Hyvinvointisovellukset

Nykyaikaiset älypuhelimet tarvitsevat toimiakseen erilaisia sovelluksia eli applikaatioita (app/appi, APP, App tai apps). Monelle ovatkin tulleet tutuksi jopa päivittäisessä käytössä sosiaalisen median välineet kuten Facebook, Twitter, Snapchat ja Instagram. Mobiilisovelluksella älypuhelin tai tabletti voidaan ottaa käyttöön hyvinvoinnin edistämisen tueksi. Näiden sovellusten lisäksi on olemassa myös verkkoselaimen kautta käytettäviä verkkosovelluksia.

Mistä hyvinvointisovelluksia löytyy?

Monissa älypuhelimissa on jo valmiina valmistajan omia hyvinvointisovelluksia. Tämän lisäksi puhelimen käyttöjärjestelmästä riippuen sovelluksia voi ladata joko App Storesta (iPhone) ja Google Play kaupasta (Android puhelimet kuten Samsung, Huawei). Näiden sovelluskauppojen puolelta löytyy sekä ilmaisia että maksullisia sovelluksia. On hyvä huomioida, että erityisesti ilmaiset sovellukset saattavat sisältää mainoksia. Sovellus voi olla myös jopa jonkin tietyn tuotevalmistajan tarjoama palvelu varsinaisen tuotteen, kuten älypuhelimen tai hyvinvointirannekkeen, ostajalle.

Etsittäessä hyvinvoinnin edistämiseen soveltuvia sovelluksia sovelluskaupoista voi kokeilla esim. seuraavia hakusanoja:

  • Some: social, media, message, messenger, chat
  • Liikunta: training, exercise, sports, cardio, move, 7min, activity, workout, fitness, run
  • Terveys ja mielenterveys: health, mind, brain, therapy
  • Ravitsemus: food, health, nutrition, eat, fat
  • Uni ja palautuminen: sleep, sleep cycle, snoring, recover
  • Tottumusten muuttaminen ja ajankäytön hallinta: behavior, change, habits, balance, life, motivation, optimize, time

Hyödyntäminen hyvinvoinnin tukena

Sovelluksia löytyy erilaisia. Hyvinvoinnin edistämiseen on saatavilla niin peli- kuin hyötysovelluksiakin. Pelilliset sovellukset pyrkivät monesti saamaan pelaajan liikkumaan ja tätä kautta edistettyä käyttäjän hyvinvointia. Tarjolla on kuitenkin myös sovelluksia esimerkiksi unen laadun parantamiseen, ravitsemukseen, sosiaalisten suhteiden parantamiseen, tupakoinnin lopettamiseen, ajankäytön hallintaan ja mielenterveyden edistämiseen. Sovelluksia voi hyödyntää itsenäisesti, mutta monissa on myös mahdollisuus jakaa tietoa tai osallistua ryhmiin ja sitä kautta saada tukea oman hyvinvoinnin edistämiseen. On koko ajan olemassa esimerkkejä siitä, miten maailmalla käytetään sovelluksia myös terveydenhuollon tukena. Kanadassa mainostetaankin uskaliaasti, että ”appi päivässä pitää lääkärin loitolla”.

Hyvinvointiin ja terveyteen liittyvien sovellusten käytössä kannattaa muistaa kuunnella omaa kehoaan ja huomioida oma terveydentila. Sovellukset yleensä antavat ohjeita käyttötarkoitukseen ja turvallisuuteen liittyen.

Käytettyjä sovelluksia eBoss-hankkeessa

eBoss-hankkeessa osallistujilla oli käytössä hyvinvointirannekkeet, joihin liittyi sovellus, josta pystyi seuraamaan pidemmältä ajalta ja tarkemmin omia tietoja aktiivisuuteen, uneen ja osin myös stressiin liittyen. Aluksi käytössä oli Polar Flow -sovellus, jota kertoi käyttäneensä aktiivisesti noin 23% osallistujista (n=15). Sovellukseen liittyvän rannekkeen käytössä oli jonkun verran haasteita, ja se saattoi laskea kiinnostusta sovelluksen käyttöön. Moni kuitenkin kertoi seuranneensa tietojaan aktiivisesti rannekkeesta. Toisessa vaiheessa osallistujilla oli käytössä Garmin Connect-sovellus, jota käytti aktiivisesti yli puolet, 56% osallistujista. Moni kehui sovelluksen käytettävyyttä ja oli innostunut sovelluksen tarjoamista tiedoista.

Osa nuorista, 16% (n=24) osallistujista ei ollut ottanut lainkaan käyttöön sovelluksia puhelimeensa. Syiksi kerrottiin yleisimmin, että puhelimessa ei ollut tilaa uusille sovelluksille (n=9) tai että käyttö ei ollut kokeilusta huolimatta kiinnostanut (n=13). Muista sovelluksista eniten oli käytössä liikuntaan liittyvät sovellukset 21% osallistujista. Eniten käytettin Sports Trackeria (n=12) ja 7min-sovellusta (n=9). Lisäksi käytössä oli veden juonnista muistuttavia sovelluksia (n=8, Hydro Coach, Water Reminder, Plant Nanny) sekä mielen hyvinvointia tukevia sovelluksia (n=7, Stress Less, Oiva, Basifica). Muutamilla oli käytössä omaan puhelimeen kuuluva terveyssovellus (n=5) ja erilaisia pelejä (n=6, esim. Pokémon Go). Yksittäisiä mainintoja oli myös uneen liittyvistä sovelluksista (n=4, esim. Sleep Cycle) sekä ruokapäiväkirjan käytöstä (n=3, esim. FatSecret).

 

Materiaalista suoritettu

Materiaalista suoritettu