Sarjakuva – harjoitus

Tämä harjoitus on toteutettu Oulun ammattikorkeakoulun verkkotyöpajassa. Harjoitteen tavoitteena on nostaa esiin opettajan työssä vastaan tulevia haastavia tilanteita ja etsiä yhdessä niihin ratkaisuja. Harjoite pohjautuu forumteatteri-menetelmän pohjalle, joka on osallistavaa teatteria ja ja brasilialaisen Augusto Boalin (1931–2009) kehittämä draaman lajityyppi. Alun perin tällä työtavalla on pyritty vaikuttamaan yhteiskunnallisiin epäkohtiin, epäoikeudenmukaiseen vallankäyttöön ja sortoon sen eri ilmenemismuodoissa. Boalin ja foorumiteatterin filosofinen tausta linkittyy vahvasti Paolo Freiren sorrettujen pedagogiikkaan, ja sen ydinajatuksena on etsiä sellaiset kestävät ja toiminnalliset ratkaisut, jotka mahdollistavat vallankäytön tai epäoikeudenmukaisuuden kohteeksi joutuvien ihmisten voimaantumisen ja toimijuuden.  

Työpajan fasilitaattorit luovat ennen työpajaa osallistujille valmiiksi Google-slides-pohjat, joihin pienryhmät alkavat sarjakuviaan työstää.  

  1. vaiheen tehtävänanto: Tehkää parin kanssa/pienryhmässä 3 kuvan sarjakuva, joka nostaa esille jonkin teemaan liittyvän vaikean tai hämmentävän tilanteen yksittäisen opettajan kohdalla. Hakekaa kuvia netistä ja hyödyntäkää halutessanne myös slidesin graafisia elementtejä. Älkää lisätkö tässä vaiheessa kuviin tekstejä, puhekuplia tai otsikoita

Tämän vaiheen jälkeen sarjakuvat sekoitetaan niin että jokainen ryhmä saa jonkun toisen ryhmän visuaalisen tuotoksen.  

  1. vaiheen tehtävänanto: Pohtikaa, mistä aiheesta toisen ryhmän sarjakuvassa voi olla kyse? Mitä sarjakuvassa tapahtuu ja ketä siinä esiintyy? Lisätkää puhekuplat, ajatuskuplat, tekstilaatikko, tarinalle tai kampanjalle nimi jne.

Lopuksi käydään purkukeskustelu ja ryhmät esittelevät sarjakuvansa. Kertovat mitä päättelivät kuvista ja tarinasta ja millaiseen lopputulemaan päätyivät. Kuvat etsinyt ja pohjatyön tehnyt ryhmä osallistuu myös keskusteluun, kertovat oman näkemyksensä tarinasta. Keskustelua jatketaan opettajan työssä vastaan tulevista haasteista ja niiden ratkaisuista, miten opettajan tulisi erilaisissa tilanteissa toimia?  

Tässä muutama esimerkki opettajaopiskelijoiden tuotoksista:  

Ryhmä 1

https://drive.google.com/open?id=1HFKpCbTpMDYlTuOrr5PfaL6ry7qUO_kUnoMqa7rF954  

Ryhmä 2

https://drive.google.com/open?id=1LeGr9wVWxKdoVfqm8f_xJjlhFB1gYGT2HvlWdSNr1JA   

Ryhmä 3 

https://drive.google.com/open?id=1UoS39vC5tL-M-IozrsdYao78cPj_FVy4TN2tec-gjC4   

Ryhmä 4

https://drive.google.com/open?id=1AQBhzD9XAphGcGClr2KqzzHmJPfVJxcxVbMYgt5kheg 

Ryhmä 5

https://drive.google.com/open?id=1wIxK1DqeEgA4tV4pCV5UyUmiKh7d0eFvPknflHSry8M  

Ryhmä 6

https://drive.google.com/open?id=1MaGJ3e36VHJdX2W40CV1Ay2AbDBk-B1QFWI43bbTVKY 

Ryhmä 7

https://drive.google.com/open?id=13MnYSQURaymNnEJTBN0R2ONJtNrhxd5Km3sGYLFwxTo 

Ryhmä 8 

https://drive.google.com/open?id=1zkjNVdSKa71GIZdCz_IkCGa-wQJKFKzfTNab86qnVSA 

Yhteyshenkilö: Laura Halonen, Oulun ammattikorkeakoulu


 

Materiaalista suoritettu

Materiaalista suoritettu