Zoom – kokouksiin, webinaareihin ja sujuvaan verkkotyöskentelyyn

Zoom on verkkokokousjärjestelmä, joka soveltuu hyvin webinaarien ja kokousten alustaksi. Zoom-kokouksessa voi keskustella muun muassa chatin tai mikrofonien avulla, jakaa tiedostoja, työpöytänäkymän tai piirrellä yhteiseen valkotauluun.  Ryhmätyöhuoneet (breakouts) ja piirtotyökalut mahdollistavat monenlaisen verkkotyöskentelyn. Tallennusmahdollisuutta voi hyödyntää esimerkiksi opetusvideoiden tekemisessä.

Zoom-palvelun osat

  • Zoom Meeting Client, joka asennetaan omalle koneelle JAMKin Software Centeristä/Zoom Download Centeristä
  • Mobiilisovellukset sovelluskaupasta
  • Zoom-verkkosivusto (jamk.zoom.us), jolla voit säätää omaa profiiliasi ja asetuksia ja josta mm. löydät tekemäsi tallenteet
  • Kokoushuoneet ja webinaarit toimintoineen

Lue lisää Zoomin asentamisesta ja sisäänkirjautumisesta >> Näin otat Zoomin käyttöön.

Jokaisella on oma kokoushuone (Personal Meeting ID, PMI)

Zoom luo kokouksille Meeting ID:n (9 numeroinen numerosarja, internetlinkin lopussa) kokouskutsun luomisen yhteydessä. Sen avulla osallistujat löytävät kokoukseen silloinkin, kun he eivät seuraa kutsussa olevaa linkkiä.  Lähtökohtaisesti jokaiselle uudelle kokoukselle tai webinaarille tulee siis oma ID-numerosarja ja oma webbilinkki.

Zoom Personal Meeting ID

Jokaisella JAMKin käyttäjällä on myös henkilökohtainen kokoushuone (personal meeting ID), joka on pysyvä osoite. Henkilökohtaisen ID-numerosi löydät Zoomin perusnäkymän meetings-välilehdeltä. Opetuksessa kannattaa käyttää tätä henkilökohtaista, pysyvää linkkiä ja jakaa se opiskelijoille esim Optimassa. Helpoiten saat linkin kopioitua Zoomin verkkosivustolta omasta profiilistasi.

Oman kokoushuoneen linkki omalla nimellä

Oman kokoushuoneen (personal meeting ID) numerolinkin rinnalle on mahdollista luoda muokattu persoonallinen linkki, joka on esim. muotoa https://jamk.zoom.us/my/etunimisukunimi tai /kayttajatunnus. Tämä linkki vie siis omaan kokoushuoneeseesi, mutta on osallistujille informatiivisempi. Linkin muokkauksen voi käydä tekemässä osoitteessa https://jamk.zoom.us > Sign in, jolloin ensimmäisenä aukeaa oma profiilisi.

Ohjeet löytyvät Zoomin Support Centeristä, kohdasta Personal link  >> What is PMI and personal link

Mitä Zoomilla voi tehdä?

Zoomilla voi mm.

  • Keskustella kirjallisesti chatin avulla tai suullisesti mikrofonien avulla. (Kokouksessa max 100 hlöä, webinaarissa max 500 hlöä.)
  • Lähettää videokuvaa osallistujien web-kameroilla.
  • Jakaa näyttöä ja näyttää sitä kautta materiaalia
  • Järjestää kyselyjä tai äänestyksiä
  • Jakaa osallistujat pienempiin ryhmiin ryhmätyöskentelyä varten (ei onnistu yli 100 hlön webinaareissa)

Myös JAMKin opiskelijat voivat kirjautua Zoomiin ja käyttää sitä webinaarien lisäksi omien opintopiiriensä tai opiskeluryhmiensä yhteiseen työskentelyyn tai esim. esitysvideoiden tekemiseen. Opiskelijoiden keskinäisten ryhmätapaamisten kesto on kuitenkin rajoitettu 40min/kokous. Kahdenkeskisillä tapaamisilla ei ole opiskelijoillakaan aikarajoitusta.

 Tekniset vaatimukset

Zoom toimii hyvin monenlaisilla laitteilla (PC, Mac, mobiililaitteet).

  • Tietokone, puhelin, ipad tai tabletti
  • Zoom Meeting Client tai mobiililaitteissa sovellus
  • Laajakaista tai mobiilidatayhteys
  • Kuulokemikrofoni tai vaihtoehtoisesti konferenssimikrofoni, jos samasta tilasta on kokoukseen osallistumassa useampi henkilö
  • Web-kamera