Tavoite:
- Mahdollistaa oppimisen ja työskentelyn luokkatilassa olevan opiskelijaryhmän ja yhden etäopiskelijan tai etänä olevan ryhmän välillä.
Valmistelut:
- Varmista, että tilassa on langaton verkko.
- Opettaja ja etäopiskelija jakavat keskenään Skype-tunnukset.
- Opettaja ja etäopiskelija käyvät etukäteen Skypellä keskustelun lähiopiskelupäivän toimintatavoista, opintojakson tavoitteista, sisällöistä yms. Sovitaan etäopiskelijan osallistumisen aikatauluista, miten päivän työskentely rytmittyy ja milloin etäopiskelija on mukana.
- Opettaja laittaa opetusmateriaalit Optimaan tai muuhun oppimisympäristöön. Myös opiskelijat lisäävät työstämiään oppimistehtäviä Optimaan tai muuhun oppimisympäristöön.
- Opettajalla ja opiskelijalla on kummallakin kaksi tietokonetta / tietokone ja tablet-laite. Sekä opettajalla että opiskelijalla tulee olla web-kamera (joko irrallinen tai kiinteästi laitteessa).
- Opettaja varmistaa, että käytössä on dataprojektori ja kaiutin.
Työskentely:
- Päivän materiaalit ja oppimistehtävät esitetään tietokoneella. Opettaja liittää tietokoneen dataprojektoriin ja näyttää materiaalit lähiopiskelijoille. Etäopiskelija avaa oppimisympäristön työtilasta samat materiaalit.
- Etäopiskelija tulee oppimistilanteeseen tablet-laitteen avulla kuvana ja äänenä.
- Lähiopiskelijat vuorotellen pitävät huolta, että webbikameran suunta on kulloiseenkin puhujaan päin.
- Etäopiskelija esittää omia oppimistehtäviään lähiopiskelijoille ja opettajalle. Esityksen aikana käytetään kaiutinta.
- Opettaja ja lähiopiskelijat esittävät etäopiskelijalle kysymyksiä ja kommentteja ja päinvastoin.
- Etäopiskelija työskentelee jokin pienryhmän mukana tai itsenäisesti tehtävästä riippuen esimerkiksi 30 – 60 min. Sovitaan aika, jolloin palataan käsittelemään tehtäviä yhdessä.
- Työskennellään yhtenä ryhmänä ja sovitaan etätyöskentelystä.
Jälkeen:
- Opiskelijat tallentavat ryhmätyöskentelyn tulokset joko kuvaamalla tablet-laitteella tai tekstitiedostoina.
- Opiskelijat laittavat työskentelyn tulokset Optimaan tai muuhun oppimisympäristöön.
- Opettaja laittaa oppimisympäristöön lähdevinkkejä ja lisäaineistoja jatkotyöstämistä varten.
Tällä sivulla oleva materiaali on tehty osana Keski-Suomen liiton rahoittamaa ATTE-hanketta (2013-2014).