Optima-UKK (opettajan näkökulma)

Pääseekö Optimaan kotikoneelta?
Jo vain. Surffaa kotona osoitteeseen http://optima.jamk.fi ja kirjaudu sisään. Tuo osoite on muutenkin suorempi tie JAMKin Optimaan. Aina ei tarvitse mennä intran tietojärjestelmät-sivun kautta.

Miten työtila perustetaan?
Voit tilata joko tyhjän työtilan tai kopion jostain aikaisemmasta työtilasta (esim. mallityötilasta). Työtila tilataan Työtilan perustamispyyntö -lomakkeella, jonka löydät Optima-työtilasta.

Miten voin hyödyntää vanhaa työtilaa uuden opintojakson tarpeisiin?
Poista opiskelijat työtilasta (hammasratas-kuvake työtilan nimen vieressä –> Jäsenet –> Poista jäseniä), muokkaa sisältö uuden opintojakson tarpeisiin ja lisää uudet opiskelijat työtilaan. Jos kierrätät vanhaa työtilaa, sinun on tilattava uuden toteutuksen opiskelijaryhmä Optimaan esim. työtilan perustamispyyntö-lomakkeella. Voit toki myös tilata kopion vanhasta uuden toteutuksen pohjaksi. Tilaaminen onnistuu Työtilan perustamispyyntö -lomakkeella. Huolehdi, että laitat nimet ja koodit oikein perustamispyyntöön.

Pyysin perustamaan työtilan, mutta siellä ei olekaan yhtään opiskelijaa. Mitäs nyt? Lähetin jo kiivasta postia verkkopedagogiikan suunnittelijalle, mutta vielä ei työtilassa ole ketään muita itseni ja jonkin mystisen Adminin lisäksi.
Opiskelijat eivät tule automaattisesti nostetuksi työtilaan, vaan heidät täytyy nostaa työtilaan itse. Työtilan otsikko –> hammasratas –> Työtilan hallinta –> Jäsenet –> Lisää ympäristötason ryhmä (jos haluat nostaa koko opintojaksosi ryhmän kerrallaan) tai Lisää jäseniä hakukoneella (jos haluat nostaa mukaan osallistujia yksitellen).

No kuka se Admin on?
Admin on työtilan hallinnoija, master of it all. Yleisimmin Admin-tunnusta käyttelee verkkopedagogiikan suunnittelija Mari Varonen. Älä poista Admin-tunnusta työtilastasi, jotta ongelmatilanteissa Admin pääsee puuttumaan peliin

Miten voin tuoda Optimaan kuvia?
Tuo kuva ensin materiaalipankkiisi ja sitten varsinaisessa työtilassa linkitä kuvaan: kevyellä web-editorilla sivua tehdessäsi kuva lisätään työkalusuman alarivin kuvakkeesta (Lisää kuva Optimasta).

Mikä on materiaalipankki?
Materiaalipankki on oma varastosi, jonne voit tallettaa kuvia, ääntä, videota, dokumentteja, objekteja jne. Näihin objekteihin voit sitten linkittää varsinaisesta työtilasta. Näin kuvat ja muut objektit ovat käytettävissä kerran ne Optimaan siirrettyäsi kaikissa työtiloissa eikä kuvia tarvitse kopioida työtilojen välillä.

Löysin netistä kivan kuvan, joka liittyy kurssini aiheeseen. Voin kai tallentaa kuvan koneelleni ja käyttää sitä opintojaksoni työtilassa?
Jos löysit kuvan kuvapankista tai -palvelusta, jonka kuvat ovat vapaasti käytettävissä, siitä vain. Muuten taitaa olla syytä tutustua tekijänoikeussäännöksiin.

Minulla on kiva maisemakuva, jonka siirsin kameraltani koneelle. Kuva vain on järkyttävän suuri. Missä muodossa kuvan tuominen Optimaan olisi järkevää?
Harvenna kuvan massaa ja pienennä kokoa muutenkin sellaiseksi kuin haluat kuvankäsittelyohjelman (JAMKin koneilla esim. Corel Photo Paint X4, IrfanView) avulla. Sopiva koko on 72 ppi. Googleta lisäneuvoja tai kysy apua yksikkösi uusmediasuunnittelijalta.

Osaan kyllä laittaa kuvan kevyt web-editorilla väsäämääni sivuun, mutta miten saisin aseteltua kuvan jotenkin kivasti? Näin, että kollegan työtilassa oli vierekkäin tekstiä ja kuva. Miten sellainen onnistuu?

