Saavutettava XR-elämys leirikoululaisille

Mitä tehtiin

Nuorisokeskus Piispalassa on paljon erilaisia aktiviteetteja, jotka on suunnattu leirikoululaisille. Leirikoululaisten joukkoon kuuluu kuitenkin usein myös henkilöitä, jotka eivät syystä tai toisesta voi osallistua fyysiseen aktiviteettiin. Tämän myötä Piispala halusi kehittää saavutettavia virtuaalielämyksiä, jotka mahdollistavat liikuntarajoitteisille asiakkaille osallistumisen elämyksiin. Kokeilun tavoitteena oli luoda 360-videoelämys, jossa käyttäjä voi kokea 12 metrin korkuisesta tornista laskeutumisen VR-lasien avulla. Tämä mahdollistaa elämyksen kokemisen myös niille, joille fyysinen suorituksen tekeminen ei ole mahdollista.

Miten tehtiin

Kokeilussa hyödynnettiin Piispalan olemassa olevia VR-laseja ja 360-kuvaustekniikkaa. Ensimmäiseksi suunniteltiin kuvausprosessi, jossa taltioitiin laskeutumiselämys 360-kameralla. Video kuvattiin Ricoh Theta Z1 -kameralla ja editoitiin Final Cut Pro -ohjelmalla. Video editoitiin ja optimoitiin VR-laseille sopivaksi kokemukseksi. Tämän jälkeen testattiin elämystä eri käyttäjäryhmien kanssa ja tehtiin tarvittavat parannukset ennen laajempaa käyttöönottoa.

Mitä on hyvä ottaa huomioon

360-videoelämyksen toteuttaminen edellyttää 360-videon kuvaamiseen soveltuvaa kuvauskalustoa ja videoeditointiohjelmaa, joka tukee 360-videoiden työstämistä. Videota editoidessa tulee huomioida, että katseleminen VR-laseilla on erilaista kuin perinteiseltä ruudulta. Videoiden optimointi eri VR-lasimallien kanssa voi vaatia lisäsäätöä. Lisäksi on huomioitava, että virtuaalielämykset voivat aiheuttaa osalle käyttäjistä huimausta tai muita fyysisiä reaktioita, joten käyttäjien ohjeistaminen ja palaute ovat tärkeitä osia prosessia.

Mistä kokeilu löytyy

Katso kokeilusta syntynyt 360-video YouTubesta. Videon voi katsoa VR-laseilla tai ilman.