2. Liikkuen yhteisöllisyyttä

Tämän osion tavoitteena on auttaa lukijaa:

  • ymmärtämään, mitä yhteenkuuluvuus, yhteisöllisyys ja yksinäisyys tarkoittavat ja mitä ne merkitsevät opiskelijoiden hyvinvoinnille
  • tunnistamaan liikkumisen mahdollisuudet opiskelijoiden yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden edistämisessä
  • viemään konkreettisia yhteisöllisyyttä ja liikkumista edistäviä toimintatapoja oppilaitoksen arkeen.

Opiskeluvuodet sijoittuvat usein nuoruusikään ja erityisesti nuorille yhteenkuuluvuus ja vertaisryhmän hyväksyntä ovat tärkeässä roolissa. Koronapandemia lisäsi opiskelijoiden kokemuksia yhteenkuulumattomuudesta ja vaikka pandemia-ajoista on menty parempaan suuntaan, sekä toisella asteella että korkeakouluissa on edelleen paljon opiskelijoita, jotka kokevat yksinäisyyttä tai eivät koe kuuluvansa mihinkään opiskeluihin liittyvään ryhmään. Ilmiö korostaa yhteisöllisyyden edistämisen merkitystä oppilaitoksissa.

Tässä osiossa perehdymme siihen, miksi yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden edistäminen on tärkeä osa opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemista oppilaitoksen arjessa. Kuvaamme, miten yhteenkuuluvuus edistää hyvinvointia ja mitä vaikutuksia yksinäisyydellä voi olla. Lisäksi tuomme esiin tutkitun tiedon perusteella liikkumisen ja yhteisöllisyyden välisiä yhteyksiä sekä esittelemme käytännön toimintatapoja yhteisöllisyyden edistämiseen oppilaitoksissa Mieli liikkeelle -hankkeen tekemän selvityksen ja oppilaitosten kokemusten kautta. Osion podcasteissa keskustelemme tunnelmamuotoilun kehittäjä ja tietokirjailija Marjo Rantasen kanssa tunnelman ja tunnelmajohtamisen merkityksestä oppilaitosten hyvinvointityössä.

Mieli liikkeelle -hankkeen logo

Materiaalista suoritettu

Materiaalista suoritettu