Ohjeita ongelmatilanteisiin

Mitä tehdä, jos…

• En pääse kirjautumaan
• Ääni ei kuulu
• Ääni pätkii
• Ääni kiertää
• Mikrofoni ei toimi
• Kameran kuva ei näy

Kirjautuminen ei onnistu

• Varmista, että olet oikeassa paikassa (kokuksen ID on oikein) oikeaan aikaan.
• Testaa tietokoneesi ja verkkoyhteytesi soveltuvuus ennen Zoom-istunnon alkua Zoomin testikokouksessa.
• Soita tai laita sähköpostia istunnon vetäjälle.

En kuule muita

• Tarkista, että kuulokkeet on kytketty oikein ja ovat toimivat
• Tarkista, että tietokoneesi äänen voimakkuus on riittävän voimakas, eli ääntä ei ole mykistetty
• Tarkista, että kuulokkeittesi äänenvoimakkuus on riittävän voimakas, eli ääntä ei ole mykistetty (kaikissa kuulokkeissa ei ole tätä vaihtoehtoa)
• Tarkista, että oikea mikrofoni ja kaiutin ovat valittuna. Testaa äänet Zoomissa valitsemalla alalaidasta vasemmasta reunasta mikrofonin kuvan vierestä nuolivalikosta audio options -> test computer mic&speakers
• Varmista, että puhujalla on äänisoikeus, että hän on avannut mikrofoninsa alareunan mikrofonin kuvaa klikkaamalla sen vihreäksi, ja että hän on testannut äänet
• Varmista, että kuulokkeet on kytketty oikein ennen Zoom-kokoukseen liittymistä
• Kokeile kirjautua ulos Zoomista ja liittyä kokoukseen uudestaan

Muut eivät kuule minua

• Tarkista, että mikrofonisi on päällä (olet avannut ääniyhteyden) klikkaamalla alalaidassa olevaa mikrofonin kuvaa. Mikrofonin pitäisi näkyä vihreänä, eikä siinä päällä pitäisi olla punaista vinoviivaa.
• Tarkista, että kuulokkeissa oleva mikrofoni on päällä. Joidenkin kuulokkeiden johdossa voi olla säädin sekä äänen voimakkuudelle että mikrofonille.
• Poistu Zoomista ja tee seuraavat toimenpiteet:
• Sulje kaikki pikaviestimet (esim. Skype) sekä muut ohjelmat jotka käyttävät tietokoneen äänilaitteita.
• Tarkista, että kuulokkeet ovat kunnolla kytkettyinä tietokoneeseen.
• Säädä tietokoneen ääniasetuksista USB-headset oletusmikrofoniksi ja –kaiuttimeksi. (Klikkaa hiiren oikealla painikkeella näytön alareunassa olevaa kaiuttimen kuvaa (sama, josta säädät äänenvoimakkuutta) ja valitse Recording device. Klikkaa USB-headset tai muu oikea mikrofoni ja valitse Set Default. Tee sama Playback device -kohdassa.
• Kirjaudu takaisin Zoomiin ja testaa mikrofoni ja kaiuttimet.
• Kokeile kirjautumista myös toisella selaimella.

Ääni pätkii

Äänen pätkiminen johtuu yleensä siitä, että tietokoneen tehot eivät riitä (onko muita vaihtoehtoja)
Kokeile seuraavia toimia:
• Sulje tietokoneeltasi kaikki muut ohjelmat, joita et tarvitse Zoom-istunnon aikana.
• Jos käytät videokuvaa, jätä se kokonaan pois klikkaamalla alareunan vasemmasta laidasta videokameran kuvaketta, jolloin kuvakkeen päälle pitäisi tulla punainen vinoviiva.

Ääni kiertää

• Sulje/mykistä mikrofonisi aina kun et itse puhu. Avaa ääniyhteys puheenvuorosi alussa klikkaamalla mikrofonin kuvaa alalaidan valikon vasemmassa reunassa. Kun mikrofonin kuvan päälle ei näy punaista poikkiviivaa ja mikrofonissa vilkkuu vihreä väri puheesi tahtiin, äänesi välittyy muille. Sulje ääniyhteys puheenvuorosi lopuksi samasta painikkeesta.