Uudet lukutaidot

Uusi lukutaito viittaa painoviestinnän jälkeisten viestinten käytäntöihin ja korostaa lukutaidon osallistavuutta, yhteistoiminnallisuutta ja jaettavuutta.

Uudet lukutaidot auttavat löytämään relevanttia ja luotettavaa tietoa ja selviytymään tietotulvasta. Lukijan tulee osata löytää, valikoida ja arvioida monessa muodossa olevaa informaatiota (kuvia, tekstiä ja ääntä). Lukijan tulee osata tunnistaa eri tekstilajit ja tekstien eri sävyt ja ymmärtää netiketti,verkon säännöt ja tekijänoikeus- ja yksityisyydensuojalakeja. Lisäksi on tunnettava erilaisten hymiöiden ja kirjainyhdistelmien merkitys.

Jotta verkkoa voitaisiin käyttää onnistuneesti viestinnässä, medialukutaitoa vaaditaan yrityksen henkilökunnalta, sidosryhmiltä ja asiakkailta.

Lähteet