Viestintävälineet

Skype for Business (aiemmin Lync)

JAMKissa käytetään Skype for Business -tuotetta,  joka on osa Office365-kokonaisuutta. Microsoft tarjoaa kuluttajatuotteena tuotetta Skype, joka on tuttu monille kotikäytöstä. Vielä tällä hetkellä ei ole mahdollista soittaa Skype for Business -tuotteella kuluttajapuolen Skypeen tai päinvastoin.

JAMKin koneille on valmiiksi asennettu Skype for Business, kotikoneelle tai mobiililaitteeseen voit asentaa clientin Office365-palvelusta. Myös opiskelijat voivat asentaa sen itselleen. Ohjeet asennukseen löydät JAMKin Office ohjelmat omalle koneelle -ohjeesta.

Skype for Business on pikaviestin, mutta myös verkkokokousjärjestelmä, joka tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet samanaikaiseen verkkotyöskentelyyn. Sillä voi mm. keskustella chat:n tai mikrofonien avulla, jakaa videokuvaa, näyttää esityksiä tai jakaa työpöytänäkymän sekä tallentaa kokouksen.

Kuka tahansa jamkilainen voi perustaa verkkokokouksen, sen voi tehdä kahdella tavalla:

  • Varaa Outlookin kautta kokousaika ja lähetä linkki osallistujille (Outlook – Kalenteri / Uusi Skype-kokous). Kutsun voit lähettää myös JAMKin ulkopuolisille käyttäjille.
  • Voit laajentaa kahdenvälisen chat-keskustelun verkkokokoukseksi kutsumalla siihen lennossa lisää käyttäjiä.

Skype for Business on loistava vaihtoehto sähköpostille silloin, kun halutaan nopeita vastauksia ja ketterää keskustelua vaikkapa laajennettuna äänellä tai näytön jaolla. Toki Skypellä voi korvata myös puhelinsoiton kollegalle. Skype for Busineksella käydyt keskustelut (chat) jäävät talteen Outlookin kansioon Conversation history.

Huomaathan, että voit kommunikoida Skype for Business -clientillä myös muiden ammattikorkeakoulujen edustajien kanssa. Yleensä ko. henkilöt löytyvät kun kirjoitat Etsi henkilö-kenttään kyseisen henkilön sähköpostiosoitteen.

Yammer

Yammer on sosiaalinen media, jonka kautta voit olla yhteydessä opiskelijoihin ja JAMKin henkilökuntaan. Se muistuttaa käyttöliittymältään hyvin paljon Facebookia ja varsinkin sen keskusteluryhmiä. Yammer on kuitenkin suljettu eli sinne voi liittyä ainoastaan jos omaa JAMK-käyttäjätunnuksen. Keskustelut ja materiaalit näkyvät kaikille Yammeriin liittyneille organisaation jäsenille (paitsi jos kyseinen ryhmä on yksityinen).

Kirjautuminen Yammeriinyammer

Ensimmäisellä kerralla Yammeriin kirjaudutaan Office365-palvelun kautta (office365.jamk.fi), jossa linkki palveluun löytyy vasemman yläkulman valikon kautta (ks. kuva oikealla).

Myöhemmin voit kirjautua Office365-palveluun kautta tai suoraan osoitteesta www.yammer.com/jamk.fi.

Saat Yammerin myös älypuhelimeesi lataamalla sovelluksen:

Lisätietoa Yammerista Microsoftin sivuilla.

Muut sosiaalisen median välineet

Voit käyttää viestintään myös muita sosiaalisen median välineitä. Esimerkiksi Facebook, Twitter ja Instagram ovat oivallisia välineitä verkostoitumiseen ja keskusteluun. Kaikki eivät kuitenkaan käytä näitä välineitä tai eivät halua käyttää niitä opiskelutarkoituksiin, joten ns. viralliseen käyttöön soveltuu parhaiten Yammer.

Jos käytät edellämainittuja välineitä, älä kuitenkaan perusta tiliä, jossa käytät JAMK-sanaa. Näin JAMKin virallinen markkinointi pysyy yhdenmukaisena ja markkinointiosaston ”näpeissä”. #JAMK -hastagia tai sen johdannaisia sen sijaan on suorastaan suositeltavaa käyttää.

Sähköposti

Toki myös sähköposti on osa viestintää JAMKissa. Sähköpostin käytöstä löytyy ohjeita helpdeskistä Sähköpostipalvelut-ohjeita.