Voit asemoida kuvan vasempaan reunaan, keskelle tai oikeaan reunaan tekstin tasauksen työkaluilla, jotka löytyvät editointityökalujen ylimmältä riviltä.

Kun luot sivun kevyellä web-editorilla, voit käyttää hyväksesi taulukoita. Editointityökaluissa on vasemmalla (saksien alapuolella) kohta “Lisää uusi taulukko”. Voit lisätä sivullesi taulukon tekstikehykseksi ja laittaa taulukkoon haluamasi määrän sarakkeita ja rivejä.Taulukon soluihin voit sitten lisätä kuvia ja tekstiä haluamallasi tavalla. Taulukon pohjaväriä ja kehyksiä voi muunnella myös.

Toinen vaihtoehto on käyttää valmista mallipohjasivua: mallipohjissa on myös sellaisia sivuja, joiden asettelussa on kaksi tai jopa kolme palstaa vierekkäin, jotta voit asetella kuvia ja tekstiä rinnakkain.

Mallipohjat? Mitä ne ovat?
Mallipohjia on tarjolla erillisessä materiaalivarastossa. Ano pääsy mallipohjatyötilaan lomakkeella, jonka löydät Optima-työtilasta. Kun sinulla on pääsy Optiman mallipohjat – nimiseen materiaalivarastoon, voit valita uutta sivua tehdessäsi haluamasi mallipohjan käyttöösi: Uusi objekti –> Kevyt web-editori –> “Lisää html-mallipohja Optimasta”. Kuvakkeen löydät työkaluvalikoiman alariviltä.

Missä muodossa tiedoston pitää olla, kun tuon sen Optimaan?
Periaatteessa Optimaan voi tuoda mitä tiedostoja tahansa, mutta kannattaa huomioida, että vain kuvat, teksti-, html- ja pdf-tiedostot avautuvat suoraan Optiman pääikkunassa. Kaikki muut tiedostomuodot vaativat erillisen ohjelman. Eli jos laitat työtilaasi esim. docx-tiedoston, pitää lukijalla olla omalla koneellaan MsOfficen Word tai Open Officen Writer tai muu vastaava ohjelma. Tämän vuoksi kannattaa kaikki vain luettavaksi tarkoitetut tiedostot muuntaa pdf-muotoon. Muista myös, että surffaavan ihmisen kärsivällisyyskyky on rajallinen. Mieti, onko tarkoituksenmukaista, jos kaikki materiaalisi ovat uuteen sovellukseen avattavia tiedostoja.

Työtilassani on materiaalia, jota en soisi opiskelijoiden näkevän. Mitä teen?
Ota opiskelijoilta lukuoikeudet pois tai piilota haluamasi objekti (hammasratas-kuvake –> Yleisasetukset –> ruksaa kohta “Piilotettu objekti”).

Työtilaan kannattaa tehdä myös Open oma kansio, jonne voi laittaa keskeneräisen ja opiskelijoilta piilotetun materiaalin, esimerkiksi työtilassa käytetyt valokuvat. Vaikka kuva olisi piilotetussa kansiossa, siihen voi silti linkittää.

Avasin kevyen web-editorin. Työkalukuvakkeita lävähti ruutuun aimo määrä. Mistä minä tiedän, mitä milläkin työkalulla tehdään?
Vie hiiri työkalukuvakerypästön päälle. Kun osoitat jotakin työkalua ja annat hiiren olla hetken paikollaan, Optima kertoo sinulle työkalun toiminnan.

Kuulin, että Optimassa on ääninauhurikin. Miten opiskelijani voisivat käyttää sitä?
Optimassa tosiaan on työkalu ääni- ja videotiedostojen tekemistä varten. Jotta opiskelija voisi käyttää työkalua, se täytyy ensin aktivoida työtilan user-roolissa olevalle opiskelijalle: Työtilan otsikko –> hammasratas –> Työtilan hallinta –> Työtilatason profiilit –> User. Sitten valitset tarjolla olevista monista oikeuksista ja työkaluista kohdan “Ääni- ja videonauhuri käytössä”. Paina lopuksi OK. (Uusissa työtiloissa tämä on automaattisesti käytössä, vanhojen kopioissa saatat joutua aktivoimaan toiminnon.) Opiskelijat tarvitsevat myös kirjoitusoikeuden johonkin kansioon, jotta voivat tehdä äänitiedostoja. Voit miettiä, teetkö kaikille työtilan opiskelijoille omat kansiot vai yhden yhteisen esim. jotain yksittäistä tehtävää varten, jotta kaikki voivat tehdä äänitiedostoja samaan kansioon.

