiä omien opettajaopiskelijoittesi kanssa.
Ihmisoikeusperustaisen oppilaitoksen työskentely pohjautuu ihmisarvon kunnioittamiseen ja yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon kuten myös syrjimättömyyden ja osallisuuden periaatteille. Tavoitteena on, että ihmisoikeuksia opetetaan, kunnioitetaan, edistetään ja toteutetaan käytännössä kaikessa työskentelyssä (ks. Ihmisoikeudet opetuksessa).
Neljä näkökulmaa ihmisoikeusperustaisuuteen ja osallisuuden tukemiseen
Tässä kokonaisuudessa aihetta tarkastellaan seuraavista näkökulmista:
- Ihmisoikeuksia ja osallisuutta tukeva kohtaaminen
- Osallisuutta ja aktiivisuutta vahvistavat pedagogiset ratkaisut
- Ihmisoikeuksiin ja demokratiaan liittyvien sopimusten ja määräysten tunteminen
- Ihmisoikeus- ja demokratiakasvatus
Alla olevaan kuvioon on koottuna opettajan ihmisoikeusperustaisen osaamisen alueet ja niihin liittyvät tekijät.
Materiaalista suoritettu
Materiaalista suoritettu