Mökkien AR-visualisointi
Mitä tehtiin
Kokeilu toteutettiin yhteistyössä Kytömaja Oy:n kanssa. Uudenlainen puumökkeihin erikoistunut yritys halusi hyödyntää XR-teknologiaa tuotteidensa esittelyssä jo ennen ensimmäisen mökin rakentamista. Tavoitteena oli kehittää AR-pohjainen ratkaisu, jonka avulla asiakkaat voivat hahmottaa mökkien ulkoasun ja sijoittuvuuden omalle tontilleen. Tämä tukee erityisesti asiakaspäätöksiä ja auttaa myyntiä ennen tuotannon käynnistymistä.
Miten tehtiin
Mökistä tuotettiin 3D-malli Blender-ohjelmalla. Malli liitettiin avattavaksi Google Model Viewer -sovelluksessa, joka toimii suoraan selaimessa ja tukee AR-teknologiaa. AR-sovelluksen avulla käyttäjä voi puhelimen kameran kautta nähdä, miltä mökki näyttäisi hänen omassa ympäristössään. Tällaisesta suoraan verkkoselaimessa toimivasta mallista käytetään nimitystä WebXR, eli puhelimeen ei tarvitse asentaa mitään erillistä ohjelmaa, jolla mökki saadaan näkymään. Malli kehitettiin yrityksen visuaalisen konseptin pohjalta, jota oli aiemmin työstetty Midjourney-tekoälyllä generoituja kuvia hyödyntäen.
Mitä on hyvä ottaa huomioon
AR-sovelluksen toteuttaminen edellyttää laadukasta 3D-mallia ja sovellusalustaa, joka toimii eri puhelinmalleilla. Mallin ulkonäkö ja mittasuhteet on suunniteltava huolellisesti, jotta kokemus on realistinen ja käytännöllinen. AR-teknologia toimii parhaiten ulkotiloissa hyvissä valo-olosuhteissa, joten käyttökonteksti on hyvä huomioida. Asiakkaiden ohjeistaminen teknologian käytössä lisää myös onnistuneen kokemuksen todennäköisyyttä.
Mistä kokeilu löytyy
Tästä pääset testaamaan mökin AR-mallia.
Materiaalista suoritettu
Materiaalista suoritettu