Käsikirjoitus

Niin kuin mikä tahansa opetustilanne, myös etänä pidetty opetustilanne tulee suunnitella etukäteen. Mikä on webinaarin tarkoitus? Mikä on webinaarin tavoite? Minkälaista sisältöä webinaarissa käsitellään ja minkälaiset menetelmät ja työskentelytavat tukevat tavoitetta ja oppimista?

Webinaarin eteneminen kannattaa suunnitella huolella ja siitä kannattaa tehdä käsikirjoitus. Käsikirjoitus voi olla monenlainen. Kokeneelle etäopettajalle riittää ranskanviivoilla tehty runko, toinen tarvitsee tuekseen yksityiskohtaisemman prosessikuvauksen. Käsikirjoitus on muistilista, joka tukee sinua webinaarin aikana.
Esimerkki käsikirjoituspohjasta

Lähiopetustilanteessa kokenut opettaja vetää nopeasti työkalupakistaan tilanteeseen sopivan menetelmän tai tehtävän. Jos verkossa toimiminen on uutta, työkalupakki voi ammottaa tyhjyyttään. Siksi prosessin kuvaaminen ja kirjaaminen mahdollisimman tarkasti etukäteen sekä opettajan että opiskelijan näkökulmasta on tärkeää. Mitä opettaja tekee prosessin tietyssä vaiheessa, mitä opiskelija?

Käsikirjoituksen tulisi sisältää seuraavia asioita:

  • Mikä on webinaarin sisältö?
  • Mikä on webinaarin tavoite?
  • Millaiset toiminnot tukevat tavoitteen saavuttamista?
  • Millaisia tehtäviä, keskusteluja, toimintaa webinaarin aikana tapahtuu?
  • Miten osallistujat voivat osallistua?
  • Käytetäänkö pienryhmätyöskentelyä? Miten ryhmäjaot tehdään?
  • Mitä asioita näytetään/jaetaan? Näytetäänkö erilaisia tiedostoja (powerpoint, pdf, doc, kuva) vai katsotaanko verkkosivuja?
  • Missä järjestyksessä tapahtuu?
  • Kuinka kauan mikin osio kestää?
  • Kuinka monta opettajaa/vetäjää webinaarissa on? (Webinaarin vetäminen yksin on aika rankkaa joten webinaari kannattaa toteuttaa parityönä aina, kun se on mahdollista.)
  • Millainen roolitus opettajien/vetäjien välillä on?
  • Kuka puhuu missäkin vaiheessa?
  • Kuka hoitaa tekniikkaa taustalla?
  • Missä vaiheessa pidetään tauot?
  • Miten toimitaan, jos/kun joku tippuu linjoilta?
  • Mitä tehdään, jos yhteyttä ei saada toimimaan? Mikä on plan B?
  • Millaiset pelisäännöt webinaarissa on?
  • Tallenetaanko webinaari myöhempää käyttöä varten?

Verkossa osallistuminen on intensiivisempää ja siten kuormittavampaa kuin face to face -opetus. Tästä syystä lyhyitä 5 minuutin hengähdystaukoja voi olla kokonaisen webinaaripäivän aikana useita. Tauot kannattaa rytmittää niin, että ne tukevat toimintaa eivätkä häiritse esimerkiksi ryhmätyöskentelyä. Jokainen osio kannattaa aikatauluttaa ja aikataulusta pitää kiinni.

Jos kyseessä on yksisuuntainen webinaari, jossa osallistujat vain kuuntelevat ja kommentoivat kirjallisesti, lyhyt tauko kannattaa pitää puolen tunnin välein ja webinaarin kokonaiskesto kannattaa rajata maksimissaan tuntiin. Keskustelua ja ryhmätoimintaa sisältävissä toiminnallisissa webinaareissa ihmiset pystyvät yleensä keskittymään asiaan pidemmän aikaa.

Katso ITK2014-päivien esityksestämme ideoita eri menetelmien käyttöön Connectissa.