Poikkeustilanteet – opiskelijan toimenpiteet

Poikkeustilanteista ilmoita opettajalle sähköpostilla viipymättä ja ilmoita viestissä nämä asiat:

  • tenttijän nimi ja opiskelijanumero
  • tentittävän opintojakson nimi ja tentin nimi
  • tentin keskeytymisen tai muun poikkeustilanteen ajankohta (päivämäärä ja kellonaika)
  • kuvaus poikkeustilanteesta

Ennakoimattomien teknisten vikojen ilmaantuessa älä hätäänny. Pyrimme huomioimaan tarkoin ongelmatilanteet ennakkoon, mutta tieto- ja sähkötekniset seikat voivat kaikesta huolimatta estää tenttiin pääsyn tai tenttisuorituksen. Ota tentin/tenttiajan jälkeen yhteyttä opettajaan, joka vapauttaa tenttivarauksesi ja pääset näin ilmoittautumaan uudestaan. Näissä tapauksissa sinulla ei kulu suorituskertoja.

Ilmoittautuminen tenttiin

Tenttiä ei löydy Examista eikä ilmoittautuminen ole mahdollista?
Opintojaksolla ei ole Exam-tenttiä, tenttiperiodi ei ole voimassa tai tenttiä ei ole vielä julkaistu. Ota yhteyttä opettajaan.

Pääsy tenttipaikalle

Ulko-ovi lukossa?
Jos G1-ovi on lukossa, kokeile kulman takana olevaa F1-ovea. Sunnuntaisin ovet ovat lukossa eikä Examstudiokaan ole auki.

Kirjaston ovi lukossa?
Kirjaston omatoimiaikoina tarvitset voimassa olevan JAMKin kirjastokortin ja PIN-koodin. Jos näitä ei ole, et pääse tenttimään omatoimiaikana. Varaa silloin tenttiaika kirjaston palveluaikojen puitteissa.

JAMKin kirjastokortti ei toimi?
Huolehdi vähintään kaksi viikkoa ennen tenttiaikaa, ettet ole tenttiajankohtana lainakiellossa eli
a) olet palauttanut lainakiellon aiheuttaneen aineiston ja
b) hoitanut siitä aiheutuneet maksut kirjaston asiakaspalvelussa

Examstudion ovi lukossa?
Examstudion ovi on auki sähkölukolla 15 minuuttia kerrallaan. Tarkista aukioloaika ohjeista. Muulloin kuin oven sähkölukon ollessa auki ei Examstudioon saa mennä eikä päästää sinne ketään. Älä koputa oveen ja häiritse muita tenttijöitä.
Jos Examstudion oven sähkölukko ei toimi eikä avaudu sovitusti,
ota yhteys vahtimestaripalveluihin:
ma–pe klo 7.30 – 21.00 ja la klo 8.00 – 16.00, su suljettu, +358 40 557 0822

Tenttitilassa

Palohälytys kesken tentin?
Poistu Examstudiosta viipymättä turvallisuuohjeiden mukaisesti. Ota yhteyttä opettajaan ohjeistettuun tapaan.

Toinen tenttijä häiritsee?
Jatka tai keskeytä. Molemmissa tapauksissa ilmoita opettajalle ohjeistettuun tapaan.

Sairauskohtaus, oma?
Keskeytä tentti ja kirjaudu ulos koneelta, jos mahdollista. Ilmoita tapahtuneesta tentin jälkeen opettajalle ohjeistettuun tapaan.

Sairauskohtaus, toisen tenttijän?
Auta. Jatka tai keskeytä. Ilmoita tilanteesta ohjeistettuun tapaan.

Vilppiepäily?
Tee oma tenttisi loppuun. Ilmoita opettajalle epäilystäsi viipymättä ohjeistettuun tapaan.

Tentissä

Selain kaatuu TAI suljit vahingossa selaimen?
Käynnistä Firefox-selain uudelleen (https://exam.jamk.fi) ja kirjaudu verkkotunnuksillasi. Tenttisi jatkuu.

Sähkökatko ja tentti (ei sisällä liitetiedostoja) jäi kesken?
Odota hetki. Kun sähköt palaavat, kirjaudu uudelleen koneelle ja Examiin jatkamaan tenttiä. Jos tenttiä ei sovelluksessa pääse jatkamaan, tai jos sähkökatko kestää yli 5 minuuttia, poistu Examstudiosta, ota yhteyttä opettajaan ohjeistettuun tapaan.

Sähkökatko ja tentti (sisältää liitetiedostoja) jäi kesken?
Tenttivastauksen liitetiedostoja ei voida palauttaa. Poistu Examstudiosta, ota yhteyttä opettajaan ohjeistetusti.

Tenttikone jumiutuu?
Käynnistä kone uudelleen painamalla virtapainiketta pidempään. Ilmoita tentin jälkeen opettajalle ohjeistetusti, jos koneen jumittaminen on häirinnyt tenttisuoritustasi.

Tenttikone käynnistyy uudelleen kesken tentin?
Odota koneen käynnistymistä. Kirjaudu uudelleen, tenttisi voi jatkua. Jos tentti ei jatku, kirjaudu ulos tenttikoneelta, poistu tilasta ja ilmoita ohjeistettuun tapaan.

Näyttöön tai tenttikoneeseen ei tule virtaa?
Teknisissä poikkeustilanteissa käytä tukipuhelinta (vastaa lukuvuoden aikana ma-pe klo 8-17).