Webinaarin aikana

Esiintyminen

  1. Sanallista omaa tekemistä koko ajan, jotta osallistujat tietävät, mitä tapahtuu. Voit myös sanoa, että olet ensimmäistä kertaa ja sinua jännittää. Se on ihan ok.
  2. Älä vain lue tekstiä esityskalvoiltasi, pyri kertomaan tarinaa. Kannattaako kerätä ihmiset yhteen, jos puhuja lukee tekstin dioilta?
  3. Jos käytät webbikameraa, katso siihen.
  4. Mene suoraan asiaan, vältä liikaa taustoittamista.
  5. Puhuttele yleisöä ja käytä persoonapronomineja (sinä, te, me).
  6. Innosta ajattelemaan ja ole itse innostunut. Innostus tarttuu!
  7. Kysy tarkkoja kysymyksiä
    • Ei ”onko kysyttävää” vaan ”tietääkö joku miksi… Onko Antilla kokemusta…”
  8. Pidä mielessä, että puhut oikeille, aidoille ihmisille, etkä vain ruudulle
  9. Ole oma itsesi.

Vuorovaikutus

Aktivoi osallistujia usein webinaarin aikana (6-10 minuutin välein)

  • henkilökohtaisin pohdintatehtävin
  • kysymyksin: vastaukset chatilla, äänen kautta, yhteiseen muistiinpanoon, valkotauluun
  • kyselyin: viittaamalla kameraan, Poll-työkalulla (jaa myös tulokset osallistujille)
  • äänestyksin: kirjoita kyllä/ei chattiin tai jos webbikamerat, peukku ylös / peukku alas
  • ryhmätöin
  • puheenvuoroin

Jos osallistujia on paljon, vuorovaikutusvälineinä kannattaa käyttää ääntä, kameraa ja chattia. Yhteinen muistiinpano (Note) ja valkotaulu ovat yli 10 käyttäjällä jo haasteellisempia käyttää.

Katso ideoita osallistujien aktivointiin.

Ylläpito

  1. Pidä kiinni aikatauluista.
  2. Pidä kiinni käsikirjoituksesta.
  3. Pidä kiinni sovituista pelisäännöistä/toimintaohjeista.
  4. Roolita opettajien/vetäjien toiminta. Kun toinen puhuu, toinen seuraa chattia, jakaa pienryhmiin, valmistelee seuraavaa vaihetta tms.
  5. Anna osallistujille sopivat oikeudet.
    Huom!
    Pienryhmätyöskentelyn ajaksi (Breakouts) osallistujat saavat automaattisesti Presenterin oikeudet.
  6. Sammuta mikrofonit / pyydä osallistujia sammuttamaan mikrofoninsa, kun eivät puhu taustahälyn välttämiseksi. Opettele sammuttamaan mikrofoni yksittäiseltä käyttäjältä häiriötilanteiden välttämiseksi.
  7. Jos chattia käytetään kysymyksien ja kommenttien esittämiseen, seuraa sitä säännöllisesti.

 Webinaarin lopetus

  1. Kertaa webinaarin keskeisimmät asiat ja ennen seuraavaa tapaamista tuotettavat tehtävät.
  2. Kysy osallistujilta palautetta, tunnelmia käydystä webinaarista. Omat fiilikset voi sanoa ääneen, kirjoittaa chattiin tai voit hyödyntää esimerkiksi Connectin kyselytoimintoa (Poll). Voit myös esimerkiksi tehdä valkotauluun janan, jonne osallistuvat kirjoittavat oman nimensä omaa kokemustaan kuvaavaan kohtaan.
  3. Sulje kokoushuone (Meeting – End Meeting).