Sähköposti

Sähköpostin oikeanlaiseen käyttöön ohjaa sen vertaaminen muihin käytettävissä oleviin viestintäkanaviin:

Puhelin on nopeampi kuin sähköposti, mutta ei aina tavoita vastaanottajaa. Sähköpostiviesti sen sijaan on luettavissa heti, kun vastaanottajalle sopii. Jos asia vaatii keskustelua, sähköposti ei ole tarkoituksenmukaisin viestin.

Www-sivujen käyttö on paikallaan viestittäessä monille tai kaikille verkon käyttäjille yksisuuntaisesti. Sähköposti on vuorovaikutteisempi, ja se sopii kertakäyttöisten viestien välittämiseen.

Verkon keskusteluryhmät sopivat sähköpostia paremmin niihin tilanteisiin, joissa asiat vaativat yhteistä keskustelua ja kehittelyä. Sähköposti sopii parhaiten kahdenkeskiseen viestitykseen. Sähköpostissa on mahdollista kohtalaisen luottamuksellinen keskustelu.

Sähköpostiviestin tyyliin vaikuttavat kirjoittajan ja vastaanottajan välinen suhde ja asian luonne. Kun lähestytään vieraita ihmisiä työroolissa, tekstin tyyli on tavallisesti samanlainen kuin paperille kirjoitetun kirjeen.  Kohteliaisuutta edellytetään samalla tavoin. Verkkokirjoittamisen piirteistä huomioon kannattaa ottaa näytön kokoisen kirjoitusalan hyväksikäyttö.

Lähteitä:
Alasilta, A. 2002. Verkkokirjoittajan käsikirja. Helsinki: Inforviestintä.
Iisa, K., Piehl, A. & Kankaanpää, S. 1999. Tekstintekijän käsikirja. Helsinki: Yrityskirjat.
Ihanainen, P., Kalli, P. & Kiviniemi, K. 2010. Toim. Sosiaalinen media ja verkostoituminen. Helsinki: OKKA. Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.