Pienryhmätyöskentely

Osallistujat voidaan jakaa istunnon aikana pienryhmätyöskentelyyn. Työskentelyvaiheen jälkeen voidaan taas palata yhteen uusin ideoin koontia varten.

Huom: mahdollisesti toiminnassa oleva istunnon tallennus tallentaa vain päätilan tapahtumia. Jos kaikki ovat välillä pienryhmätyöskentelyssä, katkaise tallennus ryhmätyöskentelyn ajaksi.

Pienryhmätilojen näkymät

Voit käyttää pienryhmätiloissa jotakin verkkokokousympäristön oletusnäkymää tai luoda etukäteen uuden näkymän (Layout) pienryhmätyöskentelyyn. Voit myös luoda eri pienryhmille omat näkymänsä. Katso ohjeet näkymien muokkaamiseen.

Kun luot uuden pienryhmätilan, tulee luontihetkellä aktiivisena oleva näkymä kyseisen pienryhmätilan näkymäksi. Jos esimerkiksi käytät Sharing-näkymää (Layout) ja avaat pienryhmätyökalun, tulee jokaisen pienryhmätilan näkymäksi kyseinen Sharing-näkymä. Jos sitten vaihdat itsellesi Collaboration-näkymän ja lisäät pienryhmätilojen lukumäärää yhdellä, tulee uuden tilan näkymäksi luontihetkellä aktiivisena ollut Collaboration-näkymä.

Pienryhmätilojen luominen

  1. Vaihda itsellesi se näkymä, jota haluat käyttää pienryhmähuoneisssa.
  2. Avaa pienryhmätyökalu osallistujaluettelosta Pienryhmä ikoni.
  3. Pienryhmätilojen työkalu (Breakouts) avautuu. Istunnon muut osallistujat eivät sitä näe.
  4. Luo tarvitsemasi määrä pienryhmätiloja klikkaamalla Plus-painiketta (+). Poista ylimääräiset tilat ruksista.
  5. Lisää tarvittaessa materiaalia eri pienryhmätiloihin tai muokkaa niiden ulkoasua.
  6. Jaa osallistujat pienryhmätiloihin. Voit tehdä sen joko manuaalisesti raahaamalla hiirellä osallistujat haluamiisi ryhmiin tai automaattisesti painamalla Evenly Distribute From Main .
  7. Käynnistä pienryhmätyöskentely klikkaamalla Start Breakouts. Osallistujille vilahtaa Connect -ikkunan oikeassa ylänurkassa ilmoitus pienryhmätyöskentelyn alkamisesta ja he näkevät vain oman pienryhmätilansa näkymän. Osallistujien oikeudet nousevat samalla osallistujasta (Participant) esiintyjäksi (Presenter), jolloin he voivat kommunikoida äänen ja kuvan välityksellä sekä esittää dokumentteja.

Pienryhmätilojen hallinta

Vieraile pienryhmätiloissa ja osallistu pienryhmän työskentelyyn raahaamalla hiirellä oma nimesi eri pienryhmätiloihin.

Viesti kaikille ryhmille kerralla esimerkiksi kohta päättyvästä pienryhmätyöskentelystä Broadcast Message-toiminnon avulla. Toiminto löytyy Attendee list -ikkunan oikean yläkulman valikosta. Kaikki osallistujat eri pienryhmätiloissa näkevät lähettämäsi viestin.

Lopeta pienryhmätyöskentely klikkaamalla End Breakouts, jolloin kaikki osallistujat palaavat päätilaan ja tilassa käytetyt työkalut sisältöineen tallentuvat. Jos avaat samassa istunnossa toistamiseen pienryhmätyöskentelyn, ovat pienryhmätilat ja kaikki niissä tapahtunut toiminta samassa tilanteessa kuin sieltä lähdettäessä.

Palaa takaisin aloitusnäkymään klikkaamalla Attendee List -ikkunassa olevaa painiketta .

Pienryhmätyöskentelyn tulosten tarkastelu

Kun olette kaikki palanneet pienryhmätyöskentelyn jälkeen päätilaan, voit avata pienryhmien työkaluja sisältöineen kaikkien näkyville (esim. valkotaulu tai muistiinpanot). Voitte vain katsella, ette muokata!

  1. Klikkaa ylävalikosta Pods.
  2. Valitse listalta Breakout Pods ja sen alta haluamasi pienryhmätila (esim. Breakout 2).
  3. Valitse ryhmän käyttämistä työkaluista se, jonka haluat näyttää (esim. Notes tai Chat).