Webinaari verkossa

Tämän materiaalin tarkoituksena on opastaa ja antaa konkreettisia käytännön vinkkejä verkkokokousjärjestelmän (Adobe Connect) kautta tapahtuvan opetuksen tai webinaarin suunnitteluun ja toteuttamiseen. Webinaariksi lasketaan tässä yhteydessä kaikki tilanteet, jossa jokainen osallistuja on yhteydessä Connectiin omalta tietokoneelta.

Connectissa tapahtuva toiminta voi olla monenlaista: on luentotyyppisiä asiantuntijapuheenvuoroja, kahdenvälisiä ohjaustilanteita, palavereja sekä vuorovaikutteista ryhmätyöskentelyä. Jos Connect välineenä on vieras, liikkeelle kannattaa lähteä mahdollisimman yksinkertaisesta asetelmasta.

Vuorovaikutteisen webinaarin toteuttaminen on vaativa urakka, jossa täytyy pitää monta asiaa hyppysissä. Webinaarin pitäjän päässä pyörii monta asiaa samaan aikaan: toimiiko tekniikka, onko chatissa kysyttävää, pääsikö linjoilta pudonnut opiskelija takaisin, onko kaikilla äänioikeus, missä kohtaa piti vaihtaa layouttia, missä kohtaa tuli ryhmätehtävä, ollaanko aikataulussa, näkyykö esitys, ymmärtääkö opiskelijat, ovatko he vielä linjoilla? Hyvä suunnittelu, harjoittelu ja tuki mahdollistavat onnistuneen oppimiskokemuksen sekä opettajalle että osallistujille.