Lisämateriaalia

Nuoruuteen ja nuoren mielen kehittymiseen sekä mielenterveyteen liittyvää materiaalia

Berg, P., Lehtonen K. & Salasuo M. (toim.) 2020. ”Siitä on pikemminkin vaiettu” Kirjoituksia kiusaamisesta, syrjinnästä ja epäasiallisesta kohtelusta lasten ja nuorten liikunnassa ja urheilussa. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 151. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/kuvat/verkkojulkaisut/kirjoituksia_kiusaamisesta_syrjinnasta_ja_epaasiallisesta_kohtelusta_web.pdf

Erkko A. & Hannukkala M. 2013. Mielenterveys voimaksi -käsikirja nuorisotyön ammattilaisille. Katso kirjan esittely Mielenterveysseuran sivuilla: https://mieli.fi/fi/kirjat/mielenterveys-voimaksi

Hermanson, E. & Sajaniemi, N. 2018. Nuoruuden kehitys – mitä tapahtuu pinnan alla? Duodecim, 134, 843-849. Saatavilla 1https://helda.helsinki.fi//bitstream/handle/10138/302360/duo14286.pdf?sequence=1

Huippu-urheilijat jäävät usein yksin mielenterveyden ongelmien kanssa. Yle. Artikkeli. 4.10.2020. https://yle.fi/urheilu/3-11576152

Mannerheimin lastensuojeluliitto. 2019. Lapsen kasvu ja kehitys. https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/

Miten mielenterveyttä voi vahvistaa-video: https://www.youtube.com/watch?v=TLF1LsjcNeI

Mitä mielenterveys on -video: https://www.youtube.com/watch?v=yeCkalwpVAs

Tukea mielenterveyden pulmissa-video: https://www.youtube.com/watch?v=UK0YeTqrbjk

Valmentajalla on väliä -videot 1-3. Suomen valmentajat ry. 2016. www.youtube.com

Voimaa urheiluun hyvästä mielestä, Materiaalia lasten ja nuorten kanssa toimiville valmentajille Suomen mielenterveysseura 2013-2015. Verkkomateriaali. https://mieli.fi/sites/default/files/inline/Hankkeet/LAPSETJANUORET/valmentaja/suoja-_ja_riskitekijat_paivitetty.pdf

Älä sano näin kiusatulle: https://www.mll.fi/blogi/aikuinen-ala-sano-nain-kiusatulle/

 

Pelaamiseen ja pelillistämiseen liittyvää materiaalia

Digitaalisen nuorisotyön käytännöt -verkkokurssi. Saatavilla https://verke.teachable.com/p/digitaalisen-nuorisotyon-kaytannot

Game Educator’s Handbook. Saatavilla https://www.pelikasvatus.fi/index.php/12-luettavaa/18-pelikasvattajan-kaesikirja

Logged in -dokumentti. Kehuttu dokumenttisarja Logged in esittelee viisi nuorta suomalaismiestä, joiden elämää kurittavat päihteet ja työttömyys. He eivät kuitenkaan eristäydy. Pelaaminen rytmittää miesten arkea, ja peliyhteisöt tarjoavat ystävyyssuhteita. Sarja kuvaa hyvin, miten pelaaminen voi olla osa syrjäytyneen tai syrjäytetyn nuoren elämää, mutta se ei ole negatiivinen tekijä tai ongelmien alkusyy.

Pelikasvatuksen tukija Mikko Meriläisen kommentti Logged in -dokumenttisarjasta: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/02/14/pelaaminenko-syrjayttaa-nuoria-paskapuhetta-logged-in-dokumenttisarjan

Meriläinen, M. 2020. Kohti pelisivistystä : Nuorten digitaalinen pelaaminen ja pelihaitat kotien kasvatuskysymyksenä. Väitöskirja. Saatavilla https://helda.helsinki.fi/handle/10138/309143

Pelaajabarometri 2018. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0870-4

Pelikasvattajan käsikirjat löydät Pelitaito.fi-verkkosivuilta, osoitteesta https://www.pelikasvatus.fi/index.php/12-luettavaa/18-pelikasvattajan-kaesikirja 

