Tavoite
- Opiskelija orientoituu oppimistilanteeseen ja opittavaan sisältöön. Opiskelija saa työskentelyn avulla kuvan koko ryhmän lähtötilanteesta suhteessa opittavaan asiaan.
Valmistelu
- Tee sisältöön sopiva kuvakollaasi PowerPoint-diaan. Laita kuvakollaasi ppt-sliden taustaksi, jotta kuva ei aktivoidu työskentelyn aikana (aloita tyhjä esitys ja valitse: Näytä -> Dian perustyyli -> Taustayylit ->Muotoile tausta ->Kuva tai materiaalitäyttö).
- Lisää taustakuvan päälle tähtiä, ympyröitä tai neliöitä dian reunoille niin monta kuin ryhmässä on opiskelijoita. Tähtiä pitää voida liikuttaa kuvakollaasin päällä.
- Jos aktiivitaulu on käännettävissä pöytätasoksi, niin käännä se valmiiksi pöydäksi. Mikäli kääntömahdollisuutta ei ole, niin työskennellään taulupinnalla.
Työskentely
- Avaa ppt-esitys aktiivitaulun näyttöön (koko näyttö).
- Kuvien avulla opiskelijat kertovat kokemuksistaan, käsityksistään ja tuntemuksistaan käsiteltävään asiaan liittyen. Kukin opiskelija siirtää tähden, ympyrän tai neliön sen kuvan päälle, mikä vastaa hänen kokemuksiaan.
- Kun kaikki ovat siirtäneet oman merkkinsä paikoilleen, niin saadaan kuva ryhmän lähtötilanteesta asian työstämiseen.
Jälkeen
- Ppt-dia tallennetaan ja jaetaan ryhmän kesken PDF-tiedostona esim. Optiman tai muun oppimisympäristön kautta.
Esimerkkejä välineistä
- Pdf-tiedoston jakamiseen: oppimisympäristö (Optima, Moodle, tms.), OneDrive, sähköposti
Tällä sivulla oleva materiaali on tehty osana Keski-Suomen liiton rahoittamaa ATTE-hanketta (2013-2014).