- Tukevatko valitsemasi työtavat ja materiaalimuodot
– materiaalipankkimaisuutta: olet kasannut tiedon valmiiksi, tehnyt opittavista asioista työtilaasi videoluennon, PowerPoint-esityksen tai Word-/pdf-tiedoston ja ohjeistat opiskelijat omaksumaan asiat omin päin. (Opintojakson lopussa pidät tietenkin tentin opittavista asioista.)
– tiedon rakentelua konstruktivismin (ooh, mikä sana!) periaatteiden mukaisesti: opiskelija on itse aktiivinen toimija ja rakentaa uutta tietoa vanhan perustalle havainnoiden, järjestellen ja muokaten tietoa parhaan käsityksensä ja taitonsa mukaisesti.
– yhteisöllistä oppimista ja parviälyn hyödyntämistä: opiskelijat rakentavat ja jäsentävät tietoa (yksin ja) yhdessä toisiltaan oppien. Oppimisprosessissa hyödynnetään verkostoja ja sosiaalista mediaa. - Tukeeko käyttämäsi aineisto oppimista? Jos tukee, niin minkälaista oppimista? (Ks. kuvaukset yläpuolella.)
- Otetaanko materiaalissa aikaisempi tieto ja osaaminen huomioon?
- Ohjaako materiaali opiskelijaa itsenäiseen työhön?
- Tukevatko käyttämäsi tehtävät ja ohjeistukset oppimista?
Mieti myös:
- Otetaanko materiaalissa ja työskentelytavoissa tekijänoikeudet huomioon?
- Ohjeistatko opiskelijoita tekijänoikeuskysymyksissä?
- Osaatko opastaa opiskelijoita käyttämään sosiaalisen median työkaluja?