1 Johdanto

Voit opiskella oppaan sisällöllisiä osia haluamassasi järjestyksessä sen mukaan, millaista tietoa ja apua tarvitset oman valmennuksesi suunnitteluun tai toteutukseen. Materiaalista löydät tavoitelaatikon jokaisen osan alusta ja pohdinta- tai kehittämistehtävän useimpien osien lopusta. Pohdintatehtävien tarkoitus on auttaa sinua pääsemään eteenpäin oman valmennuksesi suunnittelussa kohdennettujen tehtävien avulla.

Aluksi perehdyt valmennuksen kokonaisuuteen ja opit mitä kannattaa ottaa huomioon yritysvalmennusta suunniteltaessa. Tämän jälkeen saat esimerkkeja verkkoalustoista, joille yritysvalmennuksia on rakennettu. Valmentajan käsikirjasta löydät myös tietoa valmentavalla otteella toimimisen perusperiaatteista ja toimintatavasta sekä sen pedagogisista taustoista.

Rakenne

  • Ensimmäisestä (1.) osasta löydät oppimateriaalin rakenteen sekä eri osien esittelyt.
  • Toisessa (2.) osassa Yritysvalmennuksen kokonaisuus esitellään valmennuksen rakenteen suunnittelua ja valmennusprosessia sekä sen osia kokonaisuutena. Tämä osa soveltuu hyvin muidenkin aiheiden kuin tekoälyn valmentamissuunnitelmien tueksi.
  • Kolmas (3.) osa kuvaa aiADDVA-hankkeen tekoälyvalmennuksia esimerkinomaisesti. Siitä saat tietoa siitä, miten tekoälyvalmennukset on rakennettu verkkokursseille, mitä tekoälyvalmennuksissa opitaan ja miten kokonaisuus on rakenteellisesti suunnteltu ja toteutettu.
  • Neljäs (4.) osa on valmennuksen pedagogiikkaa ja erityisesti valmentavaa otetta avaava osa. Siinä hahmotetaan valmentavaa toimintatapaa ja siihen liittyviä toimintaperiaatteita, osa-alueita ja pedagogisia taustoja. Tässä osassa käsitellään myös pedagogisia, aktivoivia valmennusmenetelmiä sekä valmentamisen pedagogista suunnittelua. Valmennuksen pedagogiikan yhteydessä on pedagogisen käsikirjoituksen malli sovellettavaksi.
  • Viides (5.) osa tuo esiin esimerkkejä yritysvalmennuksissa käytetyistä digipedagogisista välineistä ja alustoista sekä niiden soveltamisesta aiADDVA-hankkeen tekoälyvalmennuksissa. Digipedagogiikan yhteydessä on esimerkkejä ryhmätyöskentelyyn soveltuvista digipedagogisista menetelmistä, yhteydenpidon ja verkkotapaamisten välineistä, verkkokurssien oppimisalustoista ja tekoälyvalmennuksen välineistä. Lopussa on digipedagogisten välineiden käytön muistilista. Osassa on myös monia linkkejä digipedgogisten menetelmien käytön ohjesivustoille.
  • Kuudes (6.) osa on kokoava ja siinä on konkreettisia esimerkkejä tekoälyvalmennusten toteutuksesta yrityksissä, osallistujien oppimiskokemuksia, kehittämistarpeita. Tässä yhteenveto-osassa luodaan myös katsaus aiADDVA-hankkeen aikana toteutettujen valmennusten opeista ja oivalluksista valmentajien ja hankkeen toteuttajien näkökulmasta. Siitä löytyy vinkkejä ja havaintoja siitä, miten valmennuksia kannattaa järjestää ja mitä on opittu yrityksistä ja niiden kanssa toimimisesta.

Tämä opas on tuotettu aiADDVA – Tekoälystä lisäarvoa (Adding value by Artificial Intelligence) -projektissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja Jyväskylän yliopisto tarjosivat räätälöityä tekoälyvalmennusta erityisesti Keski-Suomen valmistavan teollisuuden pk-yrityksille. Hanke toteutettiin Euroopan sosiaalirahaston (ESR) tuella 6.9.2021–31.10.2023.

Materiaalista suoritettu

Materiaalista suoritettu