2.7 Pohdittavaksi yksin tai yhdessä

Osion tehtävät on suunniteltu tukemaan yhteistä oivaltamista ja rakentavaa vuoropuhelua. Ne tarjoavat tilaisuuden pysähtyä tärkeiden teemojen äärelle yhdessä – mutta voit pohtia niitä myös itsenäisesti. Sisältöjä saa ja kannattaa soveltaa tilanteen, ryhmän tai omien tarpeiden mukaan.

Tehtävä 1: Yhteisöllisyyden kartoitus

Tavoite:

Tunnistaa oman oppilaitoksen paikkoja ja tilanteita, joissa opiskelijat voivat kokea yhteenkuuluvuutta, sekä paikkoja ja tilanteita, joissa yksinäisyys tai ulkopuolisuus voivat korostua.

Ohjeet:

Tehkää pieni havainnointikierros kampuksella. Voitte myös jakautua pienryhmiin.

Pohtikaa ja kirjatkaa:

  • Missä tiloissa tai tilanteissa yhteenkuuluvuutta syntyy?
  • Missä tiloissa tai tilanteissa voi olla riski jäädä yksin tai ulkopuoliseksi?

Jakakaa havainnot yhteisesti (esim. Padlet) ja käykää havaintoja yhteisesti läpi:

  • Mitä havainnoissa korostui?
  • Mikä toimii jo hyvin yhteisöllisyyden vahvistajana?
  • Missä on kehittämisen paikka?

Tehtävä 2: Liike kohtaamisen mahdollistajana

Tavoite:
Etsiä keinoja tuoda liikkumista osaksi arkea niin, että se madaltaa kynnystä kohdata muita ja tukee yhteisöllisyyttä.

Ohjeet:

  • Pohtikaa, miten liikkumista hyödynnetään kohtaamisten ja vuorovaikutuksen mahdollistaja oppilaitoksen arjessa tällä hetkellä (esimerkiksi opetus, opetuksen ulkopuolinen toiminta, vertaistoiminta)?
  • Listatkaa 1–3 tapaa, joita voisi lähteä kehittämään entisestään tai luokaa uusia.
  • Pohtikaa, miten osallistumisen kynnystä voisi madaltaa myös niille opiskelijoille, jotka kokevat yksinäisyyttä tai epävarmuutta toimia ryhmässä?
  • Kirjatkaa lyhyt toimintasuunnitelma:
    • Mitä tehdään?
    • Milloin toteutetaan?
    • Kuka vastaa etenemisestä?
  • Sopikaa myös seurantatapa (esim. palataan asiaan kolmen kuukauden päästä).

Tehtävä 3: Opiskelijan näkökulma

Tavoite:
Koota opiskelijoiden ideoita ja toiveita yhteisöllisyyden ja liikkeen yhdistämisestä.

Ohjeet:

Käykää opiskelijoiden kanssa keskustelua siitä, millaiset liikuntamuodot, aktiviteetit tai tapahtumat tukisivat heidän kokemustaan yhteisöllisyydestä?

  • Järjestä opiskelijoiden kanssa lyhyt keskustelu- tai ideointituokio. Voit jakaa opiskelijat myös pienryhmiin. Kysy:
    • Minkälainen toiminta tukisi heidän kokemustaan yhteenkuuluvuudesta?
    • Miten toiminta tulisi järjestää?
  • Kootkaa yhdessä 1–3 ideaa, joita voitaisiin kokeilla käytännössä.
  • Sopikaa, kuka vie ideat eteenpäin esimerkiksi opiskelijakunnalle, ryhmänohjaajalle tai henkilöstön kokoukseen, tai voisiko opiskelijat järjestää toimintaa opintojen osana?

Tehtävä 4: Pienet askeleet

Tavoite:
Tunnista omassa työssä pieniä, konkreettisia tekoja, joilla yhteisöllisyyttä voi tukea liikkeen avulla heti.

Ohjeet:

Mieti, mitä konkreettisia, pieniä tekoja voisit itse tehdä jo tällä viikolla edistääksesi yhteisöllisyyttä liikkeen avulla (esim. kävelypalaveri, taukojumppa, pari- tai ryhmäkeskustelut liikkeen lomassa). Jaa ajatuksesi kollegan tai opiskelijaryhmän kanssa.

  • Mieti yhtä konkreettista asiaa, jonka voisit toteuttaa jo tällä viikolla (esim. lyhyt kävelypalaveri, pari-/ryhmäkeskustelu seisten, taukojumppa luokassa).
  • Toteuta teko ja havainnoi, millaisia vaikutuksia sillä oli tunnelmaan ja vuorovaikutukseen.
  • Jaa kokemuksesi kollegan tai opiskelijaryhmän kanssa ja kannusta heitä kokeilemaan myös.

Tehtävä 5: Tunnelman merkitys

Tavoite:
Hahmottaa, millainen merkitys tunnelmalla on yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden tukemisessa.

Ohjeet:

  • Kuuntele/kuunnelkaa yksi tai molemmat tämän osion podcasteista.
  • Pohdittavaksi:
    • Millainen tunnelma omassa oppilaitoksessanne vallitsee tällä hetkellä?
    • Mitkä asiat luovat myönteistä tunnelmaa?
    • Mitkä tekijät voivat olla tunnelmalle haitallisia?
    • Mitä voisi tehdä tunnelman vahvistamiseksi?
  • Nimeä/nimetkää ylös ainakin yksi oma teko, jolla voit vaikuttaa tunnelmaan (esim. tervehtiminen, kannustava palaute, yhteisen tekemisen mahdollistaminen).
Mieli liikkeelle -hankkeen logo

Materiaalista suoritettu

Materiaalista suoritettu

2. Liikkuen yhteisöllisyyttä
2.1 Yhteisöllisyys on opiskeluhyvinvoinnin tukipilari2.2 Yksinäisyys käsitteenä ja kokemuksena2.3 Liikkuen yhteenkuuluvuutta ja merkityksellisiä kohtaamisia2.4 Opiskelijoiden ajatuksia yhteisöllisyydestä ja liikkumisesta2.5 Hyväksi havaittuja toimintamalleja2.6 Mieli liikkeelle -podcast: Tunnelman merkitys yhteisöllisyyden edistämisessä2.7 Pohdittavaksi yksin tai yhdessä