Miten itse voin käyttää tuota ääninauhuria?
Ääninauhurilla luodaan tiedostoja kuten tavallisestikin Optimaan: klikkaa haluamaasi kansiota ja sitten kohtaa “Uusi objekti”. Valitse avautuvasta työkalulistasta “Ääni- ja videonauhuri”. Seuraa ohjeita ja tee nauhoituksesi.

Voinko muuttaa kansioiden järjestystä?
Toki. Klikkaa työtilan otsikkoa ja sitten hammasratasta. Valitse kohta “Kansioiden järjestys”. Samalla tavoin voit myös muuttaa kansiossa olevien objektien järjestystä.

Miten voin muuttaa kansion nimeä?
Vaihtaminen onnistuu kansion yleisasetuksista: hammasratas-kuvake kansion nimen vieressä –> Yleisasetukset –> Uusi nimi. Samalla tavalla voit muuttaa esimerkiksi keskustelualueen tai muun objektin nimeä.

Miksi työtilani nimen perässä on punainen väkänen?
Punainen väkänen kertoo sinulle, että työtilan käyttöaika on umpeutunut eivätkä opiskelijat pääse työtilaan. Voit jatkaa työtilan käyttöaikaa työtilan yleisasetuksista: hammasratas-kuvake työtilan nimen vieressä –> Yleisasetukset –> määrittele työtilan käyttöaika kohdissa Alkaa ja Päättyy.

Olen avannut työtilan, mutta opiskelijat väittävät, että eivät näe sitä työtilaluettelossaan. Aivan varmasti työtila on olemassa! Mikä on vialla?
Tarkista työtilan yleisasetukset: hammasratas-kuvake työtilan nimen vieressä –> Yleisasetukset. Onko työtilasi merkitty piilotetuksi objektiksi? Piilotettu työtila näkyy ainoastaan työtilan omistajalle, joten muut hallinnoijatkaan eivät näe sitä.

Työtila on avoinna ja opiskelijat mukana. Nyt he väittävät, että työtila on tyhjä. Mikä on vialla?
Tarkista työtilasi sisältöjen yleisasetukset ja käyttöasetukset: onko kansio/objekti merkitty piilotetuksi? Onko kaikilla lukuoikeudet objektiin? Onko kansio ajastettu näkymään vain tietyllä aikavälillä?

Loin opiskelijoiden tuotoksille palautuslaatikon ja he sanovat palauttaneensa sinne materiaalia. En kuitenkaan näe, että kukaan olisi palauttanut mitään. Itse asiassa koko palautuslaatikko on aivan tyhjä. Mikä on vialla?
Tarkista palautuslaatikon asetukset: onko kaikilla oikeus palauttaa sinne materiaalia? Entä ketkä on merkitty tarkastajiksi? Vain tarkastajat näkevät kaikki tuotokset – ellei sitten laatikossa ole vertaisarviointi käytössä, jolloin tietty myös opiskelijat näkevät tuotokset asetusten mukaisesti.

Opiskelijat väittävät, että palautuslaatikkoon ei pysty palauttamaan materiaalia. Olen tarkastanut käyttöoikeudet ja kaikki pitäisi olla kunnossa. Mikä on vialla?
Tarkasta palautuslaatikon Asetukset-välilehden palautusajan päivämäärät. Palautuslaatikkoon ei voi palauttaa, jos päivämääriä ei ole määritelty tai palautusaika ei ole vielä alkanut tai se on päättynyt.

Huomaa myös, että opiskelijat eivät saa olla tarkastajan roolissa. Tarkastaja on opettajan/ohjaajan rooli eikä tarkastaja voi palauttaa tehtäviä palautuslaatikkoon. Opiskelijoiden oikeudet määritellään kohdassa Oikeudet –> Käyttöoikeudet.

Opiskelijoiden pitäisi nähdä toistensa töitä palautuslaatikossa. Miten se onnistuu?
Ota vertaisarviointi käyttöön palautuslaatikon Asetukset-välilehden alaosasta. Muista määritellä vertaisarvioinnin ajankohdat, muuten se ei toimi. Opiskelijoita ei voi laittaa tarkastajan rooliin, sillä tarkastaja ei pysty palauttamaan palautuslaatikkoon tiedostoja.

