Aktivoiva johdanto

Tavoite

  • lisätä osallistujien kiinnostusta, aktiivisuutta ja osallisuutta luennolla
  • kannustaa ja antaa tilaa oppimiselle

Valmistelut

  • Valmistele oma alustuksesi ja aktivoivat menetelmät (yhtäjaksoinen puhe max. 7min). Aktivoivia menetelmiä voivat olla esim. pariporina, äänestys, yleisökysymykset.
  • Jaa esityksesi eri tiedostomuodoissa ennakkoon ladattavaksi (esim. ppt ja pdf). Välitä opiskelijoille viesti, jonka avulla opiskelijat pääsevät lataamaan esityksen ennakkoon.
  • Valmistaudu esittämään puheenvuorosi alussa tiedostojen lataamisosoite uudelleen ja varaa mukaasi mahdollinen langattoman verkon tunnus.
  • Valmistele vuorovaikutusta tukevat sosiaalisen median välineet (esim. Tricider-yleisökysymyksiin) käyttöön (huom. osoitteen voit lyhentää esim. bit.ly-palvelulla).

Toteutus

  • Avaa luomasi sosiaalisen median välineet esityskoneen selaimen eri välilehdille valmiiksi ennen esitystä.
  • Kerro opiskelijoille miten he voivat luennon aikana osallistua ja pyydä heitä ottamaan tarvittavat laitteet esille (BYOD). Kerro langattomasta verkkoyhteydestä, mikäli sellainen on tarjolla.
  • Toteuta aktivoiva luento.

Jälkeen

  • Ota tarvittaessa talteen syntyneet tuotokset.
  • Poista sosiaalisen median välineillä tuotetut aineistot.

Esimerkkejä välineistä

 

 

Tällä sivulla oleva materiaali on tehty osana Keski-Suomen liiton rahoittamaa ATTE-hanketta (2013-2014).

vipuvoimaa Keski-Suomen liitto eakr