2.7 Pohdittavaksi yksin tai yhdessä
Osion tehtävät on suunniteltu tukemaan yhteistä oivaltamista ja rakentavaa vuoropuhelua. Ne tarjoavat tilaisuuden pysähtyä tärkeiden teemojen äärelle yhdessä – mutta voit pohtia niitä myös itsenäisesti. Sisältöjä saa ja kannattaa soveltaa tilanteen, ryhmän tai omien tarpeiden mukaan.

Tehtävä 1: Yhteisöllisyyden kartoitus
Tavoite:
Tunnistaa oman oppilaitoksen paikkoja ja tilanteita, joissa opiskelijat voivat kokea yhteenkuuluvuutta, sekä paikkoja ja tilanteita, joissa yksinäisyys tai ulkopuolisuus voivat korostua.
Ohjeet:
Tehkää pieni havainnointikierros kampuksella. Voitte myös jakautua pienryhmiin.
Pohtikaa ja kirjatkaa:
- Missä tiloissa tai tilanteissa yhteenkuuluvuutta syntyy?
- Missä tiloissa tai tilanteissa voi olla riski jäädä yksin tai ulkopuoliseksi?
Jakakaa havainnot yhteisesti (esim. Padlet) ja käykää havaintoja yhteisesti läpi:
- Mitä havainnoissa korostui?
- Mikä toimii jo hyvin yhteisöllisyyden vahvistajana?
- Missä on kehittämisen paikka?
Tehtävä 2: Liike kohtaamisen mahdollistajana
Tavoite:
Etsiä keinoja tuoda liikkumista osaksi arkea niin, että se madaltaa kynnystä kohdata muita ja tukee yhteisöllisyyttä.
Ohjeet:
- Pohtikaa, miten liikkumista hyödynnetään kohtaamisten ja vuorovaikutuksen mahdollistaja oppilaitoksen arjessa tällä hetkellä (esimerkiksi opetus, opetuksen ulkopuolinen toiminta, vertaistoiminta)?
- Listatkaa 1–3 tapaa, joita voisi lähteä kehittämään entisestään tai luokaa uusia.
- Pohtikaa, miten osallistumisen kynnystä voisi madaltaa myös niille opiskelijoille, jotka kokevat yksinäisyyttä tai epävarmuutta toimia ryhmässä?
- Kirjatkaa lyhyt toimintasuunnitelma:
- Mitä tehdään?
- Milloin toteutetaan?
- Kuka vastaa etenemisestä?
- Sopikaa myös seurantatapa (esim. palataan asiaan kolmen kuukauden päästä).
Tehtävä 3: Opiskelijan näkökulma
Tavoite:
Koota opiskelijoiden ideoita ja toiveita yhteisöllisyyden ja liikkeen yhdistämisestä.
Ohjeet:
Käykää opiskelijoiden kanssa keskustelua siitä, millaiset liikuntamuodot, aktiviteetit tai tapahtumat tukisivat heidän kokemustaan yhteisöllisyydestä?
- Järjestä opiskelijoiden kanssa lyhyt keskustelu- tai ideointituokio. Voit jakaa opiskelijat myös pienryhmiin. Kysy:
- Minkälainen toiminta tukisi heidän kokemustaan yhteenkuuluvuudesta?
- Miten toiminta tulisi järjestää?
- Kootkaa yhdessä 1–3 ideaa, joita voitaisiin kokeilla käytännössä.
- Sopikaa, kuka vie ideat eteenpäin esimerkiksi opiskelijakunnalle, ryhmänohjaajalle tai henkilöstön kokoukseen, tai voisiko opiskelijat järjestää toimintaa opintojen osana?
Tehtävä 4: Pienet askeleet
Tavoite:
Tunnista omassa työssä pieniä, konkreettisia tekoja, joilla yhteisöllisyyttä voi tukea liikkeen avulla heti.
Ohjeet:
Mieti, mitä konkreettisia, pieniä tekoja voisit itse tehdä jo tällä viikolla edistääksesi yhteisöllisyyttä liikkeen avulla (esim. kävelypalaveri, taukojumppa, pari- tai ryhmäkeskustelut liikkeen lomassa). Jaa ajatuksesi kollegan tai opiskelijaryhmän kanssa.
- Mieti yhtä konkreettista asiaa, jonka voisit toteuttaa jo tällä viikolla (esim. lyhyt kävelypalaveri, pari-/ryhmäkeskustelu seisten, taukojumppa luokassa).
- Toteuta teko ja havainnoi, millaisia vaikutuksia sillä oli tunnelmaan ja vuorovaikutukseen.
- Jaa kokemuksesi kollegan tai opiskelijaryhmän kanssa ja kannusta heitä kokeilemaan myös.
Tehtävä 5: Tunnelman merkitys
Tavoite:
Hahmottaa, millainen merkitys tunnelmalla on yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden tukemisessa.
Ohjeet:
- Kuuntele/kuunnelkaa yksi tai molemmat tämän osion podcasteista.
- Pohdittavaksi:
- Millainen tunnelma omassa oppilaitoksessanne vallitsee tällä hetkellä?
- Mitkä asiat luovat myönteistä tunnelmaa?
- Mitkä tekijät voivat olla tunnelmalle haitallisia?
- Mitä voisi tehdä tunnelman vahvistamiseksi?
- Nimeä/nimetkää ylös ainakin yksi oma teko, jolla voit vaikuttaa tunnelmaan (esim. tervehtiminen, kannustava palaute, yhteisen tekemisen mahdollistaminen).

Materiaalista suoritettu
Materiaalista suoritettu