6. Miten vahvistaa digitaitoja ja parantaa sote-palveluita?

Tämän kerran teemat:

  • Tehtävä: Alkulämmittelyksi Learning Cafe
  • Tehtävä: Bonon hatut
  • Edellisen kerran kotiehtävän purku: Videointi
  • Loppukeskustelu

Tehtävä:

Alkulämmittelyksi Learning Cafe

Tämä kerta on täyttä toimintaa, joka aloitetaan lämmittelyllä eli Learning Cafe-menetelmällä. Menetelmässä ryhmä jaetaan pienempiin ryhmiin ja he kiertävät tilassa vastaten fläppipaperille kirjoitettuihin kysymyksiin / väitteisiin. Varaa aikaa noin 5 minuuttia / fläppi. Tässä muutamia esimerkkikysymyksiä / – väitteitä ryhmille pohdittavaksi:

  • Vain digitaidoilla on merkitystä tulevaisuuden työelämässä.
  • Näitä taitoja minulla jo on…
  • Näitä taitoja minun pitäisi vahvistaa…
  • Kuinka voin kehittää omia digitaitojani?
  • Pelaaminen voi vahvistaa digitaitojani. Miten?

Lopuksi fläpeille nousseet asiat käydään yhdessä läpi ja pohditaan mitä digitaitoja tulevaisuudessa tarvitaan.


Tehtävä:

Bonon hatut

Tässä tehtävässä päästetään luovuus valloilleen Bonon hattujen kautta. Tässä tarkemmat ohjeet menetelmään: Bonon hatut. Hattuja voi käyttää eri tavoin. Joko niin, että koko ryhmä edustaa keskustelussa aina saman väristä hattua kerrallaan. Toinen vaihtoehto on se, että jokaiselle annetaan oman värinen hattu ja osalistujat pysyvät ”yhden näkökulman” edustajina koko keskustelun ajan. Kannattaa miettiä mikä tapa sopii parhaiten juuri sinun ryhmälle.

Tästä yksi keskustelun aihe, jota voi lähteä työstämään Bonon hattujen avulla: Huttulan alakoulun rehtori on tehnyt päätöksen, että alakoulun 128 oppilaalta on kielletty Pokego pelaaminen sekä koulu että vapaa-ajalta. Vanhempainneuvosto kokoontuu keskustelemaan asiasta ja antamaan vastinetta rehtorille (vanhempainneuvosto = ryhmä).

Täältä hankkeen sessioiden blogista löytyy myös kuvaus hattujen käytöstä.


Edellisen kerran kotitehtävän purku:

Videointi

Tällä kerralla edellisen kerran kotitehtävä puretaan videoimalla. Ryhmä jaetaan pienempiin ryhmiin (3-4 henkeä / ryhmä) ja he saavat tehtäväkseen tehdä videon (joko omilla mobiililaitteilla tai toiminnan järjestäjän laitteilla, jos mahdollista).

Tehtäväksianto:

  • Jakakaa  omassa ryhmässänne yksi hyvä ja yksi huono kokemus sosiaali- ja terveyspalveluista.
  • Kertokaa lyhyesti havaintonne tutustumisesta sähköisiin palveluihin: Mikä toimi? Mikä ei? Mikä kiinnosti? Mikä ei? Mitä pitäisi muuttaa? Minkä pitäisi olla toisin?
  • Pohtikaa miten sähköisiä- / digipalveluita voisi kehittää aidosti asiakaslähtöisemmiksi
  • Koostakaa lyhyt video parhaasta ideastanne
  • Aikaa videon tuottamiseen on 40 minuuttia

Lopuksi videot katsotaan yhdessä ja hurrataan hyville ideoille.


Loppukeskustelu:

  • Mitä ajatuksia päivän tehtävät ovat herättäneet?
  • Mitä oivalluksia / ideoita olen saanut?
  • Millä fiiliksellä jatkan matkaani?
  • Mitä uusia ajatuksia olen saanut?

Jos aikataulu ei ole tiukka, niin loppuun voi koota vielä vaikka sanapilven tai kerätä liimalapuilla vastauksia. Aiheena voisi olla esim.

  • Miten hyödynnän pelaamista jatkossa?
  • Mitä pelaaminen voi minulle tarjota?


MENETELMÄBOXI

Learning Cafe
Bonon hatut
Videointi
Yhteinen keskustelu
LISÄKYSYMYSBOXI
Ovatko käsitykseni ja ennakkoasenteene mahdollisesti muuttuneet?
Olisiko jotain voinut tehdä toisin sessioissa?
Mistä haluaisin kiittää muita ryhmäläisiä?