Zoom-kokouksen perustaminen

Zoom-kokouksiin voi luoda aina uuden linkin tai käyttää aina samaa, pysyvää, oman huoneen osoitetta.
Oman, pysyvän Zoom-huoneen osoitteen hakeminen 

Avaa Zoom-sovellus.

  1. Mene välilehdelle Meetings
  2. Klikkaa vasemmalta My personal Meeting ID
  3. Klikkaa oikealta Show meeting Invitation.
  4. Kopioi oman huoneesi linkki. Esimerkkikuvassa Personal -huoneen linkki päättyy numeroihin 111.

 

Linkin jakaminen osallistujille

  1. Jaa linkkiä opiskelijoille/osallistujille Optimassa/sähköpostissa ym.
  2. Kun aloitat Zoom-kokousta, avaa ensimmäisenä aina Zoom auki omalle koneelle. Tämä on tärkeää niin että Zoom toimii sinulla hallinnoijan roolissa, eikä kokoukseen tule aikarajoitusta.
  3. Jos et ole kirjautuneena Zoomiin, kirjaudu sisään kohdasta Sign in – Sign in with SSO. Kirjoita domainiksi seuraavaan tyhjään kenttään pienellä jamk. Kirjaudu sisään Jamkin tunnuksillasi. Tätä ei tarvitse tehdä jos olit jo valmiiksi kirjautuneena Zoomin sovellukseen.
  4. Mene itse aina osallistujille jakamastasi linkistä Optiman/sähköpostin ym kautta Zoom-kokoukseen, niin päädyt varmasti samaan huoneeseen. Ennen kuin menet huoneeseen, avaa ensimmäisenä aina Zoom auki omalle koneelle.
  5. Zoomissa huoneen osoite näkyy aina yläreunassa vasemmalla silloin kun Zoom-videokokous on avattu.
  6. Zoomissa voit jakaa näyttöä alaraunasta Share – Screen. Zoomissa on käytössä myös mm. chat.
Ohje osallistujille
Opiskelijoiden/osallistujien ohjeena riittää usein vain tulla Zoomiin lähettämäsi linkin kautta ja tarvittaessa he lataavat samalla Zoom Client-sovelluksen laitteelleen, jos laite linkkiä avatessa sitä pyytää.
Paremman toimivuuden varmistamiseksi voit antaa JAMKin opiskelijoille ohjeet sovelluksen lataamisesta etukäteen.
Opiskelijan ohje:
  1. Asenna Zoom Client koneellesi osoitteesta: https://jamk.zoom.us/download
  2. Kirjaudu sisään kohdasta Sign in – Sign in with SSO.
  3. Kirjoita domainiksi seuraavaan tyhjään kenttään pienellä jamk.
  4. Kirjaudu sisään Jamkin tunnuksillasi.
  5. Avaa Zoom aina laitteellesi ennen kuin klikkaat opettajan lähettämää linkkiä.

 

Zoom-linkki kokouskutsuna

Henkilökunta voi luoda Zoom-linkin myös kokouskutsuna. Kokouskutsun tekemiseen löytyy työkalu Outlookin kalenterin yläreunasta.

Luo kokouskutsu (Schedule a Meeting), tee tarvittavat asetukset/valinnat kokouksellesi ja lisää Vastaanottajat-kenttään osallistujat. Osallistujat saavat linkin sekä sähköpostiin että kalenteriin. Itse pääset osallistumaan luomaasi kokoukseen kalenterin kautta. Huomaa, että jokaisessa kalenterikokouskutsussa on oletuksena eri linkki.

Zoom Outlook-kutsun työkalun löytämisen ohje kuvana

Zoom-kokoukseen voi kutsua myös JAMKin ulkopuolisia osallistujia kalenterikutsulla/linkillä.