Kommentteja kuormittavuudesta

kuvitusKalevi Mäkisen väitöskirjassa (1998) Opetustyön kuormittavuus ja sen seuraamuksia ammatillisessa koulutuksessa on oivallisia opettajien henkilökohtaisia kommentteja:

  • ”Yleensä koen tyytyväisyyttä. On paljon sellaisia päiviä, että huomaan jonkun oppineen. Ehkä myöskin se, että jotakin itsekin hallitsee. Monesti kyllä kysyy, kuinka paljon minun on tehtävä töitä, että se heikoinkin oppii. Oppilaiden osaaminen on tuki työlle, siis jonkinlainen palkkio.” (s. 125)
  • ”Jokaisen koulutus on niin pitkällä, että perusasiat kykenee opettamaan. Tärkeimpänä kuormittajana ovat ihmissuhdeasiat. Jokainen on ihminen ja jokainen on erilainen. Inhimillisyydessään ei tunne toisen ajatuksenjuoksua, ei tajuta, mitä toinen tekee. Jotkut eivät edes yritä tajuta, vaan pakenevat. Se on yksi vaikeimmista alueista.” (s. 134)
  • ”Minua ärsyttää, kun ei voi oikein mihinkään vaikuttaa. Samalla se kuormittaa. Ei tiedä muutosten tai määräysten perusteita.” (s.140)
  • ” Minusta sellaisella on hyvä itsetunto, joka uskaltaa välillä nauraa ja panna huumoriksi. Vähänhän sellaisia opettajia on, vaan pingotetaan ja näytellään tärkeätä. Näillä ei ole hyvä itsetunto.” (s. 143)
  • ” En muista töissä, että on olemassakaan kotia. Lapset eivät vaikuta välttämättä asiaan. Kuormituksen vaikutus näkyy kireytenä, joustamattomuutena. Mikäli kotona menee kaikki huonosti, se näkyy ja aggressiot kasvaa.” (s. 146)
  • ”Sellaiset stressaantuvat, jotka ovat tunnollisia ja haluavat täydellisyyteen. Varsinkin, kun on kannettava huoli koko osaston toiminnasta ja muiden tekemisistä ja tekemättä jättämisistä.” (s. 166)

suurennuslasi Millaiset asiat kuormittavat itseäsi? Millaisia ovat omat stressinhallintakeinosi?