Mallin käyttöönotto

Pelaten osalliseks – hankkeen keskiössä oli Studiosessiotoiminta. Mitä Studiosessiotoiminta sitten piti sisällään? Sessiot kokoontuivat kerran kuukaudessa ja sessiorupema kesti seitsemän kuukautta. Yksi sessiokerta oli noin neljä tuntia ja osallistujajoukko koostui kokemusasiantuntijoista, ammattilaisista sekä eritasoisia pelaajista. Jokaisella sessiolla oli oma teema, jonka sisältöjä käsiteltiin erilaisin, pelillisyyttä hyödyntävin menetelmin. Kaikki sessioiden osallistujat haastateltiin sessiorupeaman alussa ja lopussa. Lisäksi osallistujat saivat pelaamiseen tai pelillisyyteen kannustavia kotitehtäviä sessiokertojen välille.

Tähän malliin on poimittu ja yhdistetty Studiosessioiden keskeisiä teemoja, jättäen pelipajat kokonaisina kertoina pois. Tarkoituksena on, että kuvatuista sessioiden sisällöistä voi poimia omaan toimintaan sopivia osia tai ajatuksia. Jokaisesta sessiokerrasta on esitelty kyseisen kerran keskeiset teemat, toiminnalliset osuudet, alustus / johdanto aiheeseen, vinkkejä käytettävistä menetelmistä (+ linkkejä blogiin), kysymys- ja keskusteluaiheita sekä esimerkkejä kotitehtävistä. Näiden lisäksi kerroille voisi nivoa pelitestausta ja erilaisten pelien yhdessä pelaamista. Tai sitten pitää kertojen välissä puhtaasti pelisessioita. Tai ihan mikä juuri sinulle parhaiten sopii.

Mallin käyttöönotto-osioon liittyvä sisältö:

1. Mistä liikkeelle?

2. Mitä hyötyä on pelaamisesta?

3. Millainen pelaaja olen?

4. Voiko arjen ottaa haltuun pelaamalla?

5. Pelaamallako parempaa terveyttä?

6. Miten vahvistaa digitaitoja ja parantaa sote-palveluita?

7. Miten tästä eteenpäin?

Lähteet