Monikanavaisuuden käyttö mentaalisiirtymässä

Tavoite

  • suunnata ajatukset edellisestä tilanteesta seuraavaan, esim. koulutuspäivän alussa
  • lisätä keskittymiskykyä
  • rauhoittua asian äärelle

Valmistelut

  • Valitse sopiva, rentouttava musiikki ja siihen sopivat kuvat. Huomioi musiikin ja kuvien valinnassa tekijänoikeuskysymykset.
  • Valmistele diaesitys kuvista esimerkiksi PowerPointilla. Yhdistä halutessasi musiikki kuviin (ajoita kuvat musiikkiin).
  • Mikäli luokassa on mahdollista, voit näyttää kuvat kahdella tai useammalla videoprojektorilla tai näytöllä.
  • Varmista, että luokan laitteilla voi soittaa musiikkia (kaiuttimet) / varaa tarvittavat musiikkilaitteet luokkaan.
  • Luokassa on mahdollisuuksien mukaan hyvä olla erilaisia istuimia, esim. tavallisia tuoleja, jättipalloja, säkkituoleja, sohva, satulatuoleja, patjoja, istuinalustoja tms.
  • Himmennä tilan valaistusta sopivaksi, ainakin kirkkaat loisteputkivalamiset pois päältä.
  • Luokkaan voi myös varata huopia, peittoja tai isoja, lämpimiä huiveja.

Toteutus

  • Pyydä osallistujia valitsemaan itselleen sopivin istuin ja siirtämään se mieluiseen paikkaan luokassa. Osallistuja voi myös halutessaan seisoa.
  • Osallistujat voivat halutessaan kietoa huovan, peiton tai muun lämpimän varusteen ympärilleen.
  • Rauhoita itsesi ja luokkatilanne.
  • Käynnistä diaesitys ja musiikki.
  • Anna hetki tilaa hiljaisuudelle vielä diaesityksen jälkeenkin.

Jälkeen

  • Rauhoittumisen jälkeen käynnistä opetustilanne ja aloita opetus.

 Esimerkkejä välineistä

 

 

 

Tällä sivulla oleva materiaali on tehty osana Keski-Suomen liiton rahoittamaa ATTE-hanketta (2013-2014).

vipuvoimaa Keski-Suomen liitto eakr