TYÖELÄMÄTAIDOT

Työyhteisössä ja työssä tarvitaan monenlaisia taitoja. Kaikkien työntekijöiden tulee osata seuraavia asioita:

  • ymmärtää mikä on organisaation perustehtävä ja miten oma työtehtävä on osa kokonaisuutta

  • tuntee organisaation säännöt ja noudattaa niitä

  • oppia uutta ja kehittää itseään sekä omaa ammattitaitoaan

  • toimii ammatillisesti ja empaattisesti

  • ottaa vastuun työkäyttäytymisestä ja vuorovaikutuksestaan

  • tuntee työpaikan vaikuttamiskeinot ja osaa käyttää niitä

  • osaa ratkaista ristiriitatilanteita

 

Yleisiä työelämätaitoja ovat siis:

  • Oma asenne

  • Oma-aloitteisuus

  • Itsenäisyys

  • Itseohjautuvuus

  • Aktiivisuus

  • Vuorovaikutustaidot

  • Ongelmanratkaisutaidot

  • Kommunikaatiotaidot

  • Monikulttuurisuustaidot

  • Tietotekniikka ja mediataidot

  • Työnhakutaidot

 

Tehtävä:

  • Valitse kolme taitoa yllä olevasta listasta.
  • Mieti, mitä nämä taidot tarkoittavat
  • Tee suunnitelma siitä, miten näitä taitoja voi harjoitella

Materiaalista suoritettu

Materiaalista suoritettu

3 Työ Suomessa
3.1 Työkulttuuri3.2 Koulutus3.3 Työlainsäädäntö3.4 Työelämätaidot3.5 Työn hakeminen3.6 Työn hakemisen vaiheet3.7 Työhakemus ja CV3.8 Kun saat työpaikan3.9 Tehtävät