Lähiopetuksesta etäopetukseksi

Suunnittelun tueksi

Lähiopetusta ei kannata aivan sellaisenaan siirtää verkkoon, sillä verkko tuo toisenlaisia mahdollisuuksia. Tässä muutamia ajatuksia suunnittelun tueksi.

  1. Mieti mitä tehdään synkronisesti (yhtä aikaa), mitä asynkronisesti (eri aikaan). Näin vähennät sekä ihmisten että yhteyksien kuormittumista.

    • Online-luennon sijaan tallenteita
    • Ennakko- ja jälkitehtäviä tapaamisten yhteyteen
    • Kommentointi tai keskustelu esimerkiksi verkossa
  2. Pieni kokonaisuus paloiksi. Teetpä sitten isompaa kokonaisuutta tai yhtä koulutuspäivää, pilko oppimisprosessi pienemmiksi kokonaisuuksiksi.

    • Pitkän luennon sijasta lyhyempiä, joiden jälkeen aktivoiva tehtävä.
    • Napakat webinaarit ja kontaktipäivät.
    • Sopiva rytmitys yhteiselle, pienryhmä- ja yksilötyöskentelylle.
    • Pidä aikataulut selkeinä ja muista kommunikoida ne opiskelijoille.
  3.  Älä unohda vuorovaikutusta. Etäopiskelun ei kuulu olla yksinäistä.

    • Osallista ja jututa opiskelijoita webinaarissa mahdollisuuksien mukaan. Pieni porukka voi laittaa kamerat päälle ainakin hetkeksi, isompi ryhmä voi toimia breakouteissa.
    • Tehtävät voivat ohjata yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen.
    • Vuorovaikutusta voi olla myös opintokokonaisuuden ulkopuolella – tehtävänä voi olla jutella aiheesta työyhteisössä tai opiskelukaverin kanssa.
    • Vuorovaikutteisuutta lisäävät havainnointitehtävät (esim asiakaspalvelutilanteiden havainnointi; verkkopalvelupolun analyysi jne).
  4. Ohjaa etänä ja ryhmässä

    • Järjestä pop-up -tapaamisia esim Zoomilla tai Teamsilla: opiskelijat voivat tulla pyytämään apua tai ohjausta.
    • Anna palautetta ja viesti Optimassa
    • Ota käyttöön Teams ja kannusta opiskelijoita aktiivisuuteen siellä
  5. Tee yhdessä kollegoiden kanssa.

    • Jakakaa käytänteitä ja toimintamalleja.
    • Tukekaa toisianne ja pyytäkää apua.

Opetusta tukeviin työkaluihin opastetaan mm. Opetusta tukevat työkalut -sivustolla.

Tutustu myös: Osallistaminen ja aktivointi Zoomissa (pdf)