Tavoite
- lisätä osallistujien kiinnostusta, aktiivisuutta ja osallisuutta luennolla
- kannustaa ja antaa tilaa oppimiselle
Valmistelut
- Valmistele oma alustuksesi ja aktivoivat menetelmät (yhtäjaksoinen puhe max. 7min). Aktivoivia menetelmiä voivat olla esim. pariporina, äänestys, yleisökysymykset.
- Jaa esityksesi eri tiedostomuodoissa ennakkoon ladattavaksi (esim. ppt ja pdf). Välitä opiskelijoille viesti, jonka avulla opiskelijat pääsevät lataamaan esityksen ennakkoon.
- Valmistaudu esittämään puheenvuorosi alussa tiedostojen lataamisosoite uudelleen ja varaa mukaasi mahdollinen langattoman verkon tunnus.
- Valmistele vuorovaikutusta tukevat sosiaalisen median välineet (esim. Tricider-yleisökysymyksiin) käyttöön (huom. osoitteen voit lyhentää esim. bit.ly-palvelulla).
Toteutus
- Avaa luomasi sosiaalisen median välineet esityskoneen selaimen eri välilehdille valmiiksi ennen esitystä.
- Kerro opiskelijoille miten he voivat luennon aikana osallistua ja pyydä heitä ottamaan tarvittavat laitteet esille (BYOD). Kerro langattomasta verkkoyhteydestä, mikäli sellainen on tarjolla.
- Toteuta aktivoiva luento.
Jälkeen
- Ota tarvittaessa talteen syntyneet tuotokset.
- Poista sosiaalisen median välineillä tuotetut aineistot.
Esimerkkejä välineistä
- Dokumentin jakaminen: OneDrive, GoogleDrive, oppimisympäristö (esim. Optima, Moodle)
- Osoitteen lyhentäminen: Urly.fi, Bit.ly
- Sosiaalisen median välineitä aktivoivien menetelmien tukemiseksi:
- Palautetta ja kysymyksiä: Tricider, Today’s Meet
- Äänestys: Strawpoll, Tricider, Socrative
Tällä sivulla oleva materiaali on tehty osana Keski-Suomen liiton rahoittamaa ATTE-hanketta (2013-2014).