Haluaisin työtilaani jotain kivaa yhteisöllisyyttä, vaikkapa keskustelua tai yhteiskirjoittamista. Mikä työkalu olisi sopiva?
Oletko kokeillut päiväkirjatoimintoa? Optiman päiväkirja voi olla joko henkilökohtainen tai ryhmäpäiväkirja ja merkintöjä pääsee kommentoimaan. Keskustelupalstaa voit hyödyntää myös. Tai usuta vaikkapa opiskelijat Optiman ulkopuolelle työskentelemään Google Docs -ympäristössä ja käske heidän vain linkittää valmis tuotos Optimaan. Päiväkirjan ja keskustelualueen saat käyttöösi valitsemalla Uusi objekti –> haluamasi työkalu listasta. Jos haluat ryhmäpäiväkirjan, muista määritellä asetukset kohdilleen. Anna opiskelijoille myös kirjoitusoikeudet.

Optima lähettää minulle sähköpostia päivittäin. Häiritsevää. Miten saan sähköpostitulvan loppumaan?
Kyse on Optiman “sähköpaimenesta” (- joo-o!), joka lähettää automaattisesti sähköpostiisi tiedon Optimassa olevien työtilojen tapahtumista. Sähköpaimenen asetuksia voit säätää Oman tilan asetuksista: Oma tila (pää-kuvake ylhäällä vasemmalla –> Asetukset –> Sallitko sähköpaimenen käytön.Suodata listasta ne työtilat ja keskustelualueet, joista haluat saada viestejä.

Keskustelualueen viestit ovat kadonneet johonkin. Mikä neuvoksi?
Keskustelualueen oletusnäkymänä on Avaamattomat viestit ja kommentit. Muuta Näytettävät viestit-kohtaan esimerkiksi Aiheittain järjestetyt viestit niin saat kaikki viestit näkymään. Jos teet tämän valinnan keskustelualueen yleisasetuksissa Oletusnäkymä-kohdassa, on aloitusnäkymä kaikillä käyttäjillä tämän mukainen.

Haluaisin arvioida muitakin objekteja, esim. päiväkirjamerkintöjä samalla tavoin kuin palautuslaatikon töitä. Onnistuuko tämä?
Onnistuu! Valitsemalla objektin yleisasetuksista Arviointiskaalan ja tarkastajat, saat arviointityökalun lomakkeeseen, päiväkirjaan, keskustelualueeseen, mallivastaustehtävään ja kirjoitusalueeseen. Avattuasi objektin sivun oikeaan ylälaitaan tulee -ikoni, josta tarkastajat pääsevät arviointitilaan. Jos haluat lisätä arvioinnin aiemmin tehtyyn objektiin, valitse objektin hallinta ja arviointi.

Miten saan opiskelijanäkymän Optima-työtilastani?
Työtilaa kannattaa testata ns. testitunnuksilla, jotka löytyvät Optima-työtilan Ohjeita-kansiosta. Nosta testiopiskelija työtilaasi ja kirjaudu sitten Optiman kirjautumissivun alimmaisesta osasta testiopiskelijan tunnuksilla. Kun avaat toisella selaimella (esim. Firefox) testiopiskelijan näkymän ja pidät toisella selaimella näkymän avoinna omilla tunnuksillasi, saat näppärästi korjattua virheet saman tien. Poista testitunnus työtilastasi testauksen jälkeen.

Opintojakso loppui ja työtila sulkeutui. Nyt työtilalistassani on ziljoona punaisella väkäsellä merkittyä työtilaa, jotka ovat vanhoja. Miten saan ne pois häiritsemästä työtilalistani zeniä?
Voit arkistoida omat työtilasi, jolloin saat ne pois työtilaluettelostasi. Tarvittaessa saat työtilat toki näkyviin taas. Työtilan otsikko –> hammasratas –> Yleisasetukset. Avautuvalta asetussivulta valitse kohta “Työtilan tyyppi”. Alasvetovalikosta voit valita työtilan tyypiksi vakiotyötilan, suljetun työtilan, materiaalivaraston tai arkistoidun työtilan. Jos valitset tyypiksi “Arkistoitu”, työtila häviää luettelostasi. Saat sen takaisin näkyviin, kun klikkaat työtilaluettelon pääotsikon hammasratasta.Saat näkyviin valikon, jossa valinta “Omat työtilat” tuo näyttöön käynnissä olevat omat työtilasi ja valinta “Arkistoidut työtilat” vie sinut varaston puolelle.

Jos työtilaluettelossasi näkyy jonkun toisen opettajan ylläpitämiä vanhoja työtiloja, jotka haluat pois näkyvistä, ota yhteyttä ko. opettajaan ja pyydä tätä arkistoimaan suljettu työtila. Laita hyvä kiertoon: opeta arkistointi sille kollegalle, joka ei sitä vielä osaa tehdä.