Tavoite
- suunnata ajatukset edellisestä tilanteesta seuraavaan, esim. koulutuspäivän alussa
- lisätä keskittymiskykyä
- rauhoittua asian äärelle
Valmistelut
- Valitse sopiva, rentouttava musiikki ja siihen sopivat kuvat. Huomioi musiikin ja kuvien valinnassa tekijänoikeuskysymykset.
- Valmistele diaesitys kuvista esimerkiksi PowerPointilla. Yhdistä halutessasi musiikki kuviin (ajoita kuvat musiikkiin).
- Mikäli luokassa on mahdollista, voit näyttää kuvat kahdella tai useammalla videoprojektorilla tai näytöllä.
- Varmista, että luokan laitteilla voi soittaa musiikkia (kaiuttimet) / varaa tarvittavat musiikkilaitteet luokkaan.
- Luokassa on mahdollisuuksien mukaan hyvä olla erilaisia istuimia, esim. tavallisia tuoleja, jättipalloja, säkkituoleja, sohva, satulatuoleja, patjoja, istuinalustoja tms.
- Himmennä tilan valaistusta sopivaksi, ainakin kirkkaat loisteputkivalamiset pois päältä.
- Luokkaan voi myös varata huopia, peittoja tai isoja, lämpimiä huiveja.
Toteutus
- Pyydä osallistujia valitsemaan itselleen sopivin istuin ja siirtämään se mieluiseen paikkaan luokassa. Osallistuja voi myös halutessaan seisoa.
- Osallistujat voivat halutessaan kietoa huovan, peiton tai muun lämpimän varusteen ympärilleen.
- Rauhoita itsesi ja luokkatilanne.
- Käynnistä diaesitys ja musiikki.
- Anna hetki tilaa hiljaisuudelle vielä diaesityksen jälkeenkin.
Jälkeen
- Rauhoittumisen jälkeen käynnistä opetustilanne ja aloita opetus.
Esimerkkejä välineistä
- Katso ideoita musiikin ja kuvien valintaan Youtubesta (esim. hakusanoilla “relaxing music” ja “calming music in classroom”).
- Ota huomioon tekijänoikeudet valmiiden videoiden käytöstä
Tällä sivulla oleva materiaali on tehty osana Keski-Suomen liiton rahoittamaa ATTE-hanketta (2013-2014).