SEUL. 2019. Elektroninen urheilu ja terveelliset elintavat. https://seul.fi/wp-content/uploads/2019/04/Elektroninen_urheilu_ja_terveelliset_elintavat_web.pdf

Yrkesinstitutet Practikum. 2017. E-urheilu ja kouluttajan käsikirja. https://seul.fi/wp-content/uploads/2017/12/esport_book_pages_lowres.pdf

 

Tietoisuustaitoihin, mindfulnessiin ja jaksamiseen liittyvää materiaalia

Aikens K., Astin J., Pelletier K., Levanovich K., Baase C., Yeo Y., Bodnar & Catherine M. 2014. Mindfulness Goes to Work. Journal of Occupational & Environmental Medicine; 56 (7): 721-31.

Asuero A., Queraltó J., Pujol-Ribera E., Berenguera A., Rodriguez-Blanco T. & Epstein R. 2014. Effectiveness of a Mindfulness Education Program in Primary Health Care Professionals: A Pragmatic Controlled Trial. Journal of Continuing Education in the Health Professions; 34 (1): 4-12.

Beach M., Roter D., Korthuis P., Epstein R., Sharp V., Ratanawongsa N. Cohn J., Eggly S., Sankar A.,, Moore R. & Saha, S. 2013. A multicenter study of physician mindfulness and health care quality. Annals of Family Medicine; 11 (5): 421-8.

Chiesa A., Anselmi R. & Serretti A. 2014. Psychological Mechanisms of Mindfulness-Based Interventions. Holistic Nursing Practice; 28 (2): 124-48.

Garland E. Mindfulness Research in Social Work: Conceptual and Methodological Recommendations. 2013. Social Work Research; 37 (4): 439-48.

Gauthier T. 2013. An on-the-job mindfulness-based intervention for pediatric ICU nurses. University of the West, doctoral dissertation.

Hee K., Subramanian P., Rahmat N, & Phang C. 2014. The effects of mindfulness training program on reducing stress and promoting well-being among nurses in critical care units. Australian Journal of Advanced Nursing; 31 (3): 22-31. (35 ref)

Heard P. 2010. The relationship and effects of mindfulness on comfort, work satisfaction, and burnout among nurses who provide direct patient care. University of Southern Mississippi, doctoral dissertation.

Horner J., Piercy B. Eure L. & Woodard E. 2014. A pilot study to evaluate mindfulness as a strategy to improve inpatient nurse and patient experiences. Applied Nursing Research; 27 (3): 198-201.

Leary S. Relationship of internet-delivered Mantram Repetition Program to burnout, stress of conscience, spiritual wellbeing, and mindfulness in healthcare workers. 2013. University of San Diego, Doctoral dissertation.

Lomas, T., Medina, J.C., Ivtzan, I. et al. A Systematic Review and Meta-analysis of the Impact of Mindfulness-Based Interventions on the Well-Being of Healthcare Professionals. Mindfulness 10, 1193–1216 (2019). https://doi.org/10.1007/s12671-018-1062-5

Murphy M., Mermelstein L., Edwards K. & Gidycz C. The Benefits of Dispositional Mindfulness in Physical Health: A Longitudinal Study of Female College Students. Journal of American College Health; 60 (5): 341-8.

Pidgeon A., Ford L. & Klaassen F. 2014. Evaluating the effectiveness of enhancing resilience in human service professionals using a retreat-based Mindfulness with Metta Training Program: A randomised control trial. Psychology, Health & Medicine; 19 (3): 355-64.

White L. Mindfulness in nursing: an evolutionary concept analysis. 2014. Journal of Advanced Nursing; 70 (2): 282-94.

 


Lyhyt tietopaketti e-urheilusta

Näkökulmia e-urheiluun

Aloita hakemalla näkökulmaa e-urheilun maailmaan tutustumalla seuraavaan videoon ja artikkeliin.

Näkökulmapuheenvuoro – perinteinen urheilu vs kilpapelaaminen, Ville Saarinen. Ville on yhteisöpedagogi-opiskelija, jalkapallovalmentaja ja aktiivipelaaja. Hän tekee parhaillaan eLämää-hankkeelle opinnäytetyötä, jossa tarkastelee eSportsin ja kilpaurheilun valmennuksen yhdistäviä tekijöitä.

Artikkeli kilpapelaamisesta ja valmistautumisesta peleihin: KOVA Esports kärkisijoilla kahdessa liigassa.


e-urheilu käsitteenä

Elektroninen urheilu, eli e-urheilu tai e-sports, tarkoittaa videopelien pelaamista kilpailullisesti. E-urheilun juuret ovat jo 1980-90 -luvuilla, mutta se on vakiinnuttanut asemansa 2000-luvulla. Elektroninen pelaaminen on nopeasti laajentunut kaveriporukoiden keskinäisistä pelitapahtumista järjestäytyneeksi ja tavoitteelliseksi kilpapelaamiseksi. E-urheilun raportoitiin syksyllä 2017 olevan Suomessa 18–29-vuotiaiden miesten keskuudessa suosituin urheilulaji heti jääkiekon
jälkeen. Pelaamisesta voi tulla myös ammatti.

Tavallisimmin elektronisen urheilun kilpapelit ovat joko tietokoneella tai konsolilla pelattavia viihdepelejä. Pelejä voidaan pelata yksinpelinä tai joukkueina, reaaliaikaisena tai videopelinä joko toist pelajaa tai tietokonetta vastaan. Yleisimpiä kilpapelityyppejä ovat räiskintäpelit ja strategiapelit. Kolmas vahvasti nouseva genre on MOBA-pelit (Multiplayer online battle arena). Näissä taisteluareenapeleissä kahden vastakkain pelaavan joukkueen tarkoitus on tuhota vihollisen tukikohta ja puolustaa omaa tukikohtaansa.

Räiskintäpelit

Quake

Counter-Strike –sarja, joista tällä hetkellä on suosituin Counter-Strike: Global Offensive

Overwatch

Strategiapelit

StarCraft

Warcraft III

StarCraft II

MOBA taisteluareenapelit

League of Legends (LoL)

Heroes of Newerth (HoN)

Dota 2

Battle Royale, selviytymispelit

Fortnite

PlayerUnknown’s Battlegrounds, PUBG

Taistelupelit

Street Fighter II

Tekken

Guilty Gearilla

King of Fightersilla

Ultimate Marvel vs Capcom 3

Urheilupelit

NHL -sarja

FIFA -sarja

Lisäksi kilpailullisesti pelataan erilaisia ajopelejä sekä tanssi- ja rytmipelejä. (SEUL)

Poikkeuksena perinteiseen urheiluun ja urheiluseuratoimintaan, e-urheilu on kehittynyt hyvin markkinaehtoisesti, eikä se ole vielä kansainvälisesti tai kansallisesti niin hyvin järjestäytynyttä. Joukkueissakin näkyy enemmän voittoa tavoittelevat yhtiöt seurojen sijaan. Suomessa ainoaa virallista elektronisen urheilun SM-kilpailua (eSM) järjestää Suomen elektronisen urheilun liitto (SEUL). Kansainvälinen elektronisen urheilun kattojärjestö International Esports Federation (IESF) järjestää vuosittain aviralliset maailmanmestaruuskisat sekä pyrkii vakiinnuttamaan elektronisen urheilun asemaa sekä kehittämään standardeja turnauksille, pelaajille ja tuomareille.

Lue lisää e-urheilusta ja sen historiasta SEUL:n sivuilta tai Pelikasvattajan käsikirja 2:sta (2019. 181-191).


Pohdittavaksi ja tutustuttavaksi:

Sukellus e-urheilun maailmaan

Tutustu e-urheiluun seuraamalla jotain peliä. Voit seurata striimattuja pelejä ja live-lähetyksiä mm. täältä:

Mitä ajatuksia ottelu herätti? Mitä samankaltaisuuksia huomasit suhteessa omaan lajiisi? Entä eroavaisuuksia?