Muistilista

Webinaari-isännän tai -emännän ohjeet

  • Käytä valmista webinaarikutsumallia ja toimi itse ohjeiden mukaisesti
  • Laita webinaarikutsu myös omaan kalenteriin, koska näin löydät helposti mm. webinaariosoitteen.
  • Laita tämä muistilista myös kalenteriisi jotta löydät sen helposti

Webinaarin käynnistyessä:

  • Tule webinaariosoitteeseen ennen muita. Osallistujat eivät pääse kokoushuoneeseesi ennen sinua.
  • Testaa omat äänet Zoomin Test Speaker & Microphone funktion kautta. Näin vältyt nololta tilanteelta kun olet pyytänyt osallistujia testaamaan omat äänet muttet itse ole tehnyt niin

Kerro osallistujille:

  • että he pitävät mikrofonin mykistettynä silloin kun he eivät puhu. Tämä estää kaikua sekä häiriöääniä.
  • että he voivat itse muuttaa Zoomissa näkymää oikean yläkulman kautta. Sieltä voi valita näkeekö yhden vai kaikki osallistujat kerralla.
  • että materiaalin jakamisen aikana osallistujat voivat itse valita katsovatko materiaalia vai esittäjää täydessä ruudussa.
  • Jos jollain on tumma tai muuten huono kuva: pyydä että he kääntyvät niin että valo tulee kasvoille edestä eikä takaa

Webinaarin aikana

  • Jos osallistujalla on materiaalin jaossa ongelmia, ei se haittaa jos webinaarikutsussasi on pyydetty osallistujia laittamaan materiaali valmiiksi opetusalustalle. Kaikki pääsevät materiaaliin käsiksi sieltä.
  • Jos osallistujilla on ääniongelmia, pyydä heitä katsomaan ohjeet webinaarikutsusta

Etevämpi käyttö:

  • Jos sinulla on käytössä kaksi näyttöä (esim Kauko2), kannattaa Zoom-ikkunat sijoittaa yhdelle ja materiaali toiselle näytölle.
  • Jos äänesi kuuluu yhdelle osallistujalle, se kuuluu kaikille muillekin. Älä kysy kaikilta osallistujilta että ”kuuluuko sinulle?”
  • Nohevimmin testaat kysymällä jokaiselta osallistujalta erikseen ”moi herra X, toimiiko sinulla kaikki”. Vastauksesta huomaat toimiiko herra X:n mikki.