Kuinka blogiin kirjoitetaan

Suunnittele blogi huolellisesti

  • Käy läpi olemassa olevat, samaa aihepiiriä koskevat blogit
  • Profiloidu miettimällä blogille selkeä idea (aihepiiri ja kohderyhmä) ja oma, erottuva tyyli.
  • Hio suunnitelmien pohjalta persoonallinen, mutta kuvaava nimi.
  • Tutustu viimeistään tässä vaiheessa organisaatiosi sosiaalisen median ohjeistukseen.

Kirjoittaminen

  • Kirjoita säännöllisesti ja vähintään 1-2 kertaa viikossa, jotta blogi saa lukijoita ja pysyy mielessä. Hyvässä blogikirjoituksessa on kuitenkin syytä olla jotain sanottavaa. Jokainen kirjoitus on kuin lahja lukijoille.
  • Otsikoi huolella. Otsikon tulisi olla kuvaava, mutta niin mielenkiintoinen, että se kiinnittää lukijan huomion. Testaa rohkeasti mikä toimii.
  • Ole selkeä: Muista jäsentely, hyvä kieliasu, selkeät lauserakenteet ja sanavalinnat.
  • Blogissa nostetaan usein esiin omia näkökulmia. Media tai asiakas voi kuitenkin tarttua sanoihisi. On siis muistettava netiketti ja yrityksen sosiaalisen median linjaukset.
  • Anna persoonallisen äänesi kuulua. Muista kuitenkin, että media tai asiakas voi kuitenkin tarttua sanoihisi. On siis muistettava netiketti ja yrityksen sosiaalisen median linjaukset.
  • Kiinnitä erityistä huomiota kirjoituksen alkuun. Vangitse huomio menemällä suoraan asiaan ja tarjoamalla alussa jotain uutta.
  • Tekstin pituus voi vaihdella aiheen mukaan. Ihmisillä ei kuitenkaan usein ole aikaa lukea pitkiä kirjoituksia, joten tiivistäminen kannattaa. Teksti voi kuitenkin olla pitkä jos aihe on monimutkainen ja sen selittäminen perinpohjaisesti koetaan kohderyhmän tarpeita palvelevaksi. Toisaalta, jos teksti jää pituutensa vuoksi lukematta se ei palvele kenenkään tarpeita. Ylipitkät tekstit voi jakaa vaikka kahteen, peräkkäisinä päivinä julkaistavaan osioon.
  • Herätä keskustelua: Esitä väitteitä, ota kantaa, kärjistä, kokoa konkreettisia vinkkejä ja pidä keskustelu kaikkia osapuolia kunnioittavana.
  • Kiinnitä blogi yrityksen verkkosivujen lisäksi muiden blogien muodostamaan verkostoon, blogosfääriin. Kiinnitys tehdään linkittämällä ja kommentoimalla muita blogeja (mikäli blogin idea sen sallii)
  • Noudata hyviä tapoja ja yrityksen linjauksia.
  • Huolehdi kommenttien seulonnasta ja kommentteihin vastaamisesta.
  • Seuraa muita blogeja ja otaa käyttöön hyviä ideoita/jaa muiden kanssa hyvät ideat.
  • Kommentoi muita blogeja.

Kirjoittamisprosessi

Suunnittele

  • Kerää ideoita: seuraa blogin aihepiiriin liittyvää keskustelua, keskustele itse. Kerää linkkejä ja painotuotteita kiinnostavista aiheista. Kirjaa ideat ylös.
  • Valitse aihe
  • Mieti tekstin tehtävä: mitä haluat sanoa, kenelle ja miksi.
  • Hanki taustatietoja (mitä kannattaa siteerata, kommentoida ja minne kannattaa linkittää).
  • Suunnittele tekstin rakenne. Kiinnitä huomiota erityisesti alkuun ja loppuun.
  • Valmistele kuvitus (muista tekijänoikeudet).

Kirjoita 1. versio

  • Noudata suunnitelmaasi. Pidä mielessä kohderyhmä ja pysy aiheessa.
  • Kirjoita teksti. Älä käytä tähän vaiheeseen liikaa aikaa, viimeistelyvaiheessa voit hioa tekstin kuntoon.
  • Lisää kuvat ja linkit.
  • Pidä tauko ennen viimeistelyä (jos mahdollista).

Viimeistele

  • Lue teksti läpi huolellisesti ja arvioiden.
  • Hio rakennetta ja otsikkoa, mikäli tarpeen.
  • Korjaa kielioppi ja asiavirheet.
  • Karsi ja tiivistä.
  • Pyydä palautetta
  • Tarkista vastaako teksti suunnitelmaasi: välittääkö se haluamasi sanoman haluamallesi kohderyhmälle

Julkaise

  • Seuraa kävijätilastoja
  • Seuraa ja hallinnoi kommentteja. Älä provosoidu kommenteista vaan pidä mielessä yrityskuva ja hyvät tavat.

Lähteet

Alasilta, A. 2009. Blogi tulee töihin.
From Zero to Hero
(9.3.2011)
Kortesuo, K. 2010. Sano se someksi
Wikikirjasto, Viisautta blogin käyttöön http://fi.wikibooks.org/wiki/Viisautta_blogin_k%C3%A4ytt%C3%B6%C3%B6n (9.3.2011)
Wikipedia, Blogi http://fi.wikipedia.org/wiki/Blogi (9.3.2011)