Poikkeustilanteet – opettajan toimenpiteet

Exam-tenttiin liittyvät poikkeustilanteet ohjataan aina opintojakson opettajalle eli tentin omistajalle. Vain opettaja voi käsitellä tenttiin liittyvät poikkeustilanteet, koska hän on määritellyt tentin perustiedot, mm. tenttiperiodin ja suorituskerrat.

Ongelmia Exam-tenttiin ilmoittautumisessa

Opiskelija ilmoittaa, ettei haluttua tenttiä näy Exam-työpöydällä.

  • Tenttiperiodi ei ole voimassa. Ratkaisu: Jatka tenttiperiodia.
  • Tenttiä ei ole julkaistu. Ratkaisu: Julkaise tentti.

Ongelmia Exam-tenttiin saapumisessa

Seuraavat tilanteet aiheuttavat opiskelijan tenttisuorituksessa no-shown (Opiskelija on ilmoittautunut tenttiin, mutta ei ole perunut tenttiajanvaraustaan eikä tenttisuoritusta ole palautettu.)

Ratkaisu: Jos olet saanut opiskelijalta viestiä poikkeustilanteesta ja se osoittautuu aiheelliseksi, vapauta tenttiajanvaraus. Tenttivarauksen saat vapautettua avaamalla opiskelijan tenttivarauksen ja klikkaamalla Vapauta-painiketta. Tämän jälkeen opiskelija pääsee tekemään uuden varauksen tenttiin.

1-exam-opettaja-tentin-tarkastus-no-show

Ilmoita opiskelijalle tenttivarauksen vapauttamisesta.

Ongelmia Exam-tenttitilanteessa Examstudiossa

Tenttikoneella on ilmennyt tekninen ongelma (näyttöön ei tule virtaa, tenttikoneessa vika, tenttikone jumittaa, sähkökatko yli 5 minuuttia eikä apua tukipuhelimen kautta saatavilla) tai kiinteistössä on tullut palohälytys:

  • Exam-sovelluksessa no-show ja opiskelijalta on tullut ilmoitus poikkeustilanteesta. Ratkaisu: Vapauta tenttivaraus.

Vilppiepäilyt

Ota viipymättä sähköpostilla yhteyttä yksikön verkkopedagogiikan suunnittelijaan (hyvinvointi/liiketoiminta/teknologia). Ilmoita tentin nimi, tenttiajankohta (päivämäärä ja kellonaika) ja tenttikoneen numero sekä millaista vilppiä epäillään. Kyse voi olla luvatta tuoduista tavaroista, keskustelusta toisten tenttijöiden kanssa, poistumisesta kesken tentin ennen tentin palautusta, luvattomasta oven avaaminen jollekin toiselle, jne.