Opintojen alkaessa

Opiskelun alkuvaiheessa kannattaa panostaa työvälineiden ja työskentelytapojen omaksumiseen. Näin pääset nauttimaan sujuvasta opiskelusta mahdollisimman pian.

Ota haltuun ainakin seuraavat asiat

  1. JAMKin oppimisympäristöt
  2. Kalenterikutsun tekeminen
  3. Verkkokokouksen järjestäminen Zoomilla
  4. Yhteiskirjoittaminen ja tiedostojen jakaminen OneDrivessa
  5. Näin toimit ongelmatilanteissa

Kalenterikutsun tekeminen

Kalenterivarauksen avulla voit varata aikaa esimerkiksi HOPS-keskustelulle ohjaajan kalenterista tai etsiä koko ryhmälle sopivaa tapaamisaikaa mikäli teillä on pääsy toistenne kalentereihin. Alla oleva video opastaa kalenterikutsun tekemisessä.

Verkkokokous Zoomilla

Edellisessä vaiheessa asensit Zoomin koneellesi ja otit sen käyttöön. Zomia voi käyttää opetukseen osallistumisen lisäksi myös opiskelijoiden kesken esim opintopiirin tai -ryhmän yhteiseen työskentelyyn tai esimerkiksi videoesityksen tallentamiseen. Opettele Zoom-kokouksen perustoiminnot ja kokouskutsun luominen.

>> Kokouskutsun tekeminen Zoomilla

Yhteiskirjoittaminen

Tiedostojen jakaminen ja yhdessä kirjoittaminen ovat oleellisia opiskelutaitoja. Alla oleva video opastaa yhteiskirjoittamisessa ja tiedoston jakamisessa.

Näin toimit ongelmatilanteissa

Tietotekniset ongelmat saattavat johtua monista eri syistä, joten mitään yhtä tapaa ratkaista kaikki ongelmat ei ole olemassa. Yleens kannattaa kuitenkin säilyttää maltti, pysähtyä hetkeksi miettimään ja kokeilla ratkaista ongelma itse. Kannattaa myös tutustua ohjeisiin, joita löytyy sekä JAMKin tarjoamina että valmistajien sivuilta. Tässä muutama vinkki siitä, mistä apua kannattaa hakea erityyppisissä tilanteissa:

En pääse kirjautumaan Optimaan/O365:een/ Zoomiin jne

  • Onko käyttäjätunnus varmasti oikein? Tarvitaanko kirjautumiseen käyttäjätunnus vai sp-osoite?
  • Onko muilla vastaavia ongelmia?
  • Ole yhteydessä Helpdeskiin

Optiman palautuslaatikko/kuva/ tehtävä ei aukea

  • Lue ohjeet uudelleen – pitäisikö tehtävän olla jo auki?
  • Kokeile toista selainta
  • Ota yhteys opettajaan – muista kertoa, mistä opintojaksosta, Optima-tilasta ja sen osasta on kyse. Lisäksi kannattaa kertoa myös oma opiskelijanumero.

En hallitse tarvitsemiani välineitä/työskentelytapoja.

  • Etsi ohjeita JAMKin oppimateriaaleista, helpdeskin sivuilta tai internetistä.
  • Pyydä apua opiskelukavereilta, ystävältä, tutoropettajalta.

Omaan laitteistoon liittyvät ongelmat: opiskelija vastaa itse omasta tietokoneestaan ja muista opiskeluun liittyvistä laitteista. Opintojen alussa voit kuitenkin pyytää apua esim Zoomin asentamiseen tai sähköpostin synkronointiin puhelimeen ICT-palveluista.