Blogit

Blogin määritelmä

Blogi on verkkosivusto, johon yksi tai useampi kirjoittaja luo sisältöä. Sisältöä (tekstit, kuvat, videot jne) luodaan enemmän tai vähemmän säännöllisesti ja sisältö julkaistaan aikajärjestyksessä: uusin aina ylimpänä. Vanhat sisällöt säilyvät kuitenkin luettavina eikä niitä muokkailla. Sisällöissä painottuu aika, linkitys ja henkilökohtainen näkökulma. Blogeihin liittyvät myös sisällön pysyvät verkko-osoitteet ja erilaiset syötteet (esim. RSS), joiden avulla sisältöä voi seurata ja levittää. Sisältöä voi kommentoida.

Blogi voi keskittyä johonkin aiheeseen (esim. muotiin tai ruokaan) tai olla ns. yleisblogi. Blogin sisältö voi olla myös pelkästään kuvia, videoita tai sarjakuvia.

Bloggaus työelämässä

Blogi taipuu erilaisiin tehtäviin työelämässä ja sen avulla voi parantaa yrityksen sisäistä tai ulkoista viestintää. Parhaassa tapauksessa se tarjoaa suoran  ja aidon yhteyden kohderyhmän ja yrityksen/palvelun välille (kommentointi ja keskustelu mahdollista).

Yritysblogin kohderyhmänä voivat olla asiakkaat, sidosryhmät tai kollegat. Blogin avulla voidaan esimerkiksi luoda yrityskuvaa, tehdä läpinäkyväksi organisaation toimintaa, pitää yhteyttä kohderyhmiin, tarjota asiakaspalvelua ja tietoa palveluista sekä parantaa kriisiviestintää.  Blogin avulla voidaan myös kerätä kävijöitä perinteisille verkkosivuille. Se voi sisältää kirjeitä, linkkilistoja, ohjeita, tiedotteita ja uutisia kohderyhmälle. Blogilla voi korvata osan perinteisillä nettisivuilla olevista sisällöistä. Blogialustan voi valjastaa myös perinteisen kaltaisen sivuston luomiseksi (vrt. tämä oppimateriaali).

Lähteet

Alasilta, A. 2009. Blogi tulee töihin.
Kortesuo, K. 2010. Sano se someksi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Blogi (9.3.2011)