Virtuaalidraamaa sosiaalisen VR:n ympäristössä (JYU, OKL)

Mistä esimerkissä on kyse

Toteutus liittyy tarinallisen ja draamallisen ryhmätehtävän toteuttamiseen virtuaalitodellisuudessa. Kontekstina on opettajankoulutus (JYU).

Miten se on toteutettu

Luokanopettajankoulutukseen kuuluvalla monialaisten oppimiskokonaisuuksien opintojaksolla toteutettiin kahtena vuonna (2022 ja 2023) draamaa ja tarinallisuutta hyödyntäviä opetuskokeiluja sosiaalisen VR:n ympäristössä AltspaceVR:ssä (joka on sittemmin poistunut saatavilta).

Kokeilut liittyivät ilmastonmuutosteemaan, ja opiskelijat toimivat virtuaaliympäristössä pienissä ryhmissä. Ensimmäisessä kokeilussa opiskelijat olivat eri medioiden edustajien rooleissa, ja heidän tuli ympäristöministeriön toimeksiannosta laatia mediastrategia ilmastotietouden välittämisestä omalle kohderyhmälleen. Toisessa kokeilussa tarina sijoittui tulevaisuuteen, ja osallistujat olivat asiantuntijoita, joiden tehtävä oli laatia ääniviestejä menneisyyteen vaikuttaakseen sadan vuoden takaisten ihmisten ympäristöasenteisiin.

Opiskelijoiden virtuaalihahmot kuuntelemassa ympäristöministeriön ohjeistusta AltspaceVR:ssä.

Mitä XR tuo ratkaisuun

XR:n tarjoama virtuaalinen ympäristö sekä avatarhahmot mahdollistavat erilaisia vuorovaikutuskokemuksia. Ensimmäinen kokeiluista toteutettiin koronarajoitusten aikana, jolloin virtuaalitodellisuus mahdollisti tyypillisistä videokokouksista eroavia tapoja toimia yhdessä: tunne samassa tilassa olemisesta tuki läsnäolon kokemusta. Draaman ja tarinallisuuden näkökulmasta puolestaan avatarhahmoina toimiminen helpotti heittäytymistä fiktiiviseen rooliin.

Missä voin tutustua aiheeseen lisää

Kokeilut on toteutettu osana opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa TOVE-hanketta (vuosina 2022 ja 2023). Voit lukea lisää TOVE-blogikirjoituksesta (suomeksi) tai kahdesta artikkelista (englanniksi), joista toinen käsittelee opiskelijoiden kokemuksia ja toinen sosiaalisen läsnäolon ilmenemistä toiminnan aikana.

Materiaalista suoritettu

Materiaalista suoritettu

XR opetuksessa ja koulutuksessa
Virtuaalidraamaa sosiaalisen VR:n ympäristössä (JYU, OKL)AI-avatarhahmot virtuaalitodellisuudessa (JYU, OKL)Esiintymistaitojen harjoittelu VR-laseilla (JYU